Przekop Mierzei Wiślanej jest głównym i pierwszym etapem budowy nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja ma skrócić i uprościć szlak morski na Bałtyk. Co ważne - omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji.
Otwarcie kanału przez Mierzeję nastąpi - jak zapowiada rząd - 17 września. W serwisie YouTube pojawił się nowy film, który pokazuje zaawansowanie prac na nieco ponad trzy tygodnie przed uruchomieniem pierwszego z kilku etapów budowy nowej drogi wodnej.
W ramach drugiego etapu zostanie przebudowany istniejący tor wodny na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych. Zaplanowano również budowę przystani niskich ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie wraz ze zmianami układu drogowego. Zaawansowanie prac przekroczyło tam półmetek.
Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury jednak podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynikał m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych. Aktualne pozostaje jednak pytanie o ostateczny koszt budowy.