W okresie styczeń-grudzień 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0 proc., (w 2021 r. wzrost o 8,1 proc.).
"Sprzedaż detaliczna w gru-22 w górę tylko 0,2 proc. r/r (konsensus: 1,4 proc.). Wysoka inflacja ogranicza siłę nabywczą konsumentów" – komentują te dane analitycy z ING Banku Śląskiego. Jak podkreślają, konsumpcja w Polsce słabnie.
Wyścig inflacji z dochodami. Rząd igra z ogniem
Sprzedaż detaliczna – grudzień 2022 r. – szczegółowe dane GUS
W grudniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. spośród prezentowanych grup odnotowały jednostki handlujące farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 7,6 proc. wobec wzrostu o 18,8 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (o 7,2 proc.) oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 1,9 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy "meble, rtv, agd" (o 10,4 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W grudniu w porównaniu z listopadem 2022 r. odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 9,6 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem" zmniejszył się z 11,9 proc. w listopadzie do 9,5 proc. w grudniu 2022 r. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "tekstylia, odzież, obuwie" (z 27,2 proc. przed miesiącem do 19,7 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 31,5 proc. do 27,5 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 21,1 proc. do 18,9 proc.).
Oprócz tego w poniedziałek poznaliśmy dane o produkcji budowlanej (spadek o 0,8 proc. rok do roku), produkcji sprzedanej przemysłu (wzrost 1,0 proc. r/r) i inflacji producenckiej (wzrost o 20,4 proc. r/r).
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.