"Raiffeisen Bank International dokonał bezprawnie jednostronnej zmiany umowy o kredyt hipoteczny w zakresie nowych numerów kont do spłaty i obsługi kredytów. W efekcie konsumenci byli zdezorientowani - nie wiedzieli, na który rachunek wpłacać pieniądze, co powodowało opóźnienia w spłacie rat, a w niektórych sytuacjach wszczęcie windykacji względem kredytobiorców" - informuje UOKiK.
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z tego powodu nałożył na austriacki bank karę w wysokości przeszło 3,1 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna, a Raiffeisen może się od niej odwołać.
Szef UOKiK-u zaznacza, że bank nie był uprawniony do jednostronnej zmiany umów kredytowych. Zwłaszcza w tak istotnej kwestii, jak sposób spłaty raty. Powinno się to odbyć w drodze aneksu, za zgodą obu stron - twierdzi Chróstny. - Dlatego uznaliśmy, że bank wprowadzał konsumentów w błąd, rozpowszechniając nieprawdziwe informacje o nowych rachunkach - wyjaśnia prezes urzędu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na czym polegają problemy klientów Raiffeisen Bank?
Zamieszanie powstało po tym, jak pięć lat temu w listopadzie nastąpił podział Raiffeisen Bank Polska. Działalność podstawową typu prowadzenie kont przejął Bank BGŻ BNP Paribas (teraz BNP Paribas Bank Polska). Działalność hipoteczna została w polskim oddziale Raiffeisen Bank International.
Komisja Nadzoru Finansowego zastrzegła wówczas, że podział banku nie może pogorszyć sytuacji kredytobiorców. Ale i tak spowodował komplikacje dla osób, które mają kredyty hipoteczne indeksowane lub denominowane do franka szwajcarskiego.
"Wcześniej ich obsługa odbywała się w ramach jednego banku. Na podstawie pełnomocnictw udzielonych przy zawieraniu umowy kredytowej bank automatycznie pobierał z konta klienta kwotę niezbędną do zapłaty raty czy innych opłat związanych z kredytem. Po fuzji kredyt pozostał w RBI (następcy prawnym RBP), natomiast konto do jego obsługi trafiło do BNP Paribas" - przekazał UOKiK w komunikacie.
Poprosiliśmy o komentarz Raiffeisen Bank International. Czekamy na odpowiedź.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.