Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Tiry ze Wschodu wjadą na tory? Kolej musi przyspieszyć

21
Podziel się:

Dzięki inwestycjom dofinansowanym przez UE jest szansa na zatrzymanie spadku ilości ładunków przewożonych koleją. Żeby polska kolej stała się konkurencyjna dla przewozów towarów, średnia prędkość musi być dwa razy większa. Obecnie wynosi 25 m/h - informuje w środę "Dziennik Gazeta Prawna".

Tiry ze Wschodu wjadą na tory? Kolej musi przyspieszyć
W Polsce wyraźnie spada przewóz towarów koleją (PAP, Grzegorz Micha�owski)

Wbrew promowanym przez Brukselę tendencjom w Polsce wyraźnie spada przewóz towarów koleją. Przez trzy kwartały 2024 r. po torach przetransportowano 166,5 mln t ładunków. To o 6,4 mln t (3,7 proc.) mniej niż przed rokiem. Spada także udział kolei w transporcie towarów. Teraz to tylko ok. 10 proc. Jeszcze w 2004 r. odsetek ten sięgał 21 proc. - informuje "DGP".

Według prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Góry istnieje potrzeba wprowadzenia pilnych rozwiązań, które pozwolą przerzucać transport towarów z dróg na tory. Eksperci podkreślają, że mniejsza liczba ciężarówek oznaczałaby większe bezpieczeństwo na drogach - wskazał dziennik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Biznes na sprzedaży okularów. "Marże nawet 90%" - Mateusz Matula, prezes Kodano w Biznes Klasie

Kluczowe jest zapewnienie dostępu do odpowiedniej infrastruktury. Z tym w Polsce jest zaś kiepsko. Jeszcze w 2000 r. spółka PKP Cargo miała prawie 2 tys. bocznic. 20 lat później ta liczba była o prawie połowę mniejsza.

Na tle Europy Polska charakteryzuje się także małą liczbą terminali intermodalnych. Teraz działa ich ponad 40. W trzech województwach - świętokrzyskim, opolskim i kujawsko-pomorskim nie ma ani jednego terminalu - zauważył "DGP".

Towarowe pociągi za wolne

Obecnie średnia prędkość handlowa pociągów towarowych to tylko 25 km/h. Dla porównania w Holandii jeżdżą 64 km/h, w Portugalii 54 km/h, a na Litwie 53 km/h.

Żeby polska kolej stała się konkurencyjna dla przewozów towarów, średnia prędkość musi być dwa razy większa - zaznaczył prezes Pol-Miedź Trans Dariusz Liszewski, cytowany przez "DGP".

Zdaniem ekspertów przyszłością transportu po torach mogą być przewozy intermodalne, czyli transport kontenerów, które potem są przerzucane na statki lub na ciężarówki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Piotr C.
2 miesiące temu
Prezes PKP Cargo apleuje do rządu o wprowadzenie nakazu przewozu TIRów koleją. Czytaj: Nie mam infratruktury, nie mam kasy, nie mam innego pomysłu niż wymuszenie zleceń dla mnie po stawkach, które sam ustalę i z prędkością którą uda mi się zagwarantować. Osobiście apeluję do rządu, że gdy Pan Prezes będzie w mojej miejscowości, musi jeżdzić moją taksówką po trasach i po cenach, które ja ustalę.
nolo
2 miesiące temu
przy tak małych odległościach jakie mamy w Polsce i szybkości przewozów samochodowych przeładowywanie kontenerów na pociągi nie ma sensu. Najpierw kontener trzeba załadować na samochód dowieźć go na bocznicę, zdjąć skompletować kontenery na pociąg załadować sformować skład i następnie wyprawić go w drogę. Przy średniej szybkości 25km odcinek np. ze Śląska kontener będzie pokonywał jakieś 24 godziny do tego rozładunek w porcie itp. W tym czasie samochód dojedzie do portu zostawi załadowany kontener, podejmie następny i będzie w połowie drogi do kolejnego klienta. Przy okazji jest mniejsze prawdopodobieństwo że ktoś się włamie i wyniesie co tam jest załadowane, co zdarza się na kolei.
Assl
2 miesiące temu
Buduje się nowe drogi, przy drogach centra logistyczne. Rozwój na kolei prawie nie istnieje. Nic dziwnego, że klienci rezygnują z transportu kolejowego. Klienci chcą lepszych usług co na kolei nie jest dostępne.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
hehe
2 miesiące temu
Zlikwidowaliście bocznice i teraz mamy je z publicznych pieniędzy budować. Może pan minister, dyrektorzy i menadżerowie niech się złożą i sfinansują.
Aaa
2 miesiące temu
Smaczna ekologoczna żywność z krainyU nas zaleje. Pycha mniam.
Zapytam
2 miesiące temu
Jaki podatek i cło zapłaci wschód a może będziemy my płacić za wszystko
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
POLDEK
2 miesiące temu
Kolej na łopatkach, a oni biorą się za tiry, ale jaja1
CzepiamSie
2 miesiące temu
ZAMIAST PSEUDO AUTOSTRAD, trzeba bylo poprowadzic nowe magistrale kolejowe Z PORTOW DO NAJWIEKSZYCH MIAST, oraz do PRZEJSC GRANICZNYCH! na istniejacych torowiskach, nozna poprowadzic trasy rowerowe. Tylko do tego sie nadaja. O, i trzeba by zakupic tysiac lokomotyw i sto tysiecy lor do przewozu kontenerow, oraz wyszkolic tysiace ludzi do zarzadzania.
koko
2 miesiące temu
W Szwajcarii jest tak od wielu lat
opl
2 miesiące temu
inwestycja dla bytu, trzeba nam polexitu
Luk
2 miesiące temu
Wojewódzka. Jeszcze. Jednego. Nie dokończył. A. Jusz. Tiry. Wpuszcza. Na. Tory. Chaos. Ogulny.. Ludzi. Skrzywdził. Pieniędzy. Nie wypłacił.. 5.miesjedzy. Bez. Wypłaty.. To jest. Jego. Uzdrawianie. Kolei. Ludzko. Krzywdom
...
Następna strona