Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Autostrady w Polsce nie dość szorstkie? Drogowcy przeciw nowym wymogom technicznym

30
Podziel się:

Nowe odcinki autostrad nie spełniają norm szorstkości, a ich wykonawcy z lękiem myślą o nowych przetargach. Wszystko przez zmiany wymagań technicznych dla dróg publicznych.

Autostrady w Polsce nie dość szorstkie? Drogowcy przeciw nowym wymogom technicznym
(Shutterstock/jocic)

Zmiany wprowadzone m.in. nowelizacją rozporządzenia ministra transportu (wprowadzone w 2015 r.) są dla drogowców nie lada problemem. Wystarczy wspomnieć, że za ich sprawą odcinek autostrady A1 Stryków-Tuszyn, którym od ubiegłego roku jeżdżą tysiące samochodów, formalnie nie jest odebrany. Jak pisze "Puls Biznesu", nawierzchnia drogi nie spełnia nowej normy szorstkości.

Skutek jest taki, że według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad "nawierzchnia A1 spełnia warunki bezpiecznego użytkowania, ale w ramach rozliczanego obecnie kontraktu GDDKiA będzie, konsekwentnie dążyła do osiągnięcia parametrów zapisanych w umowie".

- Natomiast badania bezpośredniego współczynnika tarcia będą powtórzone w bieżącym roku przed wystawieniem świadectwa przejęcia. Kwestia osiągnięcia zakładanego parametru szorstkości oraz konsekwencji z tego wynikających będzie wyjaśniana bezpośrednio z wykonawcami tego odcinka - twierdzi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej GDDKiA cytowany przez gazetę.

Drogowcy uważają natomiast, że nie są w stanie spełnić nowych wymogów, a po drugie... nie chcą tego robić, ponieważ drogi budowane zgodnie z przepisami miałyby nawierzchnię jak papier ścierny.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB), Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD) oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) napisały nawet list do Jwiceministra infrastruktury, w którym proszą o zmianę rozporządzenia.

Drogowcy obawiają się nie tylko kolejnych nieodebranych inwestycji, ale także nowych przetargów. GDDKiA zaczęła bowiem przy ocenie ofert punktować parametry szorstkości. Przedsiębiorcy boją się rywalizacji na puste deklaracje.

- Wykonawcy mogą w ofertach zaproponować niższe współczynniki tarcia i np. pięcio-, a nie dziesięcioletni termin gwarancji, ale wówczas przegrają przetarg. Wszyscy więc będą deklarować wysokie współczynniki, nawet wiedząc, że raczej ich nie osiągną - uważa Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Jego zdaniem, potrzebne jest precyzyjne opisanie i wycena w ofercie parametrów tarcia, nie tylko po zbudowaniu drogi, ale także w okresie jej użytkowania (m.in. ze względu ruch pojazdów przeciążonych).

Co ciekawe, GDDKiA twierdzi, że branża sama proponowała włączenie parametrów tarcia do kryteriów przetargowych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
mnik
8 lat temu
Jak to możliwe ,że studzienki są w jezdni to jest niebezpieczne przynajmniej w tych miejscach się zapadają . Mało tego muszę zaznaczyć studzienki czyli pokrywy na odcinkach w jezdni jest w niektórych miejscach jak slalom gigant . Przejeżdżam przez miasta małopolski np.Chełmek, Żarki itd . pokrywy kanalizacyjne są w chodnikach widać dobrze zrobione nie szpeci, a nie w jezdni.
zefir
8 lat temu
Najwyższy czas budować drogi na lata a nie miesiące. Wykonawcom najlepiej jest zmienić podkład drogi, zmniejszyć grubość warstwy ścieralnej i jej szorstkość bo to są zyski dla nich liczone w milionach.
50+
8 lat temu
A tam autostrady, w gminie Milicz ( tej od karpi) zalewa się dziury jakąś smołą wtedy, gdy temperatura spada poniżej 5 stopni C , a najlepiej jeżeli jeszcze pada deszcz! Udają, że robią robotę a na drugi dzień lory z drewnem te łaty wyrywają ! Ale kasa się zgadza i tak od 3 lat !! Myślę, że w innych gminach jest podobnie, kasa jest wydawana na nagrody, bilety na kabarety i inne pierdoły tylko nie na to co potrzebne !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
Marbet Wil
7 lat temu
Firma Marbet Wil spółka zo.o w Gliwicach na sposób na by autostrady spełniały normy bezpieczenstwa i byly bardzo tanie.Nie obnizac norm bo to bezpieczenstwo a poprawiac technologie panowie wykonawcy.
Marbet Wil
7 lat temu
Firma Marbet Wil spółka zo.o w Gliwicach na sposób na by autostrady spełniały normy bezpieczenstwa i byly bardzo tanie.Nie obnizac norm bo to bezpieczenstwo a poprawiac technologie panowie wykonawcy.
janko
8 lat temu
zgadza sie, ze betonowe drogi sa nieporownywalnie bardziej wytrzymalsze i generalnie bardziej opłacalne na dluzsza mete, ale nie zgodze się z tym, ze wykonawcy w tej technologii nie sa przygotowani. mamy coraz więcej betonowek i obecnie branza jest juz że tak powiem po przetarciu w praktyce
tonyYayo
8 lat temu
Do bvcq. takie wysokie gwarancje uzyskasz tylko od wykonawców dróg z betonu cementowego i ja zawsze powatrzam, ze jest to najlepsza nawierzchnia dla autostrad, problem dziur i kolein właściwie nie istnieje.
T.J.
8 lat temu
Obniżenie norm pod kogokolwiek naciskiem, to ileś dodatkowych ofiar wypadków !!!! Jeżeli w innych krajach można wykonać szorstkie nawierzchnie to i w Polsce można, tylko trzeba chcieć i tego pilnować, zwłaszcza że niby budujemy drogo !!!
...
Następna strona