Lata przygotowań, miesiące testów i pełne napięcia oczekiwanie. Dziś pociąg Pendolino po raz pierwszy wyjechał na trasę. Około 100 pasażerów pojechało jednym z pierwszych składów na trasie z Warszawy do Krakowa. Jak obiecują PKP, dzięki Pendolino skrócić mają się czasy podróży między największymi miastami. Oprócz pojawienia się na torach nowych pociągów od dzisiaj obowiązuje zmieniony rozkład jazdy. To jednak dla wielu pasażerów zła informacja - zmniejszona została liczba tanich pociągów InterRegio spółki Przewozy Regionalne. Jak poinformowała spółka od godziny 6 do 10, pociągi Express InterCity Premium przejechały już około 1000 km.
Aktualizacja 11:30
Jak zapowiada PKP Intercity dzięki Pendolino podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała około 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godziny., a do Wrocławia - 3 godziny i 40 minut. Pendolino w Polsce mają jeździć powyżej 160 km/h.
_ - Bardzo się cieszę, że pasażerowie mogą się wreszcie przekonać, jak wygląda podróż naszym nowym pociągiem. Przygotowywaliśmy się do tego momentu przez blisko 3 lata i teraz dobrze jest widzieć zadowolone twarze naszych klientów. Z Krakowa do Warszawy dojechaliśmy w czasie, który w tyle zostawia konkurencję samochodów czy autobusów. Na tej trasie możemy też konkurować z samolotem - _dodał Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity.
Pociąg Pednolino wjechał na peron trzeci dworca Warszawa Centralna o godzinie 6.30. Część pasażerów, z którymi rozmawiała Polska Agencja Prasowa kupując bilety na podróż do Krakowa nie wiedziała, że będą jechać Pendolino.
_ _
_ - Kupiłem bilet do Krakowa i dopiero dziś na peronie dowiedziałem się, że pojadę Pendolino. Mam nadzieję, że w Krakowie będę punktualnie _ - powiedział Polskiej Agencji Prasowej pan Andrzej, który do Krakowa podróżuje - jak zaznaczył - w celach towarzyskich.
Również pani Halina, która odprowadzała męża, nie wiedziała, że będzie on podróżował Pendolino. Przyznała, że pociąg jest ładny, ale czas podróży nie robi na niej wrażenia. - _ Pamiętam, jak z Warszawy do Krakowa jechało się dwie i pół godziny bez Pendolino _ - powiedziała.
Inny z pasażerów przyznał, że starał się kupić bilet, żeby przejechać się Pendolino z ciekowości. _ - Powiedziałem, żonie, że muszę pojechać pierwszym Pendolino. Bilet kupiłem w najtańszej opcji _ - podkreślił pan Stefan. Pociągiem z Warszawy do Krakowa podróżowało także dwóch członków polskiej reprezentacji saneczkarstwa.
_ Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/128/m277376.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/prezes;pkp;sa;w;money;pl;pendolino;teraz;sa;za;nowoczesne;ale;beda;wisienka;na;torcie,116,0,1622644.html) _ *Prezes PKP SA w Money.pl mówi szczerze o Pendolino i nowej minister infrastruktury * Jakub Karnowski opowiada, jak spółka walczyła ze związkowcami, którzy zarabiali więcej od prezesów i gwarantuje, że kolejnych absurdów nie będzie.
Pendolino, które wyjechało z Warszawy o godzinie 6.35 powinno być zgodnie z rozkładem jazdy w Krakowie o godzinie 9.03. Rzeczniczka prasowa PKP Intercity, Zuzanna Szopowska powiedziała, że na ten pociąg sprzedano około 100 biletów. _ _
_ - Do tej pory sprzedaliśmy na Pendolino około 60 tysięcy biletów. Pociągi Pendolino, które dziś po południu pojadą, mają obłożenie ok. 95 procent - na przykład ten jadący z Krakowa do Trójmiasta _ - dodała Szopowska.
_ - PKP Intercity rzuca rękawicę wszystkim przewoźnikom autobusowym _ - powiedział prezes zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski, podczas konferencji prasowej na Dworcu Centralnym.
Celejewski przyjechał Pendolino z Krakowa. Zapewnił, że czasy podróży zapowiedziane przez PKP Intercity będą utrzymane. _ Mam nadzieję, że to będzie taka nowa świecka tradycja, że pociągi PKP Intercity będą jeździć zgodnie z rozkładem, szybciej, w dobrej cenie i na europejskim poziomie _ - podkreślił Celejewski.
_ _
Od dziś 9 składów na torach
Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których 15 gotowych jest do jazdy z pasażerami. Dziś na tory wyjechało 9 składów zamiast - jak zapowiadano - 18. Szopowska wyjaśniła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/109/m328813.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pendolino-w-polsce-bedzie-tak-szybkie-jak,146,0,1675410.html) *Pendolino kosztowało 2,7 mld zł, a nie pojedzie szybciej niż inne pociągi * Czy PKP Intercity zarobi na składach, które w weekend zaczną wozić pierwszych pasażerów, czy będzie to spektakularna porażka?
Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie mogą skorzystać z rabatów 30, 20 i 10 proc. w przedsprzedaży. Liczba takich biletów jest również ograniczona, po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. W Pendolino obowiązywać będą również ulgi ustawowe.
Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wynosi 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami są te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztują 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.
Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino składa się z siedmiu wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 ton. W Pendolino są dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie pociągu są łącznie 402 miejsca - 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach są rozkładane, a każde z miejsc ma indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostały umieszczone stelaże bagażowe. Pociąg jest wyposażony w wieszaki na rowery.
Pociągi Pendolino są produkowane od ponad ćwierćwiecza. Produkcja pierwszego składu rozpoczęła się w maju 1985 r., a pierwsze Pendolino zaczęło wozić pasażerów 29 maja 1988 r. na trasie Mediolan-Rzym. Do tej pory sprzedano ponad 450 tego typu pociągów, a 28 kolejnych jest zamówionych. Pendolino ma w swoim taborze dwunastu przewoźników, a jeżdżą one łącznie w 15 krajach, m.in. takich jak Włochy, Hiszpania, Finlandia czy Rosja
Aerodynamiczny _ nos _ pociągu został zaprojektowany przez włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro, który pracował przy modelach m.in. Ferrari, Maserati, Audi, czy Fiata. _ Nos _ został tak zaprojektowany, by mógł pochłonąć energię ewentualnego zderzenia.
Wiele zmian w rozkładzie
Dzisiaj pojawia się nowy rozkład jazdy na kolei - to jednak wiele złych informacji dla pasażerów. Przewozy Regionalne zmniejszają liczbę pociągów interRegio. Od dziś będzie osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe i trzy połączenia sezonowe. Przestanie jednak kursować bardzo popularny pociąg Przewozów Regionalnych Matejko, który dotychczas łączył Warszawę z Krakowem. Oznacza to, że nie będzie alternatywy dla droższych połączeń obsługiwanych przez PKP Intercity.
Powodów do radości nie mają też pasażerowie Kolei Mazowieckich. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, przejazd tak zwaną linią skierniewicką nadal będzie tak samo trudny, jak dotychczas. Jak mówi Dariusz Grajda z zarządu spółki, na razie nie zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na tej trasie. Modernizacja zakończyła się na torach dalekobieżnych, ale na linii lokalnej cały czas trwają prace. Oznacza to, że na widoczną poprawę trzeba będzie poczekać co najmniej do połowy lutego.
Z nowego rozkładu jazdy wynika także, że zmniejszy się częstotliwość kursowania lokalnych pociągów w niektórych regionach kraju. Mniej składów będzie jeździło na przykład między Stalową Wolą a Rzeszowem. Mniej będzie ich też na Śląsku, między Gliwicami a Katowicami oraz na trasie z Katowic do Bielska-Białej. W województwach lubuskim, kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim do kursowania pociągów spółki Przewozy Regionalne wprowadzone zostały niewielkie zmiany.
Od niedzieli powraca bezpośrednie połączenie kolejowe do Zakopanego - będą tam kursować pociągi PKP Intercity i PR. Trasa między Krakowem a Zakopanem była nieprzejezdna ze względu na budowę zbiornika wodnego Świnna Poręba. Po trwających ponad 9 miesięcy pracach przy przełożeniu linii kolejowej na odc. Stryszów - Sucha Beskidzka przywrócona zostaje przejezdność szlaku Kraków - Sucha Beskidzka - Zakopane. Na odcinku 8,5 km pociągi przejadą po nowych torach wzdłuż brzegu przyszłego zbiornika wodnego oraz przez dwa mosty w Dąbrówce i w Zembrzycach.
Jeśli chodzi o pociągi TLK, w nowym rozkładzie w relacji Warszawa-Łódź kursować będzie więcej pociągów przez Żyrardów i Skierniewice. Pociągi te - zapewnia PKP Intercity - mają kursować w godzinach porannych dojazdów do Warszawy i po południu w okresie powrotów pasażerów do Łodzi. Po raz pierwszy od lat pociągi TLK dojadą m.in. w Bieszczady czy do Kłodzka. W relacji Kraków-Warszawa, jak informuje PKP Intercity, pojawią się cztery pociągi TLK, o jeden więcej niż obecnie. W relacji Katowice-Warszawa Intercity zwiększa liczbę połączeń TLK z jednego do trzech. Na tej trasie będą też kursować trzy pociągi TLK przez Piotrków Tryb.
Znikają pociągi do Berlina i Budapesztu
W komunikacji międzynarodowej PKP Intercity likwiduje połączenie Wrocław Główny - Berlin ze względu na małe zainteresowanie podróżnych. Pociąg _ Jan Kiepura _, kursujący z Warszawy do Amsterdamu, od niedzieli będzie jeździł z Warszawy przez Kolonię do Oberhausen. Wydłużona zostanie trasa pociągu _ Sobieski _ z Wiednia do Gdyni. Pojawi się nowe połączenie dzienne w relacji Warszawa Wschodnia - Praga przez Katowice i Ostrawę. Zawieszony został pociąg relacji Warszawa Wschodnia-Budapeszt, ale utrzymane zostało nocne połączenie Budapeszt - Praga - Wiedeń - Warszawa. Pociąg _ Lwów Express _ z Krakowa do Lwowa będzie kończył trasę we Wrocławiu.
PKP Intercity uruchomi bezpośrednie połączenie na Słowację - z Warszawy do Śilina. Skrócona zostanie trasa pociągu _ Polonia _ do Wiednia (dotychczas pociąg kursował do Villach). W nowym rozkładzie zostanie czasowo zawieszona komunikacja między Polską a Litwą ze względu na prowadzone w obydwu krajach prace infrastrukturalne.
Sprawdź rozkład
Na stronie www.pkp.pl można znaleźć informacje o nowym rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity i interRegio. Z kolei na stronie http://rozklad.plk-sa.pl/WyszukiwaniePolaczen można sprawdzić szczegółowe informacje o kursach pociągów spółki Przewozy Regionalne w poszczególnych województwach.
Czytaj więcej w Money.pl