Gospodarstwa domowe wydadzą na święta średnio o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium przez IBRiS.
Szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 23,84 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,88 mld zł w porównaniu z rokiem 2017, tj. o 8,6 proc r/r - informuje bank.
"Wzrost deklarowanych wydatków świątecznych wpisuje się w obraz rosnących wydatków konsumpcyjnych widoczny w całej gospodarce. Konsumenci zwiększają wydatki ze względu na rosnące dochody, a także optymistyczne nastroje - prognozuje główny ekonomista Banku Millennium Grzegorz Maliszewski. - Spadek obaw o utratę pracy z racji rekordowo niskiego bezrobocia, a także optymistyczne oczekiwania co do przyszłej sytuacji finansowej zwiększają skłonność do dokonywania wydatków konsumpcyjnych.
Efekt 500+
Nie bez znaczenia są także wypłaty świadczeń społecznych, które zwiększają siłę nabywczą osób o relatywnie najniższych dochodach, twierdzi ekspert.
- Widać to w silnym wzroście deklarowanych wydatków świątecznych w grupie gospodarstw domowych pobierających świadczenie 500+" - dodaje Maliszewski.
Rodzina korzystająca ze świadczenia 500+ wyda na święta 1 973 zł, tj. o ok. 220 zł więcej od średniej dla wszystkich rodzin.
W grupie rodzin będących beneficjentami programu Rodzina 500+, szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 4,83 mld zł (wzrost o 0,4 mld zł, tj. o 9,2 proc. r/r) - wynika z badań banku.
Zakupy głównie w dyskontach
Najpopularniejszym miejscem świątecznych zakupów spożywczych są dyskonty.
"W takich sklepach zakupu produktów żywnościowych dokona więcej niż sześciu na dziesięciu zapytanych. Dyskonty zyskują na popularności jako miejsce świątecznych zakupów spożywczych (wzrost w stosunku do 2017 roku wynosi 19 pkt proc.). 46 proc. respondentów zaopatrzy się w produkty na świąteczny stół w hiper lub supermarkecie" - czytamy w analizie Millenium Banku.
Z badania wynika, że zakupy spożywcze w internecie za pomocą komputera planuje zrobić 6 proc. badanych, a 4 proc. wykorzysta do tego celu smartfon. Rok temu żaden z respondentów nie rozważał zakupu artykułów spożywczych na święta za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
W przypadku zakupu prezentów najczęściej wybieranym miejscem na zakup są konkretne, stacjonarne sklepy, nie dyskonty lub hiper- czy supermarkety, które w 2017 roku były najchętniej wybierane jako miejsce zakupu świątecznych podarunków.
"Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, badani chętnie zakupią upominki przez internet, częściej tradycyjnie za pomocą komputera (37 proc.), niż przez smartfona (19 proc.).
Zakupy przez smartfony zyskują jednak znacząco na popularności - aż o 14 pkt proc. w porównaniu do roku ubiegłego wzrósł odsetek osób, które zamierzają dokonać zakupu prezentów świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego" - czytamy w materiale.
Głównie kosmetyki
Najpopularniejszym prezentem świątecznym pozostają kosmetyki lub perfumy (53 proc.). Czterech na dziesięciu badanych planuje kupić książki, ponad 34 proc. ubrania, a więcej niż trzech na dziesięciu słodycze.
"Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową" - czytamy w raporcie.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dniach 13-16 listopada 2018 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Technika badawcza: CATI.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl