Szef Ministerstwa Cyfryzacji poinformował, że w Polsce w 2024 r. wykryto dwa razy więcej incydentów w obszarze cyberbezpieczeństwa niż w 2023 r. i trzy razy więcej niż w 2022 r.
Duża część z nich jest jasno skierowana na Polskę z Rosji. Rosja już się nie kryje, że jest z Polską na cyberwojnie. Atakują i robią to z premedytacją. Wiedzą, gdzie mamy miękkie podbrzusza - powiedział Krzysztof Gawkowski.
Wskazał, że problemem jest m.in. cyberbezpieczeństwo polskich samorządów. W związku z tym resort we współpracy z państwowym instytutem badawczym NASK uruchomił program "Cyberbezpieczny samorząd". Dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej samorządy mogą otrzymać do 850 tys. zł wsparcia na poprawę zabezpieczeń cyfrowych.
Wicepremier podkreślił, że w Unii Europejskiej potrzebne jest prawo cyfrowe, ale nie może one doprowadzić do przeregulowania tego obszaru.
Cyfryzacja kluczowa dla sprawiedliwej transformacji
W konferencji wziął udział także europoseł i przewodniczący komisji przemysłu, badań naukowych i energii (ITRE) w Parlamencie Europejskim Borys Budka. Ocenił, że cyfryzacja będzie kluczowa dla sprawiedliwej transformacji w UE.
Wiemy doskonale, że najbliższe pięć lat będzie stało pod znakiem wzrostu kompetencji cyfrowych. Nie tylko jeśli chodzi o cyfrowe kompetencje osobiste (...), ale również jeśli chodzi o cyfrowe kompetencje w przemyśle. To bardzo ważne, żeby cyfryzacja została wykorzystana do budowania konkurencyjności europejskiej gospodarki - powiedział Borys Budka.
Według "Strategii cyfryzacji Polski" w 2035 r. kompetencje cyfrowe na poziomie podstawowym powinno mieć 85 proc. obywateli, a na poziomie zaawansowanym 50 proc. obywateli. Oznacza to konieczność ponad dwukrotnego wzrostu względem wyników Digital Economy and Society Index z 2022 r., który bada efektywność cyfrową poszczególnych krajów UE.
Sztuczna inteligencja
Podczas dyskusji dot. strategicznych wyzwań w kwestii rozwoju kompetencji cyfrowych wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer powiedziała, że "edukacja szykuje się do tego skoku".
Wskazała, że w Polsce bardzo szybko wprowadzono naukę programowania w szkołach, ale nie poszło za tym "masowe szkolenie nauczycieli". W jej ocenie wyzwaniem dla nich jest przejście ze szkolnictwa tradycyjnego do szkolnictwa związanego z rewolucją cyfrową.
- Coraz większe są wątpliwości, jakie powinny być kompetencje cyfrowe młodych uczniów, czego realnie powinni się uczyć - programowania czy w większym stopniu korzystania z narzędzi cyfrowych? (...) Za moment sztuczna inteligencja może zastąpić nas w programowaniu, ale potrzebne są inne kompetencje cyfrowe - powiedziała Katarzyna Lubnauer.
Dodała, że m.in. zagadnienia związane z higieną cyfrową czy zagrożeniami w mediach społecznościowych pojawią się podczas lekcji edukacji zdrowotnej. Przedmiot ma zostać wprowadzony od roku szkolnego 2025/2026.
Konferencja Digital Skills Summit została zorganizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z państwowym instytutem badawczym NASK oraz Politechniką Śląską w Gliwicach. Główny cel to wsparcie transformacji cyfrowej oraz promowanie współpracy na rzecz poprawy kompetencji cyfrowych społeczeństwa.