Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|

Czym kupi nas sztuczna inteligencja? E-sklepy przyszłością branży

4
Podziel się:

Naukowcy i specjaliści IT są tego pewni: sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence - AI) właśnie odmienia nasze życie. Fala wzbiera i rozwiązania z wykorzystaniem AI pojawiają się m.in. w medycynie, diagnostyce, logistyce, bankowości. Najwięcej jest ich tam, gdzie masy wydają miliardy dolarów dziennie: w e-commerce. Czym zatem kupuje nas sztuczna inteligencja w wydaniu np. Allegro?

Czym kupi nas sztuczna inteligencja? E-sklepy przyszłością branży

Naukowcy i specjaliści IT są tego pewni: sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence - AI) właśnie odmienia nasze życie. Fala wzbiera i rozwiązania z wykorzystaniem AI pojawiają się m.in. w medycynie, diagnostyce, logistyce, bankowości. Najwięcej jest ich tam, gdzie masy wydają miliardy dolarów dziennie: w e-commerce. Czym zatem kupuje nas sztuczna inteligencja w wydaniu np. Allegro?

Powodów, dla których jest rozwijana AI, ciągle przybywa. Ma być szybciej, prościej, łatwiej, więcej i taniej – docelowo ma być zawsze „naj”. Automatyzacja prozaicznej czynności robienia zakupów umożliwiłaby zaoszczędzenie cennego czasu. Taka lodówka LG, wyposażona w sztuczną inteligencję porozmawia z domownikami i przewidzi potrzebę zamówienia mleka czy jedzenia dla kota. Komórka? Wykorzysta tzw. visual search, wyszukiwanie po obrazie widocznym okiem kamery smartfona. Jednocześnie firmy takie jak Amazon, E-Bay czy Allegro stawiają na personalizację doświadczeń klienta w sklepie online. „Myślące oprogramowanie” analizuje dotychczasową aktywność użytkownika w internecie i tworzy na podstawie tej wiedzy unikalną bazę danych.

- Technologia uczenia maszynowego umożliwia rejestrację danych behawioralnych o zachowaniu i potrzebach każdego klienta odwiedzającego dany e-sklep. Zaawansowane systemy analizują dane, tworząc zarazem indywidualne profile zakupowe, a następnie wyświetlają spersonalizowaną ofertę konsumentowi w czasie rzeczywistym. Efekt? Dostajemy propozycje, których oczekujemy, zatem i chętniej kupujemy – podkreśla Paweł Wyborski, prezes QuarticON, twórcy opartych na sztucznej inteligencji systemów wsparcia i personalizacji procesów sprzedaży w sieci i zarazem jeden z gości nadchodzącego Impact'18 w Krakowie.

AI się uczy

Więcej - sztuczna inteligencja przyprowadza klientów do e-sklepu. Wytrychem ku temu jest machine learning, jeden ze sposobów uczenia się przez AI. Algorytmy na podstawie zdobytej wiedzy na wcześniejszych i już poznanych przykładach, „wnioskują” co i kogo może zainteresować w konkretnym sklepie. Nie dziwi zatem, że usługodawcy, dotychczas skupiający się na rynku offline, odważnym krokiem wkraczają do internetu i planują dotrzeć do potencjalnych klientów właśnie dzięki AI.

– W naszej strategii postawiliśmy na nowe technologie i sztuczną inteligencję w dotarciu do klienta. Nowy portal PZU skupi grupy ubezpieczeniowe spółki, za jego pośrednictwem można będzie wykupić polisy, likwidować szkody, inwestować, a nawet ustalać terminy badań lekarskich - podkreśla Paweł Surówka, prezes PZU, zaznaczając, że takie podejście doskonale uzupełnia dewizę „klient nasz pan”.

Pytanie brzmi jak np. PZU czy Allegro poradzi sobie w sytuacji, gdy ich e-commerce'owe strony odwiedzają nawet tysiące osób, w dzień i w nocy, często w tym samym czasie, a skrzynka mejlowa sprzedawcy jest pełna od pytań? AI porozmawia z odwiedzającym sklep przez czat lub przez telefon – tak jak robi to (na razie testowo) Duplex od Google'a.

