Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Modest Wilanowski
|
aktualizacja
Artykuł poleca Allegro

Trendy sprzedaży online – platformy marketplace

Podziel się:

Stwierdzenie, że segment e-commerce rośnie w siłę, zakrawa na truizm; czytając raporty branżowe od dobrych kilku lat każdy kolejny rok ogłaszany jest "rokiem e-commerce". Z czasem zmienia się jednak charakter tych przewidywań, spojrzenie "o ile procent w tym roku wzrośnie sprzedaż on-line" wypierane jest przez analizę bardzo konkretnych trendów, które zmieniają (czasem wręcz rewolucjonizują) ten segment handlu.

Trendy sprzedaży online – platformy marketplace
(Unsplash.com)

Marketplace – popularność rośnie lawinowo

To, w jaki sposób rzeczywistość wirtualna – w tym zakupowa – odzwierciedla świat offline, jest fascynujące. Obok sklepów internetowych konkretnych firm funkcjonują platformy, dzięki którym swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie. Chociaż powiedzenie "obok" nie jest w pełni precyzyjne – platformy typu marketplace odpowiadają w ujęciu globalnym za 62% całego rynku e-handlu, wykazując tendencję wzrostową. Prognozy przewidują, że w najbliższych latach ich udział sięgnąć może nawet 75%.

Lider polskiego rynku marketplace

Z badań przeprowadzonych przez firmę Inquiry wynika, że pod względem preferencji zakupowych nie odbiegamy od statystyk globalnych – jedna trzecia respondentów jako preferowane miejsca zakupów w Internecie wskazuje właśnie marketplace. Najpopularniejszą platformą nad Wisłą jest oczywiście rodzime Allegro. Co do jego przewag w naszym kraju nie ma najmniejszych wątpliwości – 89% Internautów w Polsce przynajmniej raz skorzystało z platformy; blisko 3/4 dokonuje zakupów za jej pośrednictwem regularnie. Warto zauważyć, że np. pod względem liczby miesięcznych wizyt Allegro zajmuje 12.(!) miejsce na świecie.

Kluczowe hasła – wygoda i bezpieczeństwo

Za popularnością platform marketplace – zarówno od strony sprzedawcy, jak i kupującego – stoi przede wszystkim wygoda (i bezpieczeństwo) prowadzonych transakcji. Analitycy wyróżniają kilka trendów, obszarów rozwoju, na których koncentrować będą się wysiłki operatorów platform w najbliższych miesiącach i latach:

  • Aplikacje mobilne – wpisując się globalny trend m-commerce (handlu mobilnego), również segment marketplace inwestuje w szeroką gamę nowoczesnych technologicznych rozwiązań, które zapewniają szybkie, personalizowane zakupy dla klienta oraz rozbudowaną analitykę dla sprzedających. W ujęciu globalnym m-commerce już w 2020 odpowiadał za 65% globalnej sprzedaży on-line. Przewidywania mówią o coraz szerszym wykorzystaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości oraz algorytmów sztucznej inteligencji, działających na rzecz dalszego zwiększania wygody.
  •  Czas na wagę złota – q-commerce (quick commerce), czyli szybka sprzedaż. Stanowi również odzwierciedlenie trendu szerokiego segmentu e-commerce i skupia się na jak najszybszym dostarczeniu zamówionych produktów. W przypadku szeroko rozumianej sprzedaży internetowej trend ten zaobserwować można głównie w obszarze e-grocery (gdzie czas dostaw to pojedyncze godziny z uwagi na charakter produktów); w kontekście platform marketplace mówimy raczej o budowaniu zaplecza logistycznego i integracji usług z firmami kurierskimi, które umożliwi – znów podkreślamy wygodę – obsługę zamówień przez sprzedających. W przypadku Allegro to zarówno współpraca z zewnętrznymi dostawcami i firmami kurierskimi (np. usługa Allegro Inpost, z dostawą do paczkomatu lub pod wskazany adres, Allegro Przesyłka Polecona czy Allegro ORLEN Paczka), jak również bezustannie rozwijana własna sieć punktów odbioru (One Punkt by Allegro) oraz automatów paczkowych (One Box by Allegro).
  •  Płatności – czyli idziemy na rękę klientowi – od systemów sprzedaży ratalnej, przez abonamenty, po "buy now, pay later", czyli tzw. płatności odroczone. W ujęciu technologicznym - bez rewolucji, natomiast w ujęciu biznesowym przewidywany jest rozwój tego obszaru. Szacuje się, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) dla globalnego rynku BNPL (buy now, pay later) wyniesie 22,4 proc. do 2028 roku i będzie warty ponad 20 mld dolarów. Nad płatnościami mobilnymi, pozwalającymi na rozliczenia zakupów kilkoma kliknięciami, nie będziemy się rozwodzić, bowiem stały się one w zasadzie standardem.

Różne usługi – jeden cel

W zasadzie żaden z powyższych trendów nie jest czymś szczególnie nowym – chodzi jednak o koncentrację na wybranym obszarze i przewidywane skutki jego rozwoju. Warto zwrócić również uwagę, jak trendy te potrafią się przenikać i wzajemnie na siebie oddziaływać, oferując w rezultacie rozwiązania przyciągające nowych użytkowników i ugruntowujące zaangażowanie istniejących – czyli przynoszących przede wszystkim korzyści biznesowe. Idealnym przykładem jest Allegro Smart! – popularna usługa, której rozwój jest mariażem wspomnianych kierunków rozbudowy segmentu marketplace.

Allegro Smart! to nie tylko abonament na dostawy, w ramach którego dokonujemy z góry płatności na ustaloną kwotę (zamiast opłacania dostawy każdego zamówienia osobno), a Allegro Smart! zapewnia darmowe dostawy kurierskie oraz do automatów paczkowych lub punktów odbioru, jeśli tylko wartość zamówienia od jednego sprzedającego przekroczy 40 złotych. To także dostęp do limitowanych promocji, festiwalu zakupowego Smart! Week, możliwość połączenia z Allegro Pay i spłat 3 x 0%, dostęp do przedsprzedaży biletów na eBilet.pl. Słowem – rozbudowany (i ciągle rozwijany) program lojalnościowy z prawdziwego zdarzenia.

Usługa jest płatna 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie. Istnieje również możliwość przetestowania Smart! - w ramach usługi Smart! na Start, która oferuje 5 darmowych przesyłek ze Smartem do wykorzystania przez rok.

Usługą objętych jest aktualnie ponad 160 milionów ofert na Allegro, z czego 25 milionów z dostawą już dzień po zakupie, a kilka milionów - nawet tego samego dnia. Z ofertą łączy się szereg dodatkowych korzyści - bliscy mogą współdzielić swój pakiet Smart! w ramach kont rodzinnych Allegro Family bez dodatkowych opłat, a studenci korzystać z niego w obniżonej cenie, ciesząc się jednocześnie zniżkami od partnerów Allegro.

Ponad 5 milionów klientów usługi Smart! zaoszczędziło dzięki niej blisko 4 miliardy złotych tylko na dostawach. Smart! to jedna z najlepiej ocenianych usług Allegro - w badaniu satysfakcji klientów (NPS) program osiągnął poziom 92 - jeden z najwyższych na świecie.

Konkurencja

Konkurencja panująca pomiędzy platformami marketplace, globalnymi i lokalnymi, owocuje korzyściami dla klientów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych. Platformy oferują nowe udogodnienia, funkcjonalności, oszczędności dla obu stron transakcji – a patrząc na szybkość ich rozwoju i jednoczesny postęp technologiczny, bezpiecznie można powiedzieć, że – mimo niesamowitego progresu dokonanego na przestrzeni ostatnich lat – jesteśmy na początku tej drogi.

Artykuł poleca Allegro

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.