Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Płatna współpraca z marką Ochnik

Ta firma może być synonimem gospodarczego sukcesu Polski. Dziś kończy 35 lat

Podziel się:

Od krawca i jednej maszyny po sieć 130 luksusowych sklepów w kraju i za granicą. OCHNIK to przykład sukcesu rodzimej firmy, która na biznesową drogę wchodziła w czasach ustrojowej transformacji. W tym roku marka świętuje swoje 35-lecie i wkracza na kolejny międzynarodowy rynek.

Ta firma może być synonimem gospodarczego sukcesu Polski. Dziś kończy 35 lat
(materiały partnera)

Rok 1989. W Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej wieje wiatr zmian. Wolne wybory z 4 czerwca oraz przejście z gospodarki centralnie planowanej na wolnorynkową sprawiły, że Polacy obudzili w sobie tłumionego przez dekady ducha przedsiębiorczości. W tamtych czasach swój początek miało wiele biznesów, które dziś są synonimami gospodarczego sukcesu i rozwoju kraju.

35 lat temu swoją biznesową drogę rozpoczęła również mała rodzinna firma – OCHNIK. Dziś to jedna z najbardziej znanych i najchętniej wybieranych przez Polaków marek produkujących odzież i okrycia wierzchnie, a także galanterię skórzaną. Historię firmy piszą trzej bracia: Jacek, Cezary i Marcin Ochnikowie. Aktualnie na jej czele stoi ten ostatni.

– Zaczynaliśmy skromnie. Jeden krawiec, jedna maszyna, jeden pokój. Tak powstawały pierwsze skórzane kurtki z logo OCHNIK. Każdy rok działalności firmy, którą kierowali moi bracia, przynosił wzrost zamówień, co z kolei powodowało konieczność zatrudniania dodatkowych osób. Początkowo zakład produkcyjny mieścił się w naszym rodzinnym domu. Po kilku latach, w związku z dynamicznym rozwojem, firma przeniosła się do własnej siedziby. Nasze kurtki sprzedawane były w tym czasie przez partnerów handlowych oraz bezpośrednio na warszawskich targowiskach – wspomina Marcin Ochnik, prezes Zarządu OCHNIK S.A.

Marka stawia na przestronne dwusalony

Przełomowy dla marki okazał się 2004 r. To wtedy OCHNIK otworzył swoje pierwsze firmowe salony w Polsce: w Łodzi i Krakowie. Były to niewielkie, ok. 60-metrowe lokale. Po 20 latach w całym kraju funkcjonuje już prawie 130 przestronnych salonów OCHNIK, a wkrótce ma ich być jeszcze więcej.

Marka posiada także dwa firmowe sklepy w Ukrainie (we Lwowie i w Kijowie) i jeden w niemieckiej Koblencji, a jesienią tego roku zadebiutowała na rynku słowackim. Do otwartego we wrześniu salonu w Trenczynie dołączył właśnie sklep w galerii Centro w Nitrze. OCHNIK uruchomił także słowacki sklep internetowy. – W planach mamy dalszą ekspansję za granicą. W ciągu najbliższych dwóch lat zamierzamy otworzyć po 5 salonów w Ukrainie i Słowacji – zapowiada Marcin Ochnik.

To jednak nie wszystko. Jednym z kluczowych filarów rozwoju firmy jest zainicjowana w 2022 r. koncepcja "shop in shop", czyli tzw. dwusalonów. Stale poszerzający się asortyment i regularne wprowadzanie do sprzedaży nowych produktów z logo OCHNIK sprawiły, że w sklepach zaczęło robić się ciasno. Dzięki uruchomieniu kilkusetmetrowych dwusalonów przestrzeń została uporządkowana i podzielona na dwie strefy: odzieżową oraz galanteryjno-walizkową (ta działa teraz pod szyldem OCHNIK Accessories). Klienci zyskali jeszcze większy komfort zakupów.

Aktualnie OCHNIK ma już 34 dwusalony. W ciągu kilku lat ich liczba ma wzrosnąć do 100. Większość z nich powstanie na bazie dotychczasowych sklepów zlokalizowanych w galeriach i centrach handlowych. Docelowo dwusalony mają mieć powierzchnię ok. 500–700 m kw.

Warto podkreślić, że strategia marki zakłada obecność nie tylko w największych miastach i galeriach handlowych w Polsce, ale także w mniejszych ośrodkach. – Polacy nie chcą już jeździć na zakupy do miast oddalonych o 50-100 kilometrów od miejsca zamieszkania, nie mają na to czasu. Chcielibyśmy mieć marki, w których się ubieramy, w zasięgu 20 kilometrów od domu. Obserwując ten trend, postanowiliśmy otworzyć kilka sklepów w parkach handlowych znajdujących się w mniejszych miejscowościach – wyjaśnia prezes zarządu OCHNIK S.A.

Asortyment od stóp do głów

Odwiedzając dowolny salon OCHNIK, można dziś skompletować garderobę od stóp do głów. W ofercie marki znajduje się szeroki wybór damskich i męskich okryć wierzchnich, odzieży oraz dodatków, takich jak buty, torebki, teczki, czapki, szaliki i rękawiczki. Od wielu lat uznaniem klientów cieszą się także torby i walizki podróżne. Firma nie zapomina oczywiście o swoich korzeniach – wciąż głównym asortymentem pozostają produkty skórzane.

– Przez 35 lat udawało nam się dostosowywać do zmian, które zachodziły na rynku. Utrzymujemy dynamikę rozwoju i ciągle trafiamy w gusta naszych klientek i klientów, którzy wracają do nas po kolejne zakupy – podkreśla Marcin Ochnik.

Dziś o najwyższą jakość asortymentu i zadowolenie klientów każdego dnia dba zespół ponad 1000 pracowników. To – obok rozwoju sieci salonów – najdobitniej pokazuje drogę, jaką firma przebyła przez ostatnich 35 lat.

Produkty marki OCHNIK można znaleźć również w sklepie internetowym.

Płatna współpraca z marką Ochnik

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl