W 2010 roku co czwarty pociąg nie przyjechał na czas, w sumie w zeszłym roku pociągi były opóźnione o prawie 140 tys. 100 godzin, wyliczył Urząd Transportu Kolejowego.
Jak wynika z danych za ubiegły rok, opublikowanych przez UTK, w 2010 roku przewoźnicy uruchomili 1,468 mln pociągów, z czego 1,308 mln kursowało na trasach regionalnych, a 112,6 tys. na międzywojewódzkich i 47,5 tys. na międzynarodowych.
Opóźnionych było 370 tys. 894 pociągów, czyli około 25 procent wszystkich. Nie więcej niż o godzinę spóźniło się - 355 tys. 391, a 11 474 między jedną a dwoma godzinami, natomiast 4029 przyjechało do celu dwie godziny po czasie. - _ Łączny czas opóźnień pociągów wyniósł 140,1 tysiąca godzin, co w przeliczeniu na jeden pociąg stanowiło 22,6 minuty _ - wyliczył UTK.
Jak wynika z danych UTK, polskie pociągi są nie tylko niepunktualne, ale także przestarzałe. Średni wiek lokomotyw należących do największych polskich przewoźników pasażerskich, czyli Przewozów Regionalnych i PKP Intercity przekroczył 26 lat. Wagony są jeszcze starsze - ich średni wiek to 29,8 lat.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/59/t97851.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/3;7;mld;zl;dotacji;do;kolei;a;dlugi;wciaz;rosna,231,0,627175.html) 3,7 mld zł dotacji do kolei, a długi wciąż rosną
W 2010 roku z usług kolei skorzystało w Polsce 261,7 mln pasażerów, czyli o 22,3 mln (7,9 procent) mniej niż w roku poprzednim. Pasażerowie najczęściej wybierali pociągi regionalne - 205,9 mln osób, co stanowi 78,8 procent ogółu. Z połączeń międzynarodowych skorzystało ledwie 2,25 mln ludzi, czyli niespełna 1 procent wszystkich pasażerów.
Pod względem liczby przewiezionych osób największy udział w rynku miały spółki samorządowe - 70,5 procent, z czego Przewozy Regionalne: 43,5 procent, a Koleje Mazowieckie 20,4 procent. Trzecią lokatę zajęło PKP Intercity z 14,3 procentowym udziałem w rynku.
Inaczej wyglądają statystyki pracy przewozowej. Wyraża się ją w _ pasażerokilometrach _ - jeden pasażerokilometr to przewóz jednego pasażera na odległość jednego kilometra. Tu liderem jest PKP Intercity z udziałem 43,7 procent w rynku. Przewozy Regionalne mają 38,3 procent, a Koleje Mazowieckie - 10,5 procent.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/79/t92239.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/znow;dramat;na;pkp;nawet;11-godzinne;opoznienia,147,0,743315.html) | Znów dramat na PKP. Nawet 11-godzinne opóźnienia Marznący deszcz powoduje oblodzenie trakcji kolejowych. Takie same problemy z pociągami mają Niemcy. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/35/t74275.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/plan;szybkich;kolei;do;konca;tego;roku,160,0,788640.html) | Plan szybkich kolei. Do końca tego roku Linia dużej prędkości ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później do Poznania i Wrocławia. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/165/t96165.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/kolejna;zmiana;rozkladu;jazdy;pkp,233,0,749801.html) | Kolejna zmiana rozkładu jazdy PKP Korekta ma dotyczyć remontowanej trasy z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic. |