Ciężki sprzęt wjechał na teren wycinki niedługo po wydaniu zgody na rozpoczęcie budowy.
- W piątek rano wojewoda pomorski wydał zgodę na rozpoczęcie inwestycji - budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mówi Dziennikowi Bałtyckiemu rzecznik Urzędu Morskiego, Magdalena Kierzkowska. - Po tej decyzji Urząd Morski, który jest inwestorem, zawarł, zgodnie z przepisami, porozumienie z Nadleśnictwem Elbląg, o rozpoczęciu prac leśnych.
Wycinka drzewtrwa przy trasie między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Na miejscu pracują ciężkie maszyny, które ścinają drzewa i natychmiast tną je na mniejsze kawałki.
Do wyrębu przeznaczony jest pas o szerokości 800 metrów i długości 1,5 km. Teren prac jest ogrodzony siatką. Dodatkowo pilnuje go kilkunastu strażników leśnych i policjantów.
Przekop powstaje w miejscowości Nowy Świat. Liczyć ma ok. 1,3 tys. m długości i 5 m głębokości. Dzięki niemu możliwe ma być wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez sam kanał będą mogły z kolei przepływać statki o długości 100 m i szerokości 20 m.
Inwestycja jest przyczyną konfliktu na linii rząd - Zarząd Województwa Pomorskiego.
Zdaniem rządu, przekop Mierzei Wiślanej ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Przeciw jest urząd marszałkowski, który które negatywnie zaopiniował plany inwestycji pod kątem ekonomicznym i przyrodniczym.
Przeciwko budowie są też ekolodzy, którzy podkreślają, że mierzeja jest obszarem, na którym znajdują się ptasie rezerwaty, które z chwilą rozpoczęcia przekopu będą zagrożone.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl