Każdego roku na świecie ląduje w koszu już 1,3 mld ton jedzenia. Tymczasem, jak szacuje ONZ, na całym globie głoduje 800 mln ludzi, a zmarnowana żywność pozwoliłaby nakarmić ponad dwukrotnie więcej, bo ok. 2 mld osób.
Zawężając obszar, w samej tylko Europie rocznie wyrzuca się aż 88 mln ton jedzenia. Polska w tej wstydliwej statystyce jest liderem. Z szacunków wynika, że w naszym kraju każdego roku marnuje się 5 mln ton żywności.
Te niechlubne liczby doprