Co miesiąc do sklepu filatelistycznego Poczty Polskiej wpływa 25-30 tys. zamówień. Sprzedaż znaczków co roku rośnie o 10 proc. Niektóre wydania – upamiętniające ważne wydarzenie czy osoby – mają nie tylko wartość filatelistyczną, lecz także narodową. Przygotowywanie okolicznościowych edycji to dodatkowa aktywność Poczty Polskiej, która jest doceniana i w Polsce, i na całym świecie – podkreśla minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki.
– Bardzo się cieszę, że Poczta Polska – niezależnie od tego, że bardzo dobrze sobie radzi na najbardziej zliberalizowanym w Europie rynku pocztowym – przypomina także Polakom o ważnych wydarzeniach historycznych, ważnych postaciach i datach, czyli wypełnia misję wynikającą ze statusu narodowego operatora – powiedział Andrzej Halicki podczas otwarcia wystawy filatelistycznej „Święty Jan Paweł II na znaczkach Poczty Polskiej” w warszawskim kościele św. Anny.
Jak podkreśla, Poczta Polska ma do tego odpowiednie narzędzie, jakim jest znaczek pocztowy. W sklepie filatelistycznym spółki aktywne konta ma blisko 40 tys. użytkowników. Miesięcznie kupują 25-30 tys. znaczków. Z roku na rok sprzedaż rośnie o ponad 10 proc.
Specjalne serie wydawane są najczęściej z okazji ważnych dla kraju wydarzeniach – ostatnio był to np. znaczek z okazji Oskara dla filmu „Ida” czy kanonizacji Jana Pawła II. Jak podkreśla Halicki, tę aktywność Poczty Polskiej doceniają nie tylko krajowi, lecz także zagraniczni miłośnicy filatelistyki i kolekcjonerzy.
– To są znaczki uważane za najpiękniejsze, a jednocześnie bardzo wartościowe, dla kolekcjonerów również, bo są to limitowane serie. Ale myślę, że niezależnie od tej filatelistycznej wartości godna podkreślenia jest także ta narodowa – dodaje minister administracji i cyfryzacji, który odpowiada za rynek pocztowy.
Na wystawie „Święty Jan Paweł II na znaczkach Poczty Polskiej” można zobaczyć fragmenty albumu zawierającego wszystkie emisje znaczkowe poświęcone papieżowi, jakie wykonano w ciągu ostatnich 35 lat. Za ten album spółka otrzymała godło „Teraz Polska”. Wystawę można oglądać w sanktuariach w Warszawie, Częstochowie, Wrocławiu i Krakowie. W oficjalnym otwarciu wystawy w warszawskim kościele św. Anny udział wziął kardynał Kazimierz Nycz, metropolita warszawski.
– Istotą naszej misji jest również kultywowanie pamięci o ważnych dla narodu wydarzeniach i osobach. Niewątpliwie taką postacią jest papież Jan Paweł II, któremu staraliśmy się jako Poczta Polska towarzyszyć od samego początku jego pontyfikatu – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
Emisję „Kanonizacja Papieża Jana Pawła II” uznano w ubiegłym roku za najpiękniejszy na świecie znaczek poświęcony tematyce sakralnej. Wcześniej wyróżnienie św. Gabriela Poczta Polska otrzymała za emisje „Beatyfikacja Papieża Jana Pawła II” z 2011 roku i „25. rocznica śmierci ks. Jerzego Popiełuszki” z 2009 roku.