- Wielu pracowników, którzy tutaj w Świnoujściu pracują, dojeżdża spoza Świnoujścia. I ten dojazd był ogromnym problemem. Dowóz materiałów, dowóz zaopatrzenia miasta – to wszystko powodowało, że koszty życia w tym mieście były znacznie wyższe niż w wielu innych miastach, choćby w naszym województwie – mówił w czwartek Żmurkiewicz w TVP Info.
Polacy zbudowali, ale Niemcy też skorzystają
Odniósł się również do doniesień prasowych o obawach części niemieckich przedstawicieli branży turystycznej o negatywnym wpływie tunelu na turystykę w Niemczech, związanych m.in. z możliwością odpływu części turystów do Polski. - Tak rzeczywiście było. Dzisiaj tych wątpliwości już nie ma. Dzisiaj dostrzegam również z ich strony takie oczekiwanie na otwarcie – stwierdził prezydent Świnoujścia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W jego ocenie atrakcyjność miejscowości po stronie niemieckiej dzięki otwarciu tunelu również wzrośnie, bo poprawi komunikację i ułatwi zwiedzanie miejscowości znajdujących się w regionie, takich jak Międzyzdroje, Kołobrzeg czy Szczecin. Zdaniem Janusza Żmurkiewicza jest szansa, że część turystów będzie kierować się na wyspę Uznam np. z Berlina przez Szczecin, by następnie dojechać do Świnoujścia przez tunel i wjechać do miejscowości po drugiej stronie granicy, np. Ahlbeck, Heringsdorf czy Bansin.
Skończy się czekanie na prom
Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam trzeba było dotychczas korzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Cały czas dostępna będzie też przeprawa promowa. Ma być ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.
Koszt budowy tunelu to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gülermak.