W pierwszej połowie roku powstało tylko 30 tys. mkw. nowych centrów handlowy, z czego połowa to rozbudowy już istniejących sklepów - wynika z analizy firmy Colliers. Dużo lepszy ma być drugie półrocze. Cały czas sprowadzają się do nas nowe marki. Jedną z nich ma być Victoria's Secret.
W sumie w Polsce obecnie jest ok. 11,2 mln mkw. centrów handlowych. Na koniec II kwartału br. w budowie znajdowało się blisko 750 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Około 47 proc. tej powierzchni trafi na rynek w okresie lipiec – grudzień 2017.
Nowe obiekty powstają głównie w największych aglomeracjach (71 proc. powierzchni) oraz w miastach małych, poniżej 100 tys. mieszkańców (21 proc. powierzchni). Największe centra handlowe znajdujące się w budowie to: Galeria Młociny (73 tys. mkw.) i Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia (64 tys. mkw.), Forum Gdańsk (62 tys. mkw.) i Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.).
- Na rynku jednak w dalszym ciągu panuje trend rozbudów i modernizacji istniejących obiektów, które stanowią ok. 12 proc. powierzchni znajdującej się obecnie w budowie. W I połowie br. oddane do użytku zostały nowe części rozbudowanych centrów handlowych Auchan Hetmańska w Białymstoku, Outlet Park Szczecin i Auchan Gdańsk. Z kolei obiekty takie, jak Arkadia, Forum Gliwice i IKEA Port Łódź przechodzą modernizację - mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
Nowe marki w Polsce
W I połowie br. w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci, m.in. Trespass (pierwszy regularny sklep w Blue City w Warszawie), Freya (poznański Stary Browar), befree (Posnania) oraz Maxi-Cosi (Galeria Katowice). W II połowie roku możemy spodziewać się kolejnych debiutów. Nowe marki pojawią się m. in. w Warszawie w Galerii Północnej (Hamleys, Love Republic, Zarina, Newbie, 4Faces), a także w Złotych Tarasach i Galerii Mokotów.
* Aniołki Victoria's Secret fałszują w reklamie *
W Arkadii w Warszawie pojawić ma się nowy salon Victoria's Secret. Dotąd ta kultowa marka sprzedawała w Polsce jedynie akcesoria i kosmetyki. Teraz pojawić ma się z pełną ofertą bielizny, z której słynie. Otwarcie zaplanowano na koniec sierpnia.
Także polskie sieci handlowe z sukcesem prowadzą ekspansje w krajach CEE – pierwszy sklep w Mińsku na Białorusi otworzył Reserved, a w Rydze na Łotwie Sizeer.
Kto rozwija się najszybciej? Zagraniczne sieci liderem
Wśród anonsowanych umów najmu w I połowie roku warto wymienić: P&C (4 000 mkw.) w centrum handlowym Wroclavia, Van Graaf (3 250 mkw.) w Forum Gdańsk, Zara (3 500 mkw.) i Forever21 (1 000 mkw.) w krakowskiej Serenadzie, Intermarche (2 610 mkw.) w Galerii Młociny w Warszawie, TK Maxx (2 400 mkw.) w Atrium Biała w Białymstoku czy Jysk (1 100 mkw.) w Vivo! Krosno.
Najemców znalazły także kolejne lokale po sklepach Alma. Biedronka wynajęła 1 600 mkw. w Tarasach Zamkowych w Lublinie i 1 320 mkw. w Galerii Jurajskiej w Częstochowie, a Carrefour 1 480 mkw. w Focus Zielona Góra i 2 900 mkw. w krakowskiej Galerii Kazimierz.
Polskie sieci handlowe są nadal atrakcyjnym produktem inwestycyjnym. W I kwartale br. CVC Capital Partners kupił od Mid Europa Partners spółkę Żabka Polska (ok. 4 500 sklepów spożywczych w Polsce).
Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach na koniec czerwca 2017 r. wyniósł 4,1 proc. i był o 0,6 p.p. wyższy niż w grudniu 2016 r. Wśród głównych rynków handlowych najmniej wolnej powierzchni handlowej ma Warszawa (2,6 proc.), zaś najwięcej znajduje się w Katowicach (5,9 proc.). Wśród miast dużych (150 tys.- 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (10,9 proc.), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3 proc.).