Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Justyna Sobolak
|

Rzucili informatykę dla produkcji rzemieślniczej czekolady. W planach mają "mleczną" czekoladę wegańską

28
Podziel się:

Gdy zaczynali, byli jednymi z nielicznych. Tego, jak produkować czekoladę, nauczyli się z książek. Dzisiaj produkty Chocolate Story trafiają m.in. do Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Japonii i USA, a firma obraca milionami.

Rzucili informatykę dla produkcji rzemieślniczej czekolady. W planach mają "mleczną" czekoladę wegańską
Na zdjęciu Tomasz Sienkiewicz, jeden z założycieli Manufaktury Czekolady. (Chocolate Story)

Gdyby kilkanaście lat temu powiedzieć Tomaszowi Sienkiewiczowi i Krzysztofowi Stypułkowskiemu, że będą produkować czekoladę, zapewne by w to nie uwierzyli. Obaj pracowali wtedy w korporacjach i obaj mieli dobrze płatne posady informatyków. Mimo to, czegoś im brakowało.

- Wszystko zaczęło się 11 lat temu. Spotkaliśmy się w 2009 roku, na ognisku naszej klasy z liceum zorganizowanym z okazji 10-lecia matury. Wówczas obaj pracowaliśmy jako informatycy w dużych korporacjach i nie narzekaliśmy na naszą pozycję czy zarobki. Czuliśmy jednak, że nie jest to droga, która zapewnia nam pełne zawodowe spełnienie. Właśnie wtedy zapadła decyzja o tym, że musimy coś zmienić w naszym życiu - mówi Tomasz Sienkiewicz.

Obaj mieli wiele pomysłów na biznes, ostatecznie postawili na produkcję czekolady. - Ale nie takiej, jaką znamy ze sklepowych półek. Chcieliśmy, żeby nasz produkt był czymś wyjątkowym i prawdziwym. I tak padł kolejny pomysł – bean-to-bar, czyli czekolada wytwarzana bezpośrednio z ziaren kakaowca, aż do gotowej tabliczki - wyjaśnia Krzysztof Stypułkowski.

Zobacz także: Zawód: stolarz mebli kuchennych. "Uczysz się, by robić u kogoś, a potem by ktoś robił u ciebie"

Pierwsi na rynku bean-to-bar

Tego, jak produkować czekoladę w ten sposób, nauczyli się z książek. W Polsce w 2009 roku trend bean-to-bar dopiero raczkował, za granicą firmy działające w ten sposób można było policzyć na palcach jednej ręki. Nie było się od kogo uczyć.

- Dużym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć, było pozyskanie ziarna kakaowca. Na początkowych etapach nie mogliśmy znaleźć dostawcy, który zechce nam sprzedać nie 20 ton, a zaledwie kilkadziesiąt kilogramów. Kiedy już się to udało, okazało się, że stworzenie linii produkcyjnej, receptury oraz całej technologii także nie jest łatwym zadaniem. Byliśmy jednak uparci i stwierdziliśmy, że jeśli w ogóle da się stworzyć czekoladę od ziarna do tabliczki, to my to zrobimy - opowiada Krzysztof Stypułkowski.

Zaczynali z niewielkim budżetem. Po trzech latach dołączył do nich inwestor. - Dokapitalizował spółkę, pozyskaliśmy także dotacje unijne, które pozwoliły nam na rozwinięcie eksportu i parku maszynowego. W 2017 roku do zarządu firmy dołączył Marcin Parzyszek, manager z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku słodyczy. Dwuosobowy kiedyś zespół znacznie się powiększył, ale cały czas przyświeca nam chęć tworzenia prawdziwej czekolady - mówi Tomasz Sienkiewicz.

Więcej zamówień niż czekolad

Produkty Chocolate Story cieszą się rosnącą popularnością. Świadczy o tym chociażby fakt, że firma musiała w okresie świątecznym tymczasowo zawiesić możliwość zakupów. - Zapotrzebowanie przewyższyło możliwości produkcyjne. To cieszy, daje dużo motywacji do dalszej rozbudowy naszej firmy oraz udowadnia, że prawdziwa, rzemieślnicza czekolada stała się produktem w zasadzie dla każdego - mówi Krzysztof Stypułkowski.

Firma, poza tabliczkami czekolady, produkuje również wiele innych wyrobów m.in. listki, praliny i draże, wszystko oczywiście z czekolady. Wszystkie pozbawione są one konserwantów, ulepszaczy i lecytyny sojowej.

