PKP Polskie Linie Kolejowe zaprosiły zainteresowane podmioty do konsultacji projektów, które mają być realizowane na kolei do 2030 r. Z komunikatu wynika, że w najbliższych latach torów ma przybywać na potęgę. Tyle plany, bo z realizacją kolejowych zamysłów bywa różnie i nie zawsze terminowo – zauważa "Gazeta Wyborcza".
Lista projektów ponadregionalnych liczy 120 pozycji. Wśród nich modernizacja najbardziej obciążonej w kraju warszawskiej linii średnicowej, z którą kolejarze nie zdążyli się uporać podczas poprzedniego i obecnego budżetu UE (na lata 2005-12 i 2013-20). Podstawowe roboty na linii średnicowej aktualnie rozłożone są do 2027 - wylicza "GW",
W planach jest też rozbudowanie kilku tras wjazdowych ze stolicy – na przykład przez Rembertów, Wesołą i Sulejówek do Mińska Maz. i Siedlec czy poprawa przepustowości odcinków Warszawa - Sochaczew i Grodzisk Maz. – Skierniewice.
Ale projekty kolejarzy sięgają także poz Mazowsze. Po wykonaniu prac na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi dalekobieżne mają się rozpędzać do 200-230 km na trasie ze stolicy na Śląsk i do Krakowa. Do Zakopanego ekspresem dojedziemy nową trasą koło Mszany Dolnej i przez Rabkę, zamiast krążyć przez Kalwarię Zebrzydowską i Suchą Beskidzką. Otwarcie tunelu pod Łodzią usprawni przejazd przez to miasto pociągiem z Warszawy do Wrocławia (dalej przez Zduńską Wolę i Ostrów Wlkp.).
Duże znaczenie polityczne, a co za tym idzie, wysokie oczekiwania, związane są z budową szybkiej trasy do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie na Mazowszu.