Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PAM
|

Spółka-córka PKP Cargo złożyła wniosek o upadłość. To jedna z największych takich firm w Europie

21
Podziel się:

Spółka zależna PKP Cargotabor złożyła wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości - poinformował zarząd PKP Cargo w komunikacie. Celem tej decyzji jest restrukturyzacja i zapewnienie stabilizacji finansowej spółki.

Spółka-córka PKP Cargo złożyła wniosek o upadłość. To jedna z największych takich firm w Europie
Spółka PKP Cargotabor złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości (Licencjodawca, Flickr, Paul Smith)

Złożenie wniosku przez spółkę zależną to konsekwencja tego, że PKP Cargo 27 czerwca tego roku złożyło do sądu wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego.

Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji poinformował, że "w dniu dzisiejszym otrzymał od spółki zależnej PKP Cargotabor informację o złożeniu w dniu 27 lipca 2024 roku przez jej Zarząd wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15.05.2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (...) oraz wniosku o ogłoszenie upadłości PKP Cargotabor do właściwego sądu powszechnego".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mercedes nagle zjechał z drogi. Groźne zdarzenie na przejeździe kolejowym

Zarząd PKP Cargotabor uważa, że postępowanie sanacyjne pomoże spółce w pełni zrealizować cele restrukturyzacji i przywrócić jej stabilność finansową. PKP Cargotabor jest jedną z największych firm zajmujących się naprawą, utrzymaniem i modernizacją taboru kolejowego w Europie, prowadzącą działalność w 15 zakładach w Polsce.

25 lipca 2024 r. PKP Cargo poinformował, że Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Dzień wcześniej zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, które obejmą do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.

Spółka podkreśliła, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

PKP Cargo z wielkimi problemami

Jak wyjaśniał 10 lipca na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego p.o. prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka, spółka jest zadłużona, nie reguluje części zobowiązań, nie płaci dużej części faktur i wymaga gruntownych działań restrukturyzacyjnych, ale zachowuje płynność finansową. Dodał, że obecne zadłużenie spółki to 5,2 mld zł.

Nie ma pomysłu upadłości, likwidacji albo zamknięcia. Celem działań obecnego zarządu jest naprawienie chorej sytuacji, w której znalazła się spółka we wszelkich aspektach: taborowym, finansowym, organizacyjnym – mówił Wojewódka.

Wojewódka zaznaczył, że w ramach sanacji będzie przygotowany i wdrożony przez zarządcę sanacji plan restrukturyzacji PKP Cargo, natomiast wstępny plan został skierowany dla sądu, który zdecyduje czy otworzyć postępowanie sanacyjne. Podkreślał, że przy obecnej strukturze kosztów, w której największą pozycją są koszty zatrudnienia, zwolnienia grupowe są koniecznością. – Bez redukcji kosztów zatrudnienia nie jesteśmy w stanie uratować spółki, a na szali jest kilkanaście tysięcy miejsc pracy – ocenił wówczas p.o. prezes.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
basia
14 min. temu
Związki Zawodowe zaorały PKP Cargo,
Laikant
23 min. temu
Plan Tuska, totalnego zniszczenia gospodarczego, ekonomicznego, prawnego i społecznego Polski i Polaków, jest realizowany.
barakuda
1 godz. temu
napiszcie kto przejmie transporty wojskowe czy w ramach NATO na terenie naszego państwa o tym że duńska firma Maersk nie będzie już dokonywała rozładunków w Polskich portach tylko w Hamburgu a to oznacza straty dla budżetu i to w miliardach
Taka prawda
1 godz. temu
Osiem lat wyniszczania PKP Cargo przez PiS doprowadził do takiej sytuacji.Obsadzono zarząd spółki ludźmi PiS którzy nie mieli pojęcia o kierowaniu jednym z największych przewoźników kolejowych w Europie.Przez te osiem lat spółka się nie rozwijała a cofała,zarząd ją zadłużał biorąc pieniądze na wypłaty dla pracowników.Dobra zmiana wydoiła wiele spółek skarbu państwa.
ABC
2 godz. temu
Tak ma być. Fundusz, który jest jako akcjonariusz, ma już chętnego. Pójdzie za 1 złotych. Wszędzie gdzie ten sam akcjonariusz jest w spółce obecnie są problemy. Szykują pod wykup. Zobaczcie Azoty itd.
...
Następna strona