AI – strach się bać

– Rozpowszechnianie AI w gospodarce jest nieuchronne. Ostatnio bardzo dużo się mówi, nie zawsze zresztą dobrze, o zastosowaniach analitycznych systemów podejmowania decyzji, generujących ogromne zyski firmom reklamowym, jak np. Cambridge Analytica – zaznacza prof. Leszek Pacholski, jeden z uczestników roundtable AI zorganizowanego niedawno na Giełdzie Papierów Wartościowych przez Impact.

Największe e-sklepy co chwila wprowadzają narzędzia biznesowe oparte na technologiach big data i machine learning. Wszystko sprowadza się do wykorzystywania skutecznych algorytmów do tworzenia spersonalizowanej ofert klientowi. Lub inaczej: do generowania wyższych marż dzięki inteligencji maszyn. Tu swoją szansę widzi m.in. Allegro.

– Sztuczna inteligencja nie jest zagrożeniem. Jest ogromnym wyzwaniem – uważa Przemysław Budkowski, prezes Grupy Allegro.

A gra w inteligencję toczy się o wielką stawkę: rynek europejski jest jednym z najlepszych rynków handlu internetowego na świecie. Jak podaje Ecommerce Foundation, w rozwiniętych krajach starego kontynentu w najbliższych latach będzie on rósł w tempie od 10-15% rocznie, a w krajach rozwijających się o ponad 15%. Jak rosnąć ponad te wskaźniki? Prezes Grupy Allegro:

– Machine learning wykorzystuje już nasza wyszukiwarka. Przy każdym zapytaniu uczy się wyborów klienta, a następnie buduje na ich podstawie scenariusze kolejnych wyników wyszukiwania. Nasz cel? Stworzenie mechanizmów pozwalających spersonalizować absolutnie każdy kontakt z Allegro.

Więcej o rewolucji w sztucznej inteligencji można dowiedzieć się na kongresie Impact'18, który będzie miał miejsce 13-14 czerwca w Krakowie. Wydarzenie to zgromadzi liderów innowacji, naukowców, pionierów digitalizacji i twórców startupów z całego świata, którzy wspólnie budują przyszłość technologii. Podczas wydarzenia odbędzie się szereg paneli eksperckich oraz indywidualnych spotkań. W programie przewidziano osiem ścieżek tematycznych dotyczących m.in. e-commerce, transportu, energii i środowiska, technologii 5.0, Czwartej Rewolucji Przemysłowej, badań naukowych i rozwoju technologicznego, cyfryzacji usług publicznych oraz biotechnologii.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
Mateo
6 lat temu
Co to jest AJ? To jest to samo co AI? Jak taki artykuł ma być wiarygodny, jak autorowi już na początku artykułu różnicy nie robi czy napisał AI czy AJ.
Piotr
6 lat temu
Bzdura i jeszcze raz bzdura. Już widzę te reklamy lodówek na każdej stronie, którą przeglądam, kiedy właśnie ją kupiłem! To ma być AI??
Tam i tu
6 lat temu
Chcieliscie naj to macie, wasi rodzicw i dziatkowi na to poWolili, wojna odmienia, oddasz wolnosc za chwilepoczucia bezpieczenstwa
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
dood
6 lat temu
Allegro stało się takim dziadistwem że szkoda gadać. Wystarczy popatrzyć czego oczekują klienci, takie chińskie Aliexpress w 4 lata zdobyło ponad 5 milionów kont w Polsce, bo jest dobrym serwisem, a Allegro? Przez 20 lat pracowało na swój negatywny wizerunek i nic już tego nie zmieni...
Tam i tu
6 lat temu
Chcieliscie naj to macie, wasi rodzicw i dziatkowi na to poWolili, wojna odmienia, oddasz wolnosc za chwilepoczucia bezpieczenstwa
Mateo
6 lat temu
Co to jest AJ? To jest to samo co AI? Jak taki artykuł ma być wiarygodny, jak autorowi już na początku artykułu różnicy nie robi czy napisał AI czy AJ.
Piotr
6 lat temu
Bzdura i jeszcze raz bzdura. Już widzę te reklamy lodówek na każdej stronie, którą przeglądam, kiedy właśnie ją kupiłem! To ma być AI??