Spółka CPK w komunikacie prasowym podkreśla, że linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa — Łódź to jeden z jej priorytetów inwestycyjnych. Według planów ma być oddana do użytku w 2032 roku, co zbiec ma się z otwarciem lotniska w gminie Baranów.
Najszybszym pociągiem dużych prędkości trasę będzie można pokonać w około 40 minut. To niemal dwa razy szybciej niż obecnie.
Budowa linii KDP w województwie łódzkim będzie wiązała się z doprowadzeniem kolei do Brzezin. Miasto powiatowe, od którego nazwy pochodzi jeden z węzłów autostrady A1, nie jest skomunikowane pociągami, chociaż znajduje się ok. 20 km od Łodzi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolej Dużych Prędkości. W Łodzi łopaty poszły w ruch
Spółka CPK podała, że trwają prace nad dokumentacją projektową dla stacji kolejowej w Brzezinach. Według Horyzontalnego Rozkładu Jazdy mają się tam zatrzymywać pociągi kategorii: AeroExpress relacji Warszawa — Łódź, RegioExpress relacji Skierniewice — Łódź oraz Łowicz — Łódź
W komunikacie przypomniano, że wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków warszawskiego i łódzkiego linii nr 85 zostały złożone do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska we wrześniu 2022 r. Decyzje wydano w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową.
W międzyczasie trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, ale z zastrzec należy, że prace toczą się przy komorach, z których maszyna drążąca wyruszy (przy stacji Fabryczna) i będzie wyciągana (na osiedlu Retkinia). Przetarg na sam tunel trwa, jesteśmy przed otwarciem ofert.
Według CPK, kolejnym ważnym krokiem będzie pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości, czyli nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej. Proces ten prowadzony jest w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Odcinek Warszawa - Łódź będzie stanowił trzon "Y", czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cała 480-kilometrowa sieć połączeń ma być budowana etapami i ukończona w 2035 roku. Realizacja tego projektu ma umożliwić realizację celu "Polska 100 minut"; nowa infrastruktura kolejowa zapewni także lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.x
Dyskusja o CPK w Sejmie
W środę (20 listopada) w Sejmie odbyła się dyskusja na temat stanu realizacji nowego centralnego lotniska. Obecny na posiedzeniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek stwierdził, że CPK jest w fazie "intensywnej realizacji".
— Do listopada 2024 r. podpisaliśmy — w tym roku — kilkadziesiąt umów na łączną kwotę około 650 mln zł — powiedział.
Lasek zapewnił, że wszystkie prace projektowe, w obszarze lotniskowym, kolejowym i studialnym, a także pracę dla poszczególnych linii w terenie "były i są realizowane".
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko w gminie Baranów oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.