- Dużą przewagą konkurencyjną jest także sposób, w jaki pakujemy nasze produkty. Projektujemy innowacyjne opakowania, które pozwalają na sprzedaż produktów także na rynkach zagranicznych. Szczególnie czekoladowe narzędzia, ze względu na swój niecodzienny kształt, są naszym hitem eksportowym. Trafiają m.in. do Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Japonii i USA. Stworzone przez nas opakowania umożliwiają jak najlepsze zaprezentowanie produktu, który do złudzenia przypomina zardzewiały przedmiot, ale także jego dłuższe, bezpieczne przechowywanie - mówi Krzysztof Stypułkowski.

Powodzenie firmy obrazują wyniki finansowe. W 2019 roku przychody wynosiły 5,8 mln zł netto, a rok wcześniej 4,4 mln netto. Na przestrzeni ostatnich lat rośnie również zysk, który w 2017 wyniósł 151 tys. zł, rok później 332 tys. zł, a w 2019 r. osiągnął wartość 349 tys. zł. Ten sam rok spółka zakończyła z wynikiem EBITDA na poziomie 673 tys. zł wobec 516 tys. zł w 2018 roku.

Wegańska czekolada

Panowie nie spowalniają. Niedawno zdecydowali, że zaczną produkować wegańską czekoladę. - Kiedy sami przeszliśmy na dietę bezmięsną z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do absolutnego minimum, zauważyliśmy, że na rynku brakuje "mlecznych" czekolad wegańskich, które mają nie tylko dobry skład, ale są także smaczne. A przy tym wpisują się w trendy ekologiczne. Chcemy wypełnić tę lukę, wprowadzając czekoladę mleczną "bezmleczną", opartą oczywiście na rzemieślniczej produkcji - mówi Tomasz Sienkiewicz.

Środki na produkcję wegańskiej czekolady pozyskali podczas kampanii crowdfundingowej. Produkcją nowego smakołyku zajmie się spółka Las Vegan’s SA.

- Nasz trzyletni plan wdrożenia nowej marki zakłada obrót wynoszący 1,5 mln złotych pod koniec 2023 roku, przy marży EBITDA na poziomie 15 proc. W tym czasie zakładamy powstanie nowej linii produkcyjnej opakowań ekologicznych, uzyskanie certyfikacji opakowań BIO, a także budowę sieci dystrybucji produktów Las Vegan’s w Polsce i na świecie – wyjaśnia Tomasz Sienkiewicz.

Pod szyldem Las Vegan’s produkowane będą wegańskie czekolady z roślinnymi zamiennikami mleka, pozyskiwanymi m.in. z kokosa, migdałów czy owsa. Pierwsze produkty niewymagające maszynowego pakowania pojawią się na rynku już w trzecim kwartale 2021 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(28)
WYRÓŻNIONE
Barbara BV6
4 lata temu
Super, cieszy mnie, że Polska firma osiąga sukces i jest innowacyjna, i z przyszłością.
Lidia Stańczu...
4 lata temu
Gratulacje, uwolniliście się od korporacji, odkryliście kolejny potencjał, jesteście wzorem do naśladowania! Życzę dalszych sukcesów w rozwoju swojego biznesu!
aro
4 lata temu
Czekolada mleczna "bezmleczna", czego to nie wymyślą członkowie sekty wegańskiej i do tego jeszcze kłamstwa, że to ekologiczne. Gdy przyjrzeć się dokładnie ich diecie, to okazuje się, że oparta jest na produktach spoza Europy. Transport morski jest jednym z większych źródeł emisji CO2, poza tym wycina się lasy tropikalne pod plantacje palmy kokosowej, czy soji, główne produkty diety wegańskiej.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (28)
Sylwia H.
4 lata temu
Pracowałam z Tomkiem w korporacji, z której uciekł, żeby robić czekoladę. Kibicowałam mu od początku i naprawdę wspaniale czytać o ich sukcesie :) Gratuluję i czekam na więcej!
Mama3
4 lata temu
miło czytać o takich sukcesach i przedsiębiorczych osobach. warto wspierać polskie rozwijające się marki
Biznesmen
4 lata temu
dlaczego odniesli sukces?? Bo nie ma roszczeniowych kobiet w zarzadzie i nachalnej promocji rownouprawnienia
Pozhoga
4 lata temu
A gdzie ostrzeżenie, że to reklama?
xyz
4 lata temu
Gratulacje, o waszej firmie dowiedzialem sie od kolegi w Holandii, ktory lubi gorzka czekolade, przyszedl i wyciaga wasza tabliczke i mowi najlepsza czekolada jaka jadlem, popatrz - z Polski. Kupil ja w centrum Amsterdamu. Coz moge dodac, jestesmy dumni slyszac takie rzeczy. Pozdrawiam
...
Następna strona