Piąty pakiet sankcji, które UE przyjęła pod koniec tygodnia, to odpowiedź na zbrodnie wojenne w podkijowskich miejscowościach, które przez kilka tygodni okupowały wojska rosyjskie, a teraz się z nich wycofują. Do masakry cywilów doszło m.in. w Buczy.
Wśród ostatnich restrykcji jest m.in. zakaz importu węgla z Rosji. Embargo zacznie obowiązywać od sierpnia 2022 r. Dużo wcześniej, bo jeszcze w tym miesiącu, wejdą w życie sankcje wymierzone w tranzyt drogowy oraz morski pochodzący z krajów, które bezpośrednio zaatakowały Ukrainę lub też — jak w przypadku reżimu Łukaszenki — wspiera ataki na Ukraińców.
Od 16 kwietnia drogi w Unii Europejskiej zamkną się dla rosyjskich i białoruskich przewoźników drogowych. Tego dnia ponadto porty w UE przestaną przyjmować statki zarejestrowane pod banderą Rosji, w tym jachty i łodzie rekreacyjne. Zakaz dotyczyć ma też te rosyjskie statki, które po 24 lutego zmieniły barwy. Dotyczy rzecz jasna również dróg i portów w Polsce.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Ministerstwo Infrastruktury spodziewa się, że na obostrzenia komunikacyjne Moskwa i Mińsk odpowiedzą analogiczną sankcją dla przewoźników z UE. Czyli także z Polski. "W związku z tym MI odradza polskim przewoźnikom wykonywanie podróży do Białorusi i Rosji, a tym, którzy posiadają pojazdy na terytorium tych państw, zaleca ich powrót do Polski" - czytamy w komunikacie resortu.
Wyjątki od sankcji na ciężarówki i statki
Wprowadzenie zakazu nie oznacza, że z polskich i unijnych tras całkowicie znikną tiry z Rosji i Białorusi. Blokada nie ma zastosowania m.in. w przypadku przesyłek pocztowych oraz statków, które potrzebują pomocy i są zmuszone do awaryjnego zawinięcia do portu ze względów bezpieczeństwa morskiego lub w celu ratowania życia na morzu.
To odgórnie narzucone wyjątki. Są też takie, które organy państwa członkowskiego UE mogą wprowadzić same, w przypadku spełnienia określonych warunków.
Kraje unijne mogą np. zezwolić na przewóz towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego mające siedzibę na Białorusi, jeżeli właściwe organy ustalą, że taki przewóz jest konieczny m.in. do zakupu, przywozu lub transportu do UE gazu ziemnego i ropy naftowej, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy lub w celach humanitarnych.