Budowę centrum logistyki w Sosnowcu (Śląskie) ogłosił w poniedziałek amerykański koncern Amazon. Będzie to kolejny taki obiekt w Polsce, po centrach w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku, oraz po powstającym właśnie centrum w Kołbaskowie (Zachodniopomorskie).
Do tej pory koncern zainwestował w Polsce ok. 3 mld zł. Stworzył w sumie 7 tys. stałych miejsc pracy. W poniedziałek Amazon poinformował oficjalnie, że w 2017 roku zamierza utworzyć w całej Europie ponad 15 tys. nowych, pełnoetatowych miejsc pracy.
Obiekt w Sosnowcu rozpocznie pracę pod koniec roku, w podobnym czasie gotowe ma być również centrum w Kołbaskowie, które będzie miało 67 tys. mkw. (pracownicy Amazon będą tam odbierać, pakować i wysyłać do klientów niewielkie przedmioty, takie jak książki, sprzęt elektroniczny czy towary konsumpcyjne - więcej o tym tutaj)
.
Generalnym wykonawcą inwestycji w Sosnowcu jest spółka Panattoni Europe. Koncern nie podaje wartości przedsięwzięcia, nie ujawnia też na razie ile osób zostanie zatrudnionych w budowanym obiekcie. Informuje natomiast o trwającej rekrutacji na stanowiska managerskie - poszukiwani są m.in specjaliści ds. finansów, HR, IT, logistyki, oraz inżynierowie.
Dyrektor operacyjny spółki Amazon na Europę kontynentalną Steven Harman powiedział w poniedziałek, że nowe centrum będzie obsługiwać klientów kupujących obuwie i odzież.
- Pozwoli ono zaspokoić rosnące zapotrzebowanie ze strony naszych klientów, rozszerzyć asortyment oferowanych produktów i zapewnić wsparcie większej liczbie niezależnych sprzedawców korzystających z naszej sieci logistycznej - powiedział.
Jak dodał, na decyzję o zwiększeniu inwestycji w Polsce wpływ miało "tempo wzrostu działalności w zeszłym roku". Przypomniał, że od 2014 roku koncern zainwestował w naszym kraju ponad 3 mld zł.
- Wszędzie tam, gdzie inwestujemy, ważny jest dla nas dostęp do dobrej infrastruktury oraz do kapitału ludzkiego, w tym wykwalifikowanych specjalistów i absolwentów najlepszych uczelni. Zwracamy też uwagę na to, czy jesteśmy w stanie szybko przeprowadzić budowę i rozpocząć działalność - powiedział, pytany o atuty Polski jako miejsca kolejnych inwestycji.
Do tej pory Amazon stworzył w Polsce ponad 7 tys. stałych miejsc pracy. W zeszłym roku w szczycie sezonu zatrudnił ponadto dodatkowo 12 tys. pracowników sezonowych.
- Tylko w minionym roku ponad 2,5 tys. osób zdecydowało się dołączyć do Amazon w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie, czyli w miastach, gdzie rynek pracy należy do najbardziej konkurencyjnych w Polsce. Stworzyliśmy nowe możliwości zatrudnienia dla osób o różnym doświadczeniu, wykształceniu czy umiejętnościach - od inżynierów i programistów po osoby, które rozpoczynają swoją karierę zawodową od poziomu początkowego czy stażystów - zapewnił Harman.
Jak dodał, zatrudnienie rośnie nie tylko w centrach logistycznych. Stale powiększany jest zespół w Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku.
Uruchomienie nowych obiektów w Polsce wpisuje się w rozwój sieci centrów e-commerce Amazon w całej Europie. - W ostatnich miesiącach ogłosiliśmy otwarcie kilku centrów w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Nieustannie poszukujemy nowych lokalizacji w całej Europie - powiedział Harman.
Amazon ogłosił także w poniedziałek utworzenie w 2017 r. ponad 15 tys. nowych pełnoetatowych miejsc pracy w całej Europie.
- W całej Europie zamierzamy inwestować jeszcze więcej w centra logistyczne, obsługę klienta, technologie w chmurze, badania i rozwój czy machine learning (systemy uczące się). Inwestycje te wiążą się ze stałym zwiększaniem liczby nowych miejsc pracy - poinformował w poniedziałek wiceprezes Amazon w Europie Xavier Garambois.
Amazon to amerykańska spółka z siedzibą w Seattle, która prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. W Polsce ma obecnie 3 centra logistyki e-commerce: dwa w okolicy Wrocławia i jedno pod Poznaniem. Firma prowadzi także Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku i biuro Amazon Web Services w Warszawie.
W 2015 r. w polskich placówkach koncernu toczył się konflikt między związkami zawodowymi a firmą. Doszło do ostrego sporu między pracownikami polskiego oddziału a Amazonem. Wtedy pracownicy domagali się między innymi podwyżek, akcji dla pracowników, dodatków stażowych oraz rocznych grafików pracy. Związkowcy chcieli też uregulowania czasów przerw, tak, by mogły być one w pełni przeznaczone na odpoczynek. Rozmowy zostały wówczas zerwane przez firmę, a związki gotowały się do strajku. Negocjacje jednak wznowiono.
W 2016 r. Amazon dał podwyżki wszystkim pracownikom trzech centrów logistycznych w Polsce, co było efektem globalnego, corocznego procesu przeglądu wynagrodzeń. Związki zawodowe jednak w ubiegłym roku miały nadal zastrzeżenie do polityki kadrowej firmy. Związkowcy informowali m.in., że koncern zwalnia pracowników za niewyrabianie norm. Na początku 2017 r. doszło jednak do porozumienia, które zakłada większe możliwości kontrolowania warunków pracy przez przedstawicieli związków zawodowych (więcej o tym tutaj)
.
Rafał Pogrzebny