Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) podsumowało pierwsze siedem miesięcy tego roku pod względem eksportu i importu towarów rolno-spożywczych. Z Polski za granicę trafiło ich o 5,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Mowa o towarach wartych 20,5 mld euro.
Równocześnie do naszego kraju sprowadziliśmy znacznie mniej. Import osiągnął wartość 13,7 mld euro. To wynik o niecałe 4 proc. wyższy niż rok wcześniej.
Ministerstwo zauważa, że wzrost eksportu żywności z Polski wynikał głównie ze zniesienia ograniczeń w handlu międzynarodowym w związku z COVID, korzystnego dla sprzedawców kursu złotego oraz utrzymującego się dużego popytu na polskie produkty na rynku międzynarodowym.
Eksport - główni odbiorcy
Ponad 70 proc. wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych uzyskano ze sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. To około 14,7 mld euro. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy (5 mld euro).
Ważnymi odbiorcami polskich artykułów były także: Francja i Holandia (po 1,2 mld euro), Włochy (1,1 mld euro) oraz Czechy (0,9 mld euro).
Czytaj więcej: Prezes NBP chce mocno zwiększyć rezerwy złota. Duża część sztab może zniknąć z Londynu
Do krajów pozaunijnych eksportowaliśmy produkty rolno-spożywcze o wartości 5,8 mld euro. Najwięcej do Wielkiej Brytanii (1,6 mld euro), na Ukrainę, do Rosji i Arabii Saudyjskiej (po 0,4 mld euro) i USA oraz Algierii (po 0,3 mld euro).
Resort rolnictwa spadek o 8 proc. eksportu do Wielkiej Brytanii tłumaczy m.in zmianami administracyjno-organizacyjnymi we wzajemnych relacjach handlowych w związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię rynku i unii celnej UE, a także zwiększonymi zapasami poczynionymi przez importerów brytyjskich w ostatnim kwartale 2020 roku na poczet pierwszych miesięcy 2021.
Co sprzedajemy za granicę?
W strukturze towarowej polskiego eksportu dominowały mięso i przetwory mięsne. Przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej w ramach tej grupy towarowej były o 4 proc. wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,8 mld euro, stanowiąc 19 proc. wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.
Największy udział w wartości eksportu miały: mięso drobiowe (37 proc. - 1,4 mld euro), przetwory mięsne (25 proc. - 1 mld euro), mięso wołowe (23 proc. - 0,9 mld euro) i mięso wieprzowe (12 proc. - 0,5 mld euro).
Eksport zwierząt żywych oraz pozostałych gatunków mięs był stosunkowo niewielki i stanowił odpowiednio 2 i 1 proc. udziału w przychodach z eksportu produktów mięsnych z Polski.
Czytaj więcej: Inflacja najwyższa od 20 lat. GUS pokazał co i ile zdrożało
Drugą pod względem wartości pozycję z 13-procentowym udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, zwiększyła się o 9,5 proc., do 2,6 mld euro.
Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku produktów mlecznych (o 6,5 proc. do 1,5 mld euro), cukru i wyrobów cukierniczych (o 5 proc. do 1,4 mld euro), a także ryb i przetworów (o 6 proc. do 1,4 mld euro).
Większa była również wartość wywozu m.in.: warzyw i przetworów - o 4 proc. (1 mld euro), owoców łącznie z przetworami - o 4 proc. (0,9 mld euro), kawy, herbaty i kakao - o 2,5 proc. (0,5 mld euro), nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych - o 12 proc. (0,4 mld EUR) oraz alkoholu - o 4 proc. (0,4 mld euro) i soków owocowo-warzywnych - o 4 proc. (0,3 mld euro).