O podpisaniu umowy z wykonawcą na odnowienie Warszawy Zachodniej poinformowały ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej na Twitterze. Powstać mają m.in. nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia podziemne.
Inwestycja przewiduje, że wszystkie perony zostaną zadaszone. Powstaną także ruchome schody i windy windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja ma zostać również przystosowana dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Oprócz tego na stacji pojawi się kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne natomiast będzie wyższe, szersze i połączone z poczekalnią i kasami.
Wykonawcą generalnego remontu będzie Budimex S.A. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z tą spółką we wtorek 7 czerwca. Według szacunków ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przebudowa zagwarantuje 500 miejsc pracy.
W projekt włączyły się także Tramwaje Warszawskie, czego efektem ma być podziemne połączenie tramwajowe do dworca. W komunikacie warszawska spółka poinformowała o nawiązaniu współpracy z PKP. Ze strony stolicy na przebudowę ma trafić 170 mln złotych.
"Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Wraz z zarządcą infrastruktury kolejowej zbudujemy podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Kolejarze będą także pracowali nad przebudową największej warszawskiej stacji kolejowej" - piszą Tramwaje Warszawskie.
Podziemna trasa o długości ok. 0,5 km będzie przebiegać pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu znajdzie się na wysokości hotelu Ibis przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Stamtąd warszawiacy będą mogli przemieścić się do Centrum, na Okęcie lub do pętli Banacha.
- Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie PKP.
- Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolej będzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowej perspektywie - zapewnił Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Przez Warszawę Zachodnią dziennie przejeżdża ok. 1 tys. pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Jak zadeklarowano w komunikacie PKP, przebudowa dworca nie spowoduje przestoju w ruchu pociągów oraz w obsłudze pasażerów.
- Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski - powiedział prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, cytowany w komunikacie.
Cała inwestycja będzie ukończona do 2023 roku i ma kosztować ok. 2,4 mld złotych. Przedsięwzięcie będzie dofinansowanie z funduszy unijnych oraz z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl