Prezes Panasonica Kazuhiro Tsuga zapowiedział, że jego koncern planuje przeznaczyć około 1,6 mld dolarów w fabrykę zaawansowanych baterii Tesli w Nevadzie. Japończycy widzą w tej współpracy szansę na rozwój - tłumaczy dziennik "Wall Street Journal".
"WSJ" podkreśla, że Panasonic i Tesla będą współpracować nad inwestycją wartą w sumie ok. 5 mld dolarów.
Wiadomo, że realizacja projektu będzie rozłożona na kilka lat i nie należy spodziewać się szybkiego rozpoczęcia produkcji - podkreśla dziennik zwracając uwagę, że w ostatnim czasie Panasonic tracił na własnej produkcji ogniw litowo-jonowych. Dodatkowo firma staje w obliczu rosnącej konkurencji ze strony chociażby koncernów z Korei Południowej, które dostarczają baterie dla samochodów hybrydowych General Motors i Volkswagena.
Panasonic przekaże środki inwestycyjne po tym jak fabryka w Nevadzie zostanie dokończona - uściślił prezydent Panasonica. Budowa ma przebiegać w ośmiu fazach, a obecne prace są dopiero na pierwszym etapie. - Jeżeli Tesla osiągnie sukces i samochody elektryczne staną się popularne, świat się zmieni i dzięki temu będziemy mieli wiele okazji do wzrostu - tłumaczył Tsuga podczas targów CES 2016 w Las Vegas.
"WSJ" ocenia, że inwestycja w zaawansowane baterie i współpraca z Teslą jest jednym z elementów strategii mającej przekształcić koncern z Osaki w masowego dostawcę części dla przemysłu motoryzacyjnego. Panasonic chce do tego wykorzystać m.in. postępującą komputeryzację współczesnych pojazdów.
- Samochody się zmieniają. W przyszłości będą przedmiotami elektronicznymi. Mamy odpowiednie technologie, w związku z tym uważam, że musimy przestawić nasze środki na motoryzację - ocenił Tsuga.
Szacuje się, że poziom sprzedaży Panasonica dla przemysłu motoryzacyjnego w ciągu najbliższych czterech lat ulegnie prawie podwojeniu. W tym roku fiskalnym powinna wynieść 11 mld dolarów, co będzie stanowić ok. 15 proc. przychodów koncernu.
"WSJ" przypomina, że jeszcze w tym roku Tesla w Nevadzie rozpocznie produkcję baterii magazynujących energię dla m.in. domów czy małych przedsiębiorstw. Jednak ogniwa dla samochodów będą wytwarzane w budowanej dopiero części zakładu.