To w pewnym sensie historia jak z amerykańskiego filmu. Zuzanna Kamińska założyła markę ZoZo Design i rozpoczęła swoją przygodę z projektowaniem biżuterii tuż przed trzydziestką, nie mając żadnego doświadczenia ani koneksji. Z początku była to jedynie jej pasja, której poświęcała się po godzinach. Pierwsze projekty przygotowywała w swojej kawalerce. Były to bransoletki z kamieniami oraz "bransoletki na szczęście", adresowane wyłącznie do najbliższych znajomych. Z czasem nastąpił przełom i rękodzieła Zuzanny zaczęły pojawiać się na ściankach oraz w social mediach największych polskich celebrytów. Nie były to płatne współprace. To przyszło dopiero później. Ludzie show-biznesu zwyczajnie pokochali biżuterię Zuzanny i zaczęli nosić ją sami z siebie.
W parze z większą rozpoznawalnością szły coraz to ambitniejsze ruchy biznesowe, takie jak otwarcie butiku przy ul. Mokotowskiej w Warszawie, sklepu online czy profesjonalnej pracowni jubilerskiej. Kamińska skrupulatnie rozbudowywała swoje portfolio, na które dziś składają się marki ZoZo Design, ZoZo Home i ZoZo Luxury. To właśnie ta ostatnia, oferująca biżuterię z kamieniami szlachetnymi, była głównym tłem dla naszej rozmowy.
Ostatnie lata były wyjątkowo udane dla ZoZo. Pomimo pandemii, wojny za wschodnią granicą i szalejącej inflacji twoja firma systematycznie rosła w siłę. Sporo inwestowałaś w jej rozwój i – z tego, co widać – zdecydowanie ci się to opłaciło.
To prawda. Wiele osób dziwiło się, że wykonuję tak odważne ruchy biznesowe, jak otwarcie nowego butiku czy VIP roomu w obecnych, niepewnych czasach. Wielokrotnie usłyszałam zdanie w stylu: "Matko, firmy się zamykają, a ty realizujesz kolejną inwestycję!" (śmiech). Doceniam troskę bliskich, ale w biznesie kieruję się przede wszystkim swoją intuicją. Ta podpowiadała mi, że obecny czas jest idealny na wprowadzenie w życie ZoZo Luxury, czyli marki oferującej m.in. kamienie szlachetne. W końcu są to produkty ponadczasowe, na których nigdy się nie straci. Niektóre z nich, jak np. aleksandryt rosyjski, który przestano wydobywać w XIX w., są niezwykle rzadkie i tym samym bardzo pożądane. Inwestując w kamienie szlachetne, możemy mieć pewność, że nasze pieniądze będą bezpieczne.
Które kamienie szlachetne, oprócz aleksandrytu, cieszą się wyjątkowym zainteresowaniem inwestorów?
Na przykład turmaliny – ich cena poszła ostatnimi czasy bardzo mocno w górę – i barwne diamenty, które już od pół karata są kamieniami inwestycyjnymi. Z tych drugich największym zainteresowaniem cieszą się diamenty różowe. Około 2 lata temu zamknięto ich kopalnię na terenie Australii, co sprawiło, że stały się wyjątkowo pożądane na rynku inwestorskim.
Sporą popularnością cieszą się też diamenty niebieskie i czerwone, które są rzadko spotykane.
Diamenty są w ogóle świetną inwestycją. Ich wartość stale rośnie, a w ostatnim czasie – przez wojnę i związane z nią ograniczenia w wydobyciu – notują nawet rekordy. Na tym rodzaju kamienia nigdy się nie straci.
Jak wygląda obecnie perspektywa wzrostu wartości diamentów w ciągu następnych lat?
W ciągu następnych 30 lat może pojawić się bardzo duży problem z dostępnością tych kamieni. Ma to związek z coraz większymi problemami z wydobyciem, jak choćby obecnie w Rosji. Ceny będą szły mocno w górę przez co najmniej 3 najbliższe dekady. To świetna okazja na zarobienie pieniędzy, o czym regularnie wspominam moim klientom. Warto inwestować nie tylko w nieruchomości czy ziemię, ale też w diamenty. Jeśli – oczywiście odpukać w niemalowane – będzie działo się coś złego, można szybko schować kamienie do torby i wyjechać. W przypadku pozostałych lokat jest to niewykonalne.
W jakiej formie ZoZo Luxury sprzedaje kamienie szlachetne? Czy można u was kupić np. sam diament, bez elementów biżuteryjnych?
Jak najbardziej. W ZoZo Luxury sprzedajemy również zalakowane kamienie w czystej postaci. Do każdego egzemplarza dołączamy międzynarodowy certyfikat autentyczności. Uważam jednak, że fajnie jest mieć kamień wkomponowany w biżuterię, którą nosi się na co dzień. Dodaje ona niepowtarzalnego stylu i klasy wszystkim stylizacjom – niezależnie od tego, czy jest to suknia lub garnitur wieczorowy, czy dres. Kamienie szlachetne są świetnym dodatkiem, którego noszenie sprawia naprawdę wielką przyjemność.
W ZoZo Luxury oferujemy również biżuterię na zamówienie. Projektujemy ją od zera razem z klientem, spełniamy wszelkie prośby i wymagania. Specjalizujemy się też w odtwarzaniu biżuterii rodowej. Klient jest u nas zawsze na pierwszym miejscu i staramy się zrobić wszystko, by wyszedł na koniec zadowolony.
À propos projektowania – to ty odpowiadasz za wygląd biżuterii w ZoZo Luxury. Zdradzisz nam, co inspiruje cię do tworzenia?
Moją inspiracją są przede wszystkim silne kobiety. Imponują mi mocne i wyraziste osobowości. Olbrzymie znaczenie ma też dla mnie natura. Lubię z nią obcować, dodaje mi siły i inspiruje do działania. No i oczywiście moda – obserwuję światowe trendy, które przekładam później na swoje własne, unikalne wzory.
Twoja historia oraz podejście mogą stanowić inspiracje dla wielu kobiet. Co powiedziałabyś dziewczynom, które chciałyby przekuć swoją pasję w biznes?
Ufajcie swojej intuicji, uwierzcie w siebie i swoje możliwości, bądźcie dla siebie dobre. Kochajcie i doceniajcie siebie. Pamiętajcie też, że droga na szczyt nie jest usłana wyłącznie różami. Nieraz bywa trudno i ma się wszystkiego dosyć. Usuńcie jednak ze swojego słownika słowo "problem", zastąpcie je słowem "wyzwanie" i po prostu zacznijcie działać. Jeśli wierzycie w to, co robicie i szczerze was to kręci – jesteście w stanie osiągnąć naprawdę dużo.
Czy ZoZo Luxury planuje któregoś dnia zawojować zagraniczne rynki?
Oczywiście, że tak. W najbliższej przyszłości planuję otworzyć kolejne butiki na terenie Polski, ale z czasem na pewno wyjdziemy też za granicę. Marzy mi się współpraca z zagranicznymi gwiazdami jak Hailey Bieber czy Kim Kardashian. Jednak zanim podbijemy Stany Zjednoczone, chciałabym, żeby ZoZo pojawiło się w Berlinie i Mediolanie. Oczywiście będziemy rozszerzać obszar działalności stopniowo, by uniknąć niepotrzebnych błędów. Mam jednak nadzieję, że biżuteria z kamieniami szlachetnymi ZoZo podbije w przyszłości niejeden rynek.
Butik oraz VIP room ZoZo Luxury mieszczą się w Warszawie przy ul. Mokotowskiej 63.
Płatna współpraca z marką ZoZo Luxury