Hortex Holding SA chce w 2001 roku osiągnąć 1/3 udziałów w rynku soków owocowych w Polsce - poinformowała spółka w poniedziałek.
Ilościowe udziały Horteksu w rynku soków i napojów niegazowanych w 2000 roku wyniosły 16 proc., wobec 19,8 proc w 1999 roku. Natomiast udziały w samym rynku soków wyniosły w 2000 roku 34,2 proc., wobec 35,5 proc. w 1999 roku. Niewielki spadek udziałów w rynku soków i napojów niegazowanych wynika - według Horteksu - ze wzrostu sprzedaży napojów owocowych, zawierających co najmniej 20 proc. soków naturalnych. Takich napojów spółka nie produkuje.
W ramach restrukturyzacji Horteksu produkcja soków została skoncentrowana w dwóch wyspecjalizowanych zakładach, a docelowo -w bardzo nowoczesnym zakładzie w Przysusze. Hortex zainwestował ponad 20 mln złotych w proces konsolidacji soków w Przysusze, gdzie uruchomiono trzy nowe linie do rozlewania soków oraz nowoczesne centrum dystrybucji z systemem regałów wysokiego składowania.
Na konsolidację produkcji całego działu soków poniesiono nakłady inwestycyjne w wysokości 36,9 mln zł, co umożliwiło uzyskać oszczędności na poziomie ponad 17 mln zł rocznie. Całkowity koszt restrukturyzacji, obejmującej m.in. konsolidację produkcji oraz specjalizację zakładów i wszystkie obszary działalności Horteksu, zamyka się w kwocie stukilkudziesięciu mln zł.
Według badań Horteksu, spożycie soków i napojów niegazowanych na osobę w ubiegłym roku osiągnęło 20,7 litra, czyli o 2,9 l więcej niż w 1999 roku. Mimo szybkiego rozwoju rynku soków i napojów w naszym kraju, wielkość ich konsumpcji na jednego Polaka odbiega spożycia w krajach Unii Europejskiej.
W 1999 roku wynosiło ono np. w Niemczech 51,9 litra na osobę, Wielkiej Brytanii 53,8 l, a we Francji 24,2 l na osobę.
Preferencje smakowe polskich konsumentów w zasadzie nie zmieniają się – blisko 19 proc. sprzedaży w ubiegłym roku stanowił smak pomarańczowy, wieloowocowy - ponad 17 proc., a jabłkowy - ponad 13 proc. spożycia.