Autostrada A1 to jedyna w Polsce tego typu droga o przebiegu północ-południe. Po ukończeniu będzie biec z Gdańska do granicy z Czechami. Droga będzie częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”.
- Po zakończeniu budowy autostrada w naturalny sposób utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic, co ułatwi dostęp do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier. W efekcie przyczyni się do rozwoju rodzimej gospodarki w ujęciu lokalnym i ogólnokrajowym – skomentował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
To kolejny odcinek A1, na który w ostatnim czasie została podpisana umowa. Tydzień temu ogłoszono umowę z wykonawcą na odcinek w województwie śląskim. Zostały jeszcze trzy odcinki, na które, jak podkreślił p.o szefa GDDKiA Jacek Gryga, zostaną podpisane stosowne umowy w ciągu kolejnych kilku tygodni.
Wykonawcą odcinka łódzkiego jest konsorcjum Budimex – Strabag. Kontrakt podpisano w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. Umowa przewiduje, że czas prac zamknie się w 32 miesiącach. Koszt przedsięwzięcia to 478,9 mln zł.
Autostrada w tym odcinku będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Jej bieg będzie pokrywał się ze śladem istniejącej drogi. Jej powierzchnia będzie betonowa.
Dla kierowców najbardziej istotna będzie przebudowa węzła Piotrków Trybunalski Zachód. Będzie można z niego skręcić z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź, co dotychczas nie było możliwe.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl