Czołowy polityk opozycyjnej partii laburzystów Ed Balls napisał w artykule prasowym, że otwarcie rynku pracy dla imigrantów z nowych państw UE przyjętych 1 maja 2004 r. było przedwczesne i powinno być poprzedzone okresem przejściowym.
Balls jest byłym ministrem do spraw dzieci, szkół i rodzin w rządzie Gordona Browna (na zdjęciu). Jest też czołowym kandydatem do objęcia przywództwa w partii odsuniętej od władzy po 13 latach rządów w wyborach 6 maja.
Będąca obecnie w opozycji Partia Pracy przystąpiła do krytycznej analizy swego dorobku. Stara się wyciągnąć wnioski z przegranej i trafić do wyborców z nowymi hasłami. Czterech z sześciu pretendentów do funkcji lidera partii zgadza się, iż imigracja była kwestią, do której laburzyści nie ustosunkowali się należycie w ostatniej wyborczej kampanii.
_ - Z perspektywy czasu widać, iż Wielka Brytania nie powinna była odrzucić możliwości wprowadzenia przejściowych ograniczeń w otwarciu rynku pracy dla imigrantów z nowych państw UE przyjętych 1 maja 2004 r., do czego miała prawo _ - napisał Balls w tygodniku _ Observer _.
Wielka Brytania, Irlandia i Szwecja zniosły ograniczenia w dostępie do rynku pracy od pierwszego dnia akcesji. Niemcy i Austria wprowadziły 7-letni okres przejściowy. Inne państwa ustanowiły krótsze okresy przejściowe.
Wielka Brytania jest najczęściej wybieranym miejscem pracy przez polską emigrację ostatnich lat.
źródło: badania ankietowe Money.pl
Balls opowiada się za rozszerzeniem przejściowych ograniczeń wobec imigrantów z Bułgarii oraz Rumunii i argumentuje, że przyszła migracja z państw europejskich powinna być ściślej kontrolowana.
Balls chce też, by w przypadku przyjęcia Turcji do UE tymczasowe ograniczenia obowiązywały _ przez dłuższy okres _, zwłaszcza wobec nisko- i niewykwalifikowanych pracowników. Balls podziela w tym względzie stanowisko rządzącej partii konserwatywnej, która chce okresów przejściowych dla przyszłych członków UE.
Balls twierdzi, że wysoki poziom migracji z nowych państw UE miał negatywny wpływ na warunki pracy i płacy Brytyjczyków, a niektóre lokalne społeczności nie są przygotowane do globalizacji. Przyznaje jednak, iż napływ dużej liczby młodych i przygotowanych do ciężkiej pracy imigrantów w ostatnich 6 latach przyniósł gospodarce wymierne korzyści.
Laburzystowski polityk, uważany za zaufanego współpracownika Browna, sądzi też, iż należy przyjrzeć się przepisom zezwalającym imigrantom na otrzymywanie zasiłku na dzieci i niektórych innych świadczeń, mimo iż dzieci pozostały w kraju pochodzenia.
Proponowane przez konserwatystów wprowadzenie rocznego limitu imigrantów dopuszczanych na rynek pracy Wielkiej Brytanii uważa Balls za rozwiązanie nieskuteczne, ponieważ nie ma ono zastosowania do migracji z UE.
Cytowany przez _ Observera _ analityk instytutu badawczego IPPR (Institute for Public Policy Research) Tim Finch uważa, iż twierdzenie Ballsa, iż imigranci wywarli negatywny wpływ na warunki płacy i pracy rodzimej siły roboczej jest gołosłowne. Politykę otwarcia brytyjskiego rynku pracy przez ówczesny rząd Tony Blaira uważa Finch za słuszną, korzystną dla gospodarki i wystarczająco twardą.
Raporty Money.pl | |
---|---|
W Unii legalnie pracuje 1,3 miliona Polaków Na własną rękę pracujemy na Wyspach Brytyjskich. Firmy najczęściej delegują pracowników do Niemiec, Francji i Belgii. | |
*1000 emigrantów na każdy dzień członkostwa * Fala nowej emigracji zarobkowej liczy około 2,2 miliona osób. Ponad 1,8 miliona z nich wyjechało do pracy do krajów Unii Europejskiej. | |
Młoda emigracja ucieka tylko z Ameryki * Co trzeci Polak chce wracać z USA do kraju. W sumie w tym roku wróci co dziesiąty emigrant - wynika z badania *Money.pl. | |
Obalamy mit - nie będzie masowych powrotów z emigracji * Cztery piąte emigrantów nie wróci do Polski w najbliższym czasie - wynika z badania *Money.pl. |