Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana

41
Podziel się:

Miasto podpisało we wtorek umowę na budowę linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Grójeckiej z Banacha do Dworca Zachodniego w Warszawie. Część trasy będzie poprowadzona tunelem, a linia ma być gotowa w 2026 roku.

Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana
Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana (Adobe Stock, pzstudio.pl)

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski wyjaśnił, że budowana trasa liczy 1,5 kilometra, z czego pół kilometra przebiega w tunelu - pierwszym w Warszawie i jednym z pierwszych w Polsce. Tramwaj będzie jeździł od skrzyżowania ulicy Grójeckiej z Banacha wzdłuż Bitwy Warszawskiej, skosem przez park Pięciu Sióstr i pod alejami Jerozolimskim i dalej - do Dworca Zachodniego.

Bartelski przyznał, że mieszkańcy muszą się liczyć z utrudnieniami, ale tramwajarze postarają się je zminimalizować tak, żeby zachować ciągłość ruchu kołowego, a szczególnie transportu zbiorowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje auta za miliony! "Tesli mi nie szkoda, traktuję ją jak lodówkę" - Robert Michalski #18

Na trasie będą trzy przystanki: przy samej ulicy Grójeckiej, przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku na wysokości Szczęśliwieckiej i podziemny przystanek w tunelu, który będzie częścią wielkiego węzła przesiadkowego tramwajowo-autobusowo-kolejowego. Prezes Tramwajów Warszawskich zaznaczył, że jeden przystanek będzie bliżej dworca autobusowego, tak, żeby obsłużył wymianę pasażerską.

Prawie jak metro

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

- W dalszej przyszłości, ale to perspektywa około 10 lat, przedłużymy ten tramwaj, przygotowanym już tunelem pod torami kolejowymi, w kierunku na Odolany i bliską Wolę, żeby tramwaj w pełni połączył Wolę i Ochotę - zapowiedział Bartelski.

Pytany, kiedy zaczną się prace, odpowiedział, że w wakacje. - Prace na ciepłociągu można wykonywać tylko w lecie, a do tego wakacje są najlepszym czasem do wykonywani prac uciążliwych, czyli w szczególności objazdów i zamknięć tramwajów, które niestety będą konieczne - tłumaczył. Zaznaczył, że po podpisaniu umowy wykonawca przez cztery miesiące będzie pracował nad projektami i organizacją ruchu.

- Będziemy się starali, żeby prace zintensyfikować w okresie letnim, tak, żeby w miesiącach szczytu - październik, listopad oraz na wiosnę - te uciążliwości były jak najmniejsze - powiedział Bartelski. Wyjaśnił, że na czas prac wyłączona zostanie wschodnia jezdnia ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku.

Mają skończyć w 2026 roku

- Należy się spodziewać, że budowa zacznie się w wakacje. Natomiast zakończyć ma się po 26 miesiącach, czyli wiosną 2026 roku - zapowiedział Bartelski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(41)
Józef Dąbrows...
4 tyg. temu
Szanowni Państwo! W Warszawie na trasie WZ jest eksploatowany tunel z torowiskiem tramwajowym. Oczywiście ten obiekt przeznaczony jest także dla drogowych pojazdów autonomicznych. Tylko dla miejskich pojazdów szynowych są tunele metra, tunel w Krakowie pod torowiskiem stacji PKP Kraków Główny, następnym tunelem przeznaczonym do eksploatacji przez tramwaje w Poznaniu (tunel na Franowo). Ostatnim tunelem w kolejności przekazania do eksploatacji jest krakowski tunel na Łagiewnikach. Czy wobec tych faktów planowany tunel w Warszawie opisany w tym materiale jest faktycznie jednym z pierwszych? Wydaje się być poza pierwszą piątka. Pozostawiam decyzję czytelnikom i ewentualnie historykom komunikacji miejskiej w Polsce. Pozdrawiam
Alll
miesiąc temu
Zamiast tramwajów polecam trolejbusy - inwestycja 4 krotnie mniejsza a efekt ten sam a nawet lepszy
Emeryt
miesiąc temu
Panie Czaskowski kiedy ruszy linia metra z Ursusa na Marysin Wawerski, obiecał pan za trzy lata, a tu minęły i nic dalej się nie dzieje.
Emeryt
miesiąc temu
A kiedy tramwaj z Ursusa do Warszawy?. Jedyna dzielnica co nie ma linii tramwajowej, a to na pewno przez to ze z Ursusa trzeba jechać do Warszawy przez Włochy. Dobrze że teraz bez paszportu przynajmniej.
xyz
2 miesiące temu
Biorąc pod uwagę prędkość osiąganą przez kolejkę zwaną szumnie metrem - mamy już podziemny tramwaj.
...
Następna strona