Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Janoś
|

Smog odpuścił, ale trujący ozon atakuje. Winne stare samochody i plany rządu

96
Podziel się:

Początek maja nie rozpieszcza upałami, ale i tak wyższe temperatury sprawiły, że zanieczyszczenie nie jest już tak katastrofalne jak zimą. Jednak wypoczynek na świeżym powietrzu w długi majowy weekend nie wszędzie jest bezpieczny. Są miejsca w Polsce gdzie poziom trującego ozonu w powietrzu przekracza normy WHO. Po części odpowiadają za to rządowe plany.

Smog odpuścił, ale trujący ozon atakuje. Winne stare samochody i plany rządu
(ssuaphoto/iStockphoto)

Początek maja nie rozpieszcza upałami, ale i tak wyższe temperatury sprawiły, że zanieczyszczenie nie jest już tak katastrofalne jak zimą. Jednak wypoczynek na świeżym powietrzu w długi majowy weekend nie wszędzie jest bezpieczny. Są miejsca w Polsce, gdzie poziom trującego ozonu w powietrzu przekracza normy WHO. Po części odpowiadają za to rządowe plany.

W całym kraju w niedzielę i poniedziałek udział ozonu w powietrzu wynosił blisko 100 mikrogramów na metr sześcienny, a na Dolnym Śląsku zbliżał się do 120 mikrogramów - informuje portal wysokienapiecie.pl. Te wartości przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) uznane są za graniczne dla zdrowia.

Co więcej, na co zwracają naukowcy z WHO, także niższe stężenia mogą już wywoływać problemy z oddychaniem szczególnie u dzieci i seniorów. Badania na Uniwersytecie Columbia wykazały z kolei, że nawet nieco mniejszy poziom ozonu znacząco obniża wydajność pracy.

Konieczny, ale niebezpieczny

Oczywiście, ozon jest bardzo pożądany w górnej warstwie atmosfery, bo bez niego nie byłoby życia na ziemi. Jednak bliżej ziemi stanowi poważne zagrożenie dla ludzi i roślin. Jego nadmiernemu powstawaniu sprzyjają warunki pogodowe, jakie panują teraz w Polsce. Jednak ozon powstaje również ze względu na naszą aktywność.

W dużych miastach przyczyniają się do tego przede wszystkim spaliny. Zasada generalna jest tu, z drobnymi wyjątkami, dość prosta. Im starszy samochód, tym bardziej przyczynia się do jego powstawania. Nasz rząd chcąc to zmienić wymyślił prosty sposób na walkę z tym źródłem zanieczyszczeń.

Dokonać tego miała wysoka akcyza od dużej pojemności silnika i wieku auta. Z kolei zupełnie odwrotnie byłyby traktowane auta o mniejszej emisyjności, a te elektryczne objęte byłyby zerową stawką. Kłopot jednak w tym, że prace nad ustawą utknęły w martwym punkcie, a na krótkim dystansie osiągnięto odwrotny skutek.

Zdążyć z zakupami

Obecnie na masową skalę importuje się stare auta emitujące najwięcej zanieczyszczeń. Wszystko to, by uniknąć wysokich opłat. Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w grudniu, gdy rozpoczęły się prace nad ustawą, do Polski sprowadzono najwięcej używanych aut w historii - ponad 134 tys. Co więcej, w całym 2016 r. do Polski przyjechało ponad milion używanych samochodów o również najwyższej w historii średniej wieku - 12 lat.

Wszystko to sprawiło, że polskie statystyki pokazujące zawartość naszych garaży jeszcze bardziej zaczęły pikować pod względem średniej wieku. Obecnie 60 proc. jeżdżących po polskich drogach samochodów ma 10 lat i więcej. Niestety mamy też najniższy w Unii Europejskiej udział rejestracji nowych aut.

Znacznie lepiej jest nie tylko w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Więcej nowych samochodów kupują też Bułgarzy i Rumuni. Jest coś jeszcze, co pcha nas na zakupy niemłodych aut. Pilna potrzeba posiadania własnych czterech kółek. W Polsce 526 samochodów przypada na 1000 mieszkańców. W tyle zostawiamy: Wielką Brytanię (507), Holandię (487), Francję (483) czy Szwecję (475), nie wspominając już o Czechach (470), Irlandii (419), Węgrach (315) czy Rumunii (246).

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(96)
WYRÓŻNIONE
Automobil
8 lat temu
Na pewno to wina starych aut a że się tak zapytam co z autami które zaniżały normy spalin w nowych autach co wszystkie do kasacji bo produkują więcej zanieczyszczenia niż stare
luki33
8 lat temu
Kto wymyśla takie brednie? Trujący ozon i "stare" samochody,które mają 12 lat.To znaczy ze zostały wyprodukowane w 2005 r. kiedy normą były katalizatory i wszelkie wynalazki ,które stosowane są dzisiaj do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów ( spalin ).
Sati
8 lat temu
Ozon – wzór chemiczny - O3, budowa ozonu to gaz, którego cząsteczka zawiera trzy atomy tlenu. Ozon to doskonały środek dezynfekujący, jeden z najsilniejszych znanych człowiekowi - 50 razy skutecznijszy od chloru. Najskuteczniej usuwa bakterie, wirusy, roztocza, zarodniki pleśni i grzybów, usuwa przykre zapachy organiczne i nieorganiczne oraz wiele innych związków chemicznych. TO JAK TO JEST PSEUDOREDAKTORZE Z TYM OZONEM.Tyle było krzyku że powstała dziura ,a tę dziurę spowodowały eksperymenty wojskowe.Czym jeszcze nas będziecie straszyć.A może by tak o truciu nas na potęgę zatrutą żywnością.GMO ITD
NAJNOWSZE KOMENTARZE (96)
JA_JO
8 lat temu
Najbardziej truje jeden staruch. Wszyscy są oczadziali.
gorilla
8 lat temu
Samochody produkuja tylko spaliny spalajac rope czy benzyne. To prowadzi do wariacji atmosfery. W miescie samochod jest kompletnie niepotrzebny bo jest dobra komunikacja a jego posiadanie jest tylko wygoda, ktora wykonczy nasza cywilizacje.
jkl
8 lat temu
Mam autko z 1994 roku od nowości. Liczy sobie już 23 lata.Jeździło, jeździ będzie jeszcze długo jeździło i niech niejedno młodsze czy nowe się schowa.
oj śmierdzą t...
8 lat temu
czyżby chodziło o "das auto" - niemiaszki?
&^
8 lat temu
FASOLKA
...
Następna strona