Autostrada A2 to jedna z najruchliwszych tras w Polsce. Zwłaszcza odcinek między Łodzią a Warszawą. Fragment od Pruszkowa do Konotopy w 2015 r. pokonywało dziennie średnio 75,1 tys. pojazdów. W latach 2020-2021, gdy ostatni raz badano ruch, ta liczba wzrosła o 23 proc. - do 93,1 tys.
W 2017 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił, że resort jest "bardzo blisko" rozpoczęcia prac zmierzających do dobudowy dodatkowego pasa w każdym kierunku między węzłami Łódź Północ (skrzyżowanie A1 z A2) i Konotopa.
Inwestycja, jak dotąd, się nie rozpoczęła. Owszem - GDDKiA w tym roku zorganizowała konsultacje rynkowe, by usprawnić rozbudowę autostrady. Zaznaczmy, że trasa ma być poszerzana pod ruchem, co oznacza, że ruch samochodów nie zostanie wstrzymany. Media jednak informowały, że konsultacje mają przysłonić brak pieniędzy w budżecie na rozbudowę A2. Poznaliśmy stanowisko resortu w tej sprawie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pieniądze na rozbudowę A2 są, a nawet będą
- Inwestycja posiada zagwarantowane finansowanie na prace przygotowawcze - zapewnia jednak money.pl Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. W kwestii rozpoczęcia fizycznej rozbudowy dodaje:
Środki finansowe na realizację tej inwestycji są przewidziane w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który jest obecnie przedmiotem uzgodnień Komitetu Rady Ministrów.
Dodajmy, że GDDKiA w połowie listopada podała, jakie przetargi ogłosi do końca roku. To m.in. trzy odcinki drogi ekspresowej S17, powtórzenie postępowania na fragment S19 z tunelem o długości 990 m czy też dobudowa drugiej jezdni, na blisko 30 km, trasy S16. Nie ma za to wśród nich projektu rozbudowy A2.
Drogowcy w korespondencji z money.pl zapewniają jednak, że są gotowi do ogłoszenia przetargu na projekt rozbudowy. Dopiero później zaczną poszukiwania wykonawcy prac fizycznych. GDDKiA celuje ze startem robót w 2025 r. To by oznaczało, że najszybciej poszerzoną A2 pojedziemy w 2027 lub 2028 r.
Jak rozbudują autostradę A2 między Łodzią a Warszawą?
Założenia rozbudowy autostrady są takie, że na obu jezdniach A2 między węzłem Łódź Północ a Pruszkowem powstanie trzeci pas, a dalej do Konotopy - czwarty.
Nowe pasy zbudowane mają być w tzw. pasie rozdziału, czyli tam, gdzie teraz jest trawa z barierkami energochłonnymi. A rozbudowa będzie wymagała poważniejszych zmian w infrastrukturze, sięgających też instalacji podziemnych. Dobra wiadomość dla kierowców jest taka, że autostrada pozostanie otwarta. Ale utrudnień - i to prawdopodobnie ogromnych - nie da się uniknąć.
"Przez całą budowę ma zostać zachowany ruch w obu kierunkach (po dwa pasy). Sposób organizacji ruchu w trakcie budowy był jednym z obszarów, o których rozmawialiśmy z branżą w ramach konsultacji. Przygotowanie szczegółowych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu na projekt" - informuje money.pl Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.