Ceny chińskich telefonów pójdą jednak prawdopodobnie w górę.
Telefony Huawei stanowią już trzon oferty polskich sieci komórkowych. W drugim kwartale tego roku ta marka jest na szczycie oferty cenowej w większości pakietów czterech największych operatorów sieci komórkowej w Polsce. To jednak nie tylko specyfika naszego rynku. Podobna jest tendencja na całym świecie.
Jak podała agencja Reuters, trzeci największy światowy producent sprzętu telekomunikacyjnego zarobił w 2016 roku 37 mld juanów (5,4 mld dol.), przy łącznym wzroście przychodów o 32 proc. do 521,6 mld juanów (ok. 75,6 mld dol.). To nieco wolniejsza dynamika niż rok wcześniej (35 proc.), ale i tak imponująca.
Huawei jest firmą prywatną i wszystkie jej udziały znajdują się w rękach pracowników. Mimo tego publikuje dokładne dane finansowe, choć nie musi, dla zwiększenia przejrzystości swoich działań.
Według firmy badawczej IDC łączne dostawy smartfonów na rynek zwiększyły się w czwartym kwartale 2016 r. o 38,6 proc. do 45,4 mln sztuk. Udział Huawei w globalnym rynku wyniósł, jak podała IDC, 10,6 proc., Apple - 18,3 proc., a Samsunga - 18,1 proc.
Pięciu czołowych dostawców smartfonów (mln sztuk) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dostawca | 4 kw.16 Liczba dostarczonych smartfonów | 4 kw.16 Udział w rynku | 4 kw.15 Liczba dostarczonych smartfonów | 4 kw.15 Udział w rynku | zmiana rok do roku |
1. Apple (USA) | 78,3 | 18,30% | 74,8 | 18,70% | 4,70% |
2. Samsung (Korea Płd.) | 77,5 | 18,10% | 81,7 | 20,40% | -5,20% |
3. Huawei (Chiny) | 45,4 | 10,60% | 32,7 | 8,20% | 38,60% |
4. OPPO (Chiny) | 31,2 | 7,30% | 14,4 | 3,60% | 116,60% |
5. vivo (Chiny) | 24,7 | 5,80% | 12,1 | 3,00% | 104,70% |
Inni | 171,4 | 40,00% | 185 | 46,20% | -7,30% |
Razem | 428,5 | 100,00% | 400,7 | 100,00% | 6,90% |
Źródło: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 1 lutego 2017 |
W całym roku Huawei sprzedał łącznie 139 mln telefonów, czyli prawie tyle ile przewidywała w prognozach rok temu. Dało to 29 proc. wzrostu rok do roku, podczas gdy cały rynek jest w fazie stabilizacji. Chińczycy wykorzystali m.in. kłopoty Samsunga, który zaliczył największe spadki sprzedaży wśród "pierwszej piątki" dostawców po porażce wizerunkowej z płonącymi bateriami w modelu Galaxy Note 7.
11 mld dolarów kosztów badań. Ceny pójdą w górę?
Mimo dynamicznego wzrostu przychodów zysk netto Huawei zwiększył się jedynie o 0,4 proc. do 37,1 mld juanów (5,3 mld dol.). Powodem są wysokie wydatki poniesione na badania, które wzrosły o 28 proc. do 76,4 mld juanów (11 mld dol.). Według agencji AP Huawei dysponuje największym budżetem B+R ze wszystkich chińskich firm.
O 38,8 proc. zwiększyły się też koszty administracyjne i związane ze sprzedażą. Huawei określił ich wartość na 86,4 mld juanów (12,5 mld dol.).
Jak wskazuje biuro analityczne rynku Trendforce, zwiększone koszty produkcji smartfonów w Chinach przełożą się wkrótce na podwyżki ich cen.
Huawei jest jednak nie tylko głównym dostawcą smartfonów na rynek, ale i czołowym producentem sprzętu telekomunikacyjnego dla telefonii komórkowej. Dzięki popytowi na urządzenia dla telefonii 4G jego przychody w tym segmencie wzrosły o 24 proc. do 290,6 mld juanów, dzięki czemu konkuruje o pierwsze miejsce na rynku ze szwedzkim Ericssonem.