Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Hubert : Orzechowski
|

Autostrada A2 pod lupą prokuratury. Ziobro zarządził śledztwo

552
Podziel się:

Przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków przez urzędników przy podpisywaniu umów koncesyjnych – to główne wątki śledztwa w sprawie autostrady, w której rodzina Kulczyków ma znaczne udziały.

Autostrada A2 pod lupą prokuratury. Ziobro zarządził śledztwo
(Bartosz Banka / Agencja Gazeta)

Przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków przez urzędników przy podpisywaniu umów koncesyjnych – to główne wątki śledztwa w sprawie autostrady, w której rodzina Kulczyków ma znaczne udziały.

Kierowcy na A2 nie mają łatwego życia. Od początku roku za przejazd między Koninem a Nowym Tomyślem płacą aż 60 zł. Wychodzi więc 40 gr za jeden przejechany kilometr. Autostrada Wielkopolska wyjaśnia, że te taryfy wiążą się z koniecznością spłaty kredytów zaciągniętych na budowę drogi. Największe udziały w Autostradzie Wielkopolskiej na tym odcinku mają; 26,32 proc Meridiam Infrastructure A2 S a.r.l, Kulczyk Holding SA - 23,83 proc oraz PGE - 19,77 proc.

Umowy na budowę A2 są tajne a Autostrada Wielkopolska jeszcze przez 20 lat będzie ustalać taryfy na autostradzie. Została podpisana w 1997 r. przez ministra transportu w rządzie SLD, Bogusława Liberadzkiego.

Co najmniej od tego czasu koncesje przyznane autostradzie A2 budzą kontrowersje. - Jest sporo niejasności i dziwnych zbiegów okoliczności. Wątpliwości budzą korzystne dla spółki Autostrada Wielkopolska decyzje ministrów i urzędników. To wszystko ma być przedmiotem śledztwa – mówi źródło TVP Info, której portalpierwszy poinformował o śledztwie prokuratury.

Zobacz także: A2 znów podrożała. Minister zrzuca winę na poprzednie rządy

Umowa z Autostradą Wielkopolską była także przedmiotem kontroli NIK. W 2006 r. została oceniona bardzo negatywnie. „Ponad dziesięcioletni okres współpracy Skarbu Państwa z koncesjonariuszami ujawnił całkowity brak kompetencji i skuteczności administracji rządowej zarówno w zlecaniu, jak i egzekwowaniu realizacji zadań przez wykonawców prywatnych. Osiągnięcie celu zlecenia wymagało kolejnych ustępstw Skarbu Państwa minimalizujących ryzyko koncesjonariuszy” – napisało NIK w raporcie.

Obecne stawki za przejazd rzeczonym odcinkiem A2 należą do najwyższych w Europie. W Portugalii, Włoszech, Grecji czy Francji kształtują się one na poziomie 25-37 gr za kilometr. W Chorwacji nie są wyższe niż 22 gr.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(552)
WYRÓŻNIONE
zdrajcy
7 lat temu
Wałęsa na pogrzebie Kulczyka zarzekał się, że on wszystko uczciwie zarobił... a wszyscy wiedzą, że jego ojciec był UB-kiem i tak rozkradli nam Polskę ...
Todi 70
7 lat temu
Autostrada zostala wybudowana za publiczne pieniadze i na panstwowym terenie. Tak wiec my wszyscy jestesmy wlascicielami a nie kulczyk family. To jeden z najwiekszych przekretow i w dodatku utajniony. Kryminsl dla tych ktorzy do tego dopuscili
driver
7 lat temu
Gangster już gryzie ziemię, a uczciwi ludzie muszą dalej płacić okup już jego rodzinie...Jak najszybciej autostradą musi być odebrana na rzecz społeczeństwa,a winni surowo ukarani!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (552)
Ludw_K
6 lat temu
"Autostrada Wielkopolska wyjaśnia, że te taryfy wiążą się z koniecznością spłaty kredytów zaciągniętych na budowę drogi. Największe udziały w Autostradzie Wielkopolskiej na tym odcinku mają; 26,32 proc Meridiam Infrastructure A2 S a.r.l, Kulczyk Holding SA - 23,83 proc oraz PGE - 19,77 proc." Czy mam przez to rozumieć, że całość kosztów budowy tej autostrady tj. począwszy od projektu wstępnego poprzez wykup gruntów, projekt roboczy i budowa zostały sfinansowane z prywatnych pieniędzy udziałowców tych firm bez żadnego udziału pieniędzy pochodzących z moich podatków? Jeśli tak, to niech umowa będzie tajna i niech sobie ustalają nawet i 10zł za kilometr, ale wówczas koniecznością jest budowa autostrady lub drogi ekspresowej państwowej łączącej granice zachodnią poprzez Poznań z Warszawą. Jeśli jednak w kosztach budowy i utrzymania tej autostrady jest chociażby 1 grosz z moich podatków (tak opłat dodanych do ceny paliwa jak i VAT oraz PiT) to państwo musi mieć wpływ na cenę za przejazd tą autostrada.
realist
6 lat temu
Prosta sprawa, ponieważ jedną ze stron tej umowy jest Skarb Państwa więc egzemplarz jest w jakimś ministerstwie. Należy dokonać kontrolowanego przecieku do prasy. Dziennikarze nie muszą ujawniać swoich źródeł informacji zresztą będzie to działanie dla dobra publicznego.
grad
7 lat temu
Autostradę wybudowano za nasze pieniądze, a kolesie od kieliszka dostają koncesję. WTF?
marian
7 lat temu
a co mnie obchodzą kulczykowe kredyty? to państwo jest tylko od brania podatków, nie dając nic w zamian! Weźcie przykład z Chorwacji, tam to są autostrady!
qwe
7 lat temu
Nie oszukujmy się zarabiamy 4 razy mniej od Niemca, a ta autostrada została wybudowana za nasze pieniądze w 88%, a jest jedna z najdroższych w Europie...ale dzięki temu mamy prezydenta europy!
...
Następna strona