Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Raiffeisen Bank dostał (niemałą) karę. Za to, że zdezorientował klientów

6
Podziel się:

UOKiK nałożył karę finansową na Raiffeisen Bank International. Urząd stwierdził, że zdezorientował klientów. Chodzi o wyjątkowo istotną sprawę - kredyty hipoteczne. Wskutek jednostronnych zmian, które wprowadzono w umowach, doszło do opóźnień w spłacie rat.

Raiffeisen Bank dostał (niemałą) karę. Za to, że zdezorientował klientów
UOKiK nałożył karę finansową na Raiffeisen Bank International (GETTY, Bloomberg)

"Raiffeisen Bank International dokonał bezprawnie jednostronnej zmiany umowy o kredyt hipoteczny w zakresie nowych numerów kont do spłaty i obsługi kredytów. W efekcie konsumenci byli zdezorientowani - nie wiedzieli, na który rachunek wpłacać pieniądze, co powodowało opóźnienia w spłacie rat, a w niektórych sytuacjach wszczęcie windykacji względem kredytobiorców" - informuje UOKiK.

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z tego powodu nałożył na austriacki bank karę w wysokości przeszło 3,1 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna, a Raiffeisen może się od niej odwołać.

Szef UOKiK-u zaznacza, że bank nie był uprawniony do jednostronnej zmiany umów kredytowych. Zwłaszcza w tak istotnej kwestii, jak sposób spłaty raty. Powinno się to odbyć w drodze aneksu, za zgodą obu stron - twierdzi Chróstny. - Dlatego uznaliśmy, że bank wprowadzał konsumentów w błąd, rozpowszechniając nieprawdziwe informacje o nowych rachunkach - wyjaśnia prezes urzędu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Na czym polegają problemy klientów Raiffeisen Bank?

Zamieszanie powstało po tym, jak pięć lat temu w listopadzie nastąpił podział Raiffeisen Bank Polska. Działalność podstawową typu prowadzenie kont przejął Bank BGŻ BNP Paribas (teraz BNP Paribas Bank Polska). Działalność hipoteczna została w polskim oddziale Raiffeisen Bank International.

Komisja Nadzoru Finansowego zastrzegła wówczas, że podział banku nie może pogorszyć sytuacji kredytobiorców. Ale i tak spowodował komplikacje dla osób, które mają kredyty hipoteczne indeksowane lub denominowane do franka szwajcarskiego.

"Wcześniej ich obsługa odbywała się w ramach jednego banku. Na podstawie pełnomocnictw udzielonych przy zawieraniu umowy kredytowej bank automatycznie pobierał z konta klienta kwotę niezbędną do zapłaty raty czy innych opłat związanych z kredytem. Po fuzji kredyt pozostał w RBI (następcy prawnym RBP), natomiast konto do jego obsługi trafiło do BNP Paribas" - przekazał UOKiK w komunikacie.

Poprosiliśmy o komentarz Raiffeisen Bank International. Czekamy na odpowiedź.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Stan
2 lata temu
Pytanie do szefa UOKIK: dlaczego aż 5 lat było potrzeba Pana urzędowi, aby dojść do tak prostych wniosków i dlaczego kara nie jest np. 10 razy wyższa? Dlaczego skoro bank oszukał kredytobiorców, RBI nie został ukarany jakimś zadośćuczynieniem dla kredytobiorców?
Teraz
2 lata temu
Można domniemać, że bank złamał warunki umowy. W tym przypadku umowa może być uznana za nieważną z winy banku.
Jacek S.
2 lata temu
Jaki głosu tytuł. Raiffeisen nie „zdezorientował” klientów, tylko bezprawnie jednostronnie zmieniał warunki spłaty ich kredytów. Tym którzy się nie podporządkowali wypowiadał umowy i wpisywał do BIKu. Ta agresywna i bezwzględna praktyka została potwierdzona przez UOKiK jako całkowicie bezprawna. Kara powinna być znacznie wyższa. Jednostronne zmiany umów to świadoma decyzja biznesowa, takie minimalne kary są wpisane w koszty działalności. To jest już kolejna kara UOKiK dotycząca jednostronne zmiany umów przez Raiffeisena. 3 mln to bardzo mała dolegliwość dla takiego banku…
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Jacek S.
2 lata temu
Jaki głosu tytuł. Raiffeisen nie „zdezorientował” klientów, tylko bezprawnie jednostronnie zmieniał warunki spłaty ich kredytów. Tym którzy się nie podporządkowali wypowiadał umowy i wpisywał do BIKu. Ta agresywna i bezwzględna praktyka została potwierdzona przez UOKiK jako całkowicie bezprawna. Kara powinna być znacznie wyższa. Jednostronne zmiany umów to świadoma decyzja biznesowa, takie minimalne kary są wpisane w koszty działalności. To jest już kolejna kara UOKiK dotycząca jednostronne zmiany umów przez Raiffeisena. 3 mln to bardzo mała dolegliwość dla takiego banku…
Kik
2 lata temu
I kto karę finansową przytuli? Klienci czy UOKiK?
Jelll
2 lata temu
Sam posiadam kredyt hipoteczny w tym banku w euro rata to paranoja przeliczanie euro na złotówki oczywiście po ich kursie który jest dużo wyższy .nawet potrawka się upomnieć o 3centy ale jak zapłacisz dużo to cisza
Stan
2 lata temu
Pytanie do szefa UOKIK: dlaczego aż 5 lat było potrzeba Pana urzędowi, aby dojść do tak prostych wniosków i dlaczego kara nie jest np. 10 razy wyższa? Dlaczego skoro bank oszukał kredytobiorców, RBI nie został ukarany jakimś zadośćuczynieniem dla kredytobiorców?
Teraz
2 lata temu
Można domniemać, że bank złamał warunki umowy. W tym przypadku umowa może być uznana za nieważną z winy banku.