Marcin Horała już od jakiegoś czasu zapowiadał, że przed końcem roku upublicznione zostaną plany wykupu ziemi pod przyszłe lotnisko. Okazuje się, że prawdopodobnie "niespodziankę" zepsuł jeden z mieszkańców wsi z gminy Baranów.
Rolnik ujawnia plany rządu w sprawie CPK
Rolnik, który ujawnił dokumenty, jest członkiem Społecznej Rady ds. CPK. Jak podkreśla, dokumenty, które upublicznił, otrzymał 15 grudnia po godzinie 10. Na następny dzień planowane jest posiedzenie Rady, w którym uczestniczyć ma prezes CPK Mikołaj Wild.
W otrzymanym pakiecie dokumentów znalazły się m.in. mapy, które pokazują, gdzie ma stanąć przyszły Centralny Port Komunikacyjny. "Gazeta Wyborcza" wymienia 20 wsi, przez które częściowo lub w całości ma przechodzić CPK, a są to: Buszyce, Drybus, Nowa Pułapina, Strumiany Dolne i Górne, Wyczółki (wszystkie w gminie Baranów); Elżbietów, Mauryców, Pawłówek, Skrzelew, Szymanów (gmina Teresin); Duninopol, Janówek, Nowy Drzewicz, Nowy Oryszew, Oryszew-Osada, Podoryszew, Podbuszyce, Stara Wieś i Stary Drzewicz (gmina Wiskitki). CPK rozłoży się na terenie 40,81 km kw.
Co ciekawe, w ujawnionych dokumentach pojawiła się informacja, że autorom planu udało się uniknąć ingerencji "w tereny najliczniej zamieszkałe, omijając cmentarze, obiekty sakralne i zabytkowe" - zwraca uwagę "GW". W jednym z pism urzędnicy zapewniają, że w niedługim czasie nastąpi uszczegółowienie "rozwiązań wewnątrz tego terenu".
Kolejny raz też zachęcają do uczestnictwa w programie dobrowolnych nabyć. W ostatnim roku skorzystało z niego ponad 200 właścicieli nieruchomości, a pod przyszłe megalotnisko udało się już nabyć 10 hektarów ziemi.
W money.pl informowaliśmy, że pieniądze, jakie oferuje państwo za wykup ziem, zupełnie nie zadowalają rolników. A zgodnie z planami rządzących od przyszłego roku mają ruszyć przymusowe wywłaszczenia.
Centralny Port Komunikacyjny w liczbach
Według założeń Programu Wieloletniego CPK, na całość inwestycji zostanie przeznaczonych do końca 2023 r. 12,8 mld zł, w tym 9,2 mld zł ze skarbowych papierów wartościowych, 2 mld zł ze środków UE (zadania kolejowe) i 1,6 mld zł ze źródeł komercyjnych.
W ramach tych wydatków przewidziane są też nakłady na pozyskanie nieruchomości, zarówno w formie dobrowolnych transakcji, jak też wywłaszczeń.
CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Otwarcie planuje się na 2027 rok. Na ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Poprowadzą do niego koleje szybkiego ruchu, które sprawią, że do lotniska ze stolicy pasażerowie dojadą w 15 minut. A z Warszawy do Łodzi - w 40 minut