Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zarobki w transporcie 2018. 5 tys. zł brutto to pikuś

333
Podziel się:

Już w większości branż to pracownicy dyktują zasady, jednak zwłaszcza widać to w transporcie. - Średnie zarobki maszynistów i kierowców to u nas 4,8 tys. zł brutto - mówi rzeczniczka wrocławskiego MPK. Sporo? Kto chce, może zarobić znacznie więcej. Jeszcze lepiej zarabiają maszyniści w PKP.

Najmniej w transporcie zarabiają kierowcy. No, chyba że jeżdżą na międzynarodowych trasach
Najmniej w transporcie zarabiają kierowcy. No, chyba że jeżdżą na międzynarodowych trasach (Krzysztof Olszewski/ wp.pl)

Już w większości branż to pracownicy dyktują zasady, widać to zwłaszcza w transporcie. - Średnie zarobki maszynistów i kierowców to u nas 4,8 tys. zł brutto - mówi rzeczniczka wrocławskiego MPK. Sporo? Kto chce, może zarobić znacznie więcej. Jeszcze lepiej zarabiają maszyniści w PKP.

Chyba nie ma firmy, która nie boryka się z problemem braku rąk do pracy. Ale wrocławskie MPK mówi, że zbyt wielu wakatów nie ma. - Jednak staramy się zabiegać o pracownika. Oferujemy na przykład darmowe kursy na motorniczych. Taka osoba musi potem przepracować jakiś czas u nas. Jesteśmy obecni na targach pracy, czasem organizujemy dni otwarte zajezdni - mówi money.pl Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Jednak tym, co najbardziej przyciąga kandydatów na motorniczych i kierowców autobusów, są oczywiście pieniądze. A zarobić można sporo. Średnia dla osoby początkującej, ale po okresie próbnym, to we Wrocławiu ok. 4 tys. zł brutto. Zarobki jednak rosną wraz ze stażem pracy, można też zarobić ekstra za pracę w święta. Średnia dla wszystkich kierowców i motorniczych to w stolicy Dolnego Śląska niemal 5 tys. zł. Według serwisu Wynagrodzenia.pl, mediana w całym kraju na stanowisku motorniczego to ponad 4 tys. zł. 25 proc. zarabia jednak ponad 5,2 tys.

Zdaniem Korzeniowskiej, takie pieniądze potrafią przyciągnąć wiele osób. - Mamy sporo ludzi z wyższym wykształceniem. Są tacy, którzy pracowali w bankach i postanowili się przebranżowić - mówi.

Money.pl

Zarobki w transporcie 2018. Maszyniści poza konkurencją. Mają też 99-proc. ulgę na bilety

Motorniczy tramwajów mogą więc sporo zarabiać, ale i tak zazdroszczą swoim kolegom i koleżankom z branży kolejowej. Mediana jeśli chodzi o maszynistę lokomotywy to w Polsce 5178 zł. 25 proc. osób na tym stanowisku zarabia jednak ponad 6,3 tys. zł.

Zobacz także: Kolejarze ostrzegają: pijani na peronie to prośba o wypadek. Zobacz wideo:

Azarobki kierowców TIR-ów? Tu wiele zależy od tego, po jakich trasach poruszają się ciężarówki. Mediana dla wszystkich osób na tych stanowiskach to 2,7 tys. zł. Kierowcy obsługujący trasy międzynarodowe jednak nierzadko mogą zarobić 7 tys. zł brutto i więcej.

A czy w branży transportowej można liczyć na benefity? Szacuje się, że 23 proc. motorniczych dostaje karnety na zajęcia sportowe czy rekreacyjne. Benefity tego typu ma 21 proc. maszynistów lokomotyw, za to 36 proc. może liczyć na służbowy telefon komórkowy. Kolejarze PKP są też specjalnie traktowani przez swoją firmę. Jak przypomina nam rzeczniczka PKP Intercity, pracownicy firmy mogą liczyć na 99-procentową obniżkę na przejazdy pociągami drugiej klasy. - Wystarczy przedstawić legitymację służbową - mówi.

Zarobki w transporcie 2018. Jak zostać maszynistą?

Maszyniści w Polsce mogą więc sporo zarobić. Nie muszą też martwić się o brak etatów, bo rąk do pracy w PKP raczej brakuje. Szacuje się, że w tej chwili jest w kraju ponad 16 tysięcy maszynistów. W ciągu najbliższych kilku lat jednak ponad 4 tysiące ma osiągnąć wiek emerytalny. Według Urzędu Transportu Kolejowego, zaledwie 6 proc. maszynistów nie skończyła 30-stki, a najliczniejsza grupa w tym fachu to 50-latkowie.

A co trzeba zrobić, by prowadzić pociąg? Najpierw trzeba zdobyć licencję Urzędu Transportu Kolejowego. Później są badania - zarówno lekarskie, jak i psychologiczne i zdobycie świadectwa maszynisty. Kandydat musi się potem zatrudnić u przewoźnika i przejść półtoraroczne szkolenie. Potem są kolejne badania lekarskie i egzamin ze znajomości infrastruktury i taboru. Czy można rozpocząć tą całą ścieżkę z ulicy? Teoretycznie tak, choć do Polski w ostatnich latach wracają szkoły kolejowe. Z dyplomem takiej placówki znacznie łatwiej przejść całą procedurę.

Transport zdominowany przez mężczyzn. Ale kobiety też chcą prowadzić

Ze statystyk wynika, że transport w Polsce to ciągle domena mężczyzn. Z danych serwisu Wynagrodzenia.pl wynika, że 94 proc. maszynistów lokomotyw to właśnie panowie. Trochę więcej jest kobiet wśród motorniczych - około 12 procent. Niewykluczone jednak, że za kilka lat te dane się odwrócą. W Łodzi ostatnio na kurs przygotowujący do zawodu motorniczego zgłosiło się więcej pań niż panów.

* * * Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl * * *

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(333)
WYRÓŻNIONE
Jajcarz
6 lat temu
Podawanie zarobków brutto to jak podawanie długości penisa razem z kręgosłupem
olo1
6 lat temu
czyli 2500 zł netto do ręki na miesiąc równa się 580 czy 590 euro miesięczna pensja? i wy chcecie jeszcze euro wprowadzić w Polsce no spoko będzie się żyło jak w bajce
Lol
6 lat temu
No tak 4500 brutto 2900 na reke to faktycznie astronomiczne kwoty mozna juz brac kredyt na mieszkanie po 10000 zl/m2 w Krakowie. Kpina, a nie zarobki. Idziesz do sklepu i 5 plasterkow szynki czy sera kosztuje 5zl.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (333)
mechUK
5 lata temu
Natomiast warto zostac maszynista w UK, ale jest cholernie trudno . £4000 na reke co 4 tygodnie jest mozliwe (13 wyplat w roku) - troche zalezy od przewoznika i podstawowej stawki. I tak na przyklad w GWR podstawowa stawka (na reke ) to £750 tydzien , do tego 17 Niedziel w roku do przepracowania z 25% premii za godzine ( mozna odmowic pracy w Niedziele), i jezeli troche nadgodzin zrobic to £1000 na tydzien na reke jest dosyc latwe do zrobienia. Dodaje ze prawie wszyscy maszynisci w UK maja 4 dniowy tydzien pracy (35 godzin), a wiec dniowka na reke jest w granicach £185-£190 za dzien (£225 - £250 za Niedziele / dzien wolny od pracy ). Intruktorzy i starsi maszynisci (driving instructor , leading driver ) zarabiaja od 10% do 30% wiecej niz "zwyczajny".
JT
6 lat temu
Każda publikacja to ordynarne okłamywanie pracowników , nikt w podawanej płacy brutto nie uwzględnia części ZUS płaconego przez pracodawcę , a to następne kilkaset złotych miesięcznie , to wielkie oszustwo
xyz
6 lat temu
Rzeczywiście, za dbanie o bezpieczeństwo setek pasażerów, chłop czy babeczka dostanie nieco ponad 3000 na rękę. No ja nie wiem, co oni z takim majątkiem zrobią.
yoyo
6 lat temu
5 tyś czego, brutto?! buhahahaha! Nie dziwne że nie ma chętnych !!!
rozełbałn
6 lat temu
Tokie ogromne pobory to dla prezesów i kolesi , mordy moje dajcie im wystarczą .
...
Następna strona