Według raportu "Polak w drodze po auto" opublikowanego przez Santander Consumer Multirent, aż 40 proc. samochodów w Polsce ma ponad 10 lat. Zaledwie 7 proc. pojazdów jest młodszych niż 2 lata.
Dane te pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i pokazują, że samochody są kluczowym środkiem transportu dla wielu Polaków, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie dostępność komunikacji publicznej jest ograniczona.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Raport wskazuje, że w dużych miastach najwyższy odsetek, bo 10 proc., stanowią auta do dwóch lat. W mniejszych miejscowościach i na wsiach dominują starsze pojazdy, co potwierdza Piotr Półtorzycki z SCM, który zauważa, że "im mniejsza miejscowość, tym starsze samochody". W małych miastach do 50 tys. mieszkańców aż 47 proc. aut ma ponad 10 lat.
Samochód to duży komfort nie tylko podczas codziennych czynności, ale także na dłuższych trasach. To także większe poczucie bezpieczeństwa i stabilności, co jest istotne, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych - ocenił Piotr Półtorzycki, członek zarządu z SCM.
Polskie preferencje przy zakupie samochodów są zróżnicowane. Aż 56 proc. Polaków decyduje się na zakup europejskich marek, doceniając ich jakość i dostępność części zamiennych. Coraz większą popularność zdobywają również pojazdy japońskie, które są najbardziej cenione przez młodszą generację kierowców, a także pojazdy z amerykańskim rodowodem.
Co 10 Polak zastanawia się nad samochodem elektrycznym
Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Polsce maleje, mimo że globalnie zyskują one na popularności. W Polsce tylko 10 proc. kierowców skłania się ku takiemu wyborowi, preferując tradycyjne silniki spalinowe ze względu na infrastrukturę oraz niepewność co do zasięgu elektryków. Głównymi barierami są czas ładowania oraz poczucie ograniczonego dostępu do stacji ładowania.
Chińskie marki, takie jak Leapmotor, starają się zdobyć rynek europejski, w tym polski, oferując modele bogato wyposażone w atrakcyjnej cenie. Ich wyzwanie polega na przełamaniu nieufności użytkowników i przekonaniu do siebie klientów w krajach, gdzie związki z lokalnymi markami są silniejsze. W Polsce wejście nowych graczy może jednak zacząć zmieniać krajobraz motoryzacyjny.
Według opisywanego raportu podczas zmiany samochodu dla Polaków najważniejsza jest cena oraz marka.
- 56 proc. Polaków, gdyby miało zmieniać pojazd wybrałoby markę europejską. Największymi zwolennikami aut z tego regionu są osoby między 50. a 59. rokiem życia – aż 65 proc. respondentów z tej grupy.
- Na drugim miejscu plasują się marki japońskie – wskazuje je 29 proc. badanych. 40 proc. osób w grupie 40-49 lat deklaruje, że zdecyduje się na ten region.
- Trzecie miejsce zajmują marki amerykańskie z wynikiem 13 proc., a nieco dalej plasują się marki koreańskie z odsetkiem 11 proc.
- Samochody marek chińskich, które budują swoją obecność na rynku polskim, rozważane są przez 3 proc. badanych.