Fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu uruchamia nową linię produkcyjną przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji. Przekładnie będą montowane w nowej Corolli Hybrid i Toyocie C-HR Hybrid w Europie. Dolnośląski zakład jest pierwszym spoza Azji, w którym rusza produkcja tego typu przekładni.
- Wprowadzenie technologii produkcji przekładni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza Azją to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim władze koncernu darzą polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjał naszych pracowników oraz konkurencyjność całej organizacji - powiedział Eiji Takeichi, prezes wałbrzyskiego zakładu podczas ceremonii otwarcia nowej linii produkcyjnej.
- Gdy przyjechałem tu dwa lata temu jako nowo mianowany prezes, dużo w Wałbrzychu mówiło się o złotym pociągu. Wygląda na to, że dziś ten pociąg przetoczył się kilka kilometrów i zaparkował w naszym zakładzie - żartował Takeichi. - Nowa linia produkcyjna to dla nas nowe otwarcie, taki złoty początek.
Obecnie układy hybrydowe powstawały przede wszystkim w Azji, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu są również realizowane funkcje badawcze. Poszerzenie produkcji wałbrzyskiego zakładu o hybrydy ma zapewnić większą stabilność działalności Toyoty z korzyścią – jak zapewnia firma - dla naszych pracowników i lokalnej społeczności.
W wydarzeniu uczestniczyli również m. in. wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa, posłowie ziemi wałbrzyskiej, ambasador Japonii w Polsce, lokalne władze oraz przedstawiciele centrali Toyoty z Japonii.
- Jest coś, co łączy nasz rząd i Toyotę: działanie z głęboką rozwagą oraz świadomością, dlaczego i dla kogo to robimy - mówił wiceminister Marcin Ociepa. - Państwa obecność w naszym kraju wpisujemy w znacznie szerszy plan, czyli Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Ociepa przekazał również kilka słów od premiera Morawieckiego. "Fakt, że Toyota zdecydowała się na tę inwestycję, oznacza, że polityka gospodarcza naszego rządu przynosi skutki. To symboliczny moment" - napisał szef rządu.
Hybryda jest kluczowym wyróżnikiem Toyoty w Europie. - W 2000 roku, wraz z premierą pierwszego modelu hybrydowego, postawiliśmy pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczający nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie rośnie - powiedział obecny w Wałbrzychu dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
- Nasza globalna strategia elektromobilności zakłada, że do 2030 roku osiągniemy roczną sprzedaż na świecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych – dodawał szef europejskiej Toyoty. - To wymagania ambitne, ale wierzymy, że jesteśmy w stanie je osiągnąć.
Uruchomienie nowej linii produkcyjnej kosztowało 288 milionów zł. Po wdrożeniu tego oraz kolejnych, zaplanowanych na najbliższe lata projektów całkowity poziom inwestycji w polskie fabryki Toyoty wyniesie ponad 4,5 mld zł.
Inwestycja ta pozwoli także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakładach Toyoty w Polsce wzrośnie o prawie 600 osób do łącznej liczby ponad 2500 pracowników. Obecnie trwa intensywna rekrutacja.
Firma zatrudni również osoby do utrzymania ruchu – elektryków, mechaników, automatyków i mechatroników. Pensja? Na start dla niewykwalifikowanych pracowników około 3000 zł brutto.
TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku – oprócz Wałbrzycha również w Jelczu-Laskowicach. - Połączenie fabryk dwa lata temu poprawiło ich konkurencyjność. Dziś zbieramy tego owoce, bo Toyota Motor Manufacturing Poland to pierwszy zakład poza Azją, w którym będziemy produkować przekładnie hybrydowe - powiedział Johan van Zyl.
Fabryka w Wałbrzychu produkuje obok nowych przekładni do napędów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników i 720 tysięcy skrzyń biegów do samochodów z napędem konwencjonalnym, zaś nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysięcy przekładni w ciągu roku.
Fabryki zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.
Z Wałbrzycha Jakub Ceglarz
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl