Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Płatnych dróg przybędzie. Wiadomo, ile państwo na tym zarobi

30
Podziel się:

Ministerstwo Infrastruktury zamierza wprowadzić elektroniczny system poboru opłat na nowych trasach. Prawie 14 mld zł wyniosą w ciągu 10 lat dochody Krajowego Funduszu Drogowego z tego tytułu. Koszty rozszerzenia mają wynieść 147 mln zł.

Płatnych dróg przybędzie. Wiadomo, ile państwo na tym zarobi
Rząd planuje prawie 14 mld zł dochodów w ciągu 10 lat z rozszerzenia elektronicznego systemu poboru opłat drogowych (PAP)

Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych. Rząd chce jednak znowelizować rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.

Płatne drogi. Oto ile państwo zarobi

Resort infrastruktury chce wprowadzić opłaty na odcinkach nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych. "Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S" - wyjaśnia ministerstwo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kto zapłaci akcyzę za elektryki? Adam Sikorski w Biznes Klasie.

Wyliczono, że zmiana przyniosłaby Krajowemu Funduszowi Drogowemu prawie 14 mld zł w ciągu 10 lat, przy czym koszt rozszerzenia wyniósłby 147 mln zł.

"Rozszerzenie zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa i zwiększy źródło przychodów Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w OSR.

Chcą zwiększyć konkurencyjność

"Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest więc działaniem wyrównującym konkurencyjność. Objęcie opłatą nowo wybudowanych odcinków dróg wysokiej klasy prowadzi bowiem do zmniejszenia nierówności międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym, z którą mamy aktualnie do czynienia w Polsce" - wskazano w OSR.

Stwierdzono także, że w Polsce brakuje równowagi konkurencyjnej między transportem drogowym, a kolejowym – m.in. w kwestii poboru opłat za przejazd, czyli za skorzystanie z infrastruktury. Zaburzenie to prowadzi do preferowania transportu drogowego, gdyż obecnie całość linii kolejowych podlega opłacie za przewóz, a w przypadku dróg publicznych tylko niewielki ich odsetek.

"Rozszerzenie sieci dróg krajowych, na których pobiera się opłatę za przejazd będzie zatem sprzyjać stopniowym przesunięciom w wykonywanej pracy przewozowej, a docelowo zmniejszeniu ulegnie emisja CO2 z transportu" - dodano

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(30)
ha ha ha
2 tyg. temu
Dajcie mapę które będą płatne, czy po prostu wszystkie jak w KPO?
Grzegorz
2 tyg. temu
Przypominam że w cenie paliwa jest już podatek drogowy!!!!, gdzie ta kasa?
zzzzzzz
3 tyg. temu
Zapomnieliście dodać, że dotyczy to samochodów ciężarowych i autobusów. No i nic nie wspominacie o tym, że z niektórych odcinków dróg opłaty te będą zniesione.
p!otr
3 tyg. temu
jak wprowadzali opłatę paliwową (miała iść na nowe drogi i utrzymanie dotychczasowych) to mówili, że nie będzie dodatkowych danin. okazało się jak zawsze, nikt ci tyle nie obieca, co opozycja ;)
Michał
3 tyg. temu
Ustawa powiększająca sieć płatnych dróg i tak jest niedopracowana. Powinien się w niej znaleźć zapis, że każda droga kategorii S lub A najpóźniej w ciągu 48h od oddania do ruchu, wchodzi z automatu do sieci płatnych dróg objętych system E-TOLL. Nie ma żadnego uzasadnienia, że pociągi płacą za dostęp do każdego km sieci kolejowej a w przypadku pojazdów >3,5t stosuje się zwolenia z opłat na wielu odcinkach dróg.
...
Następna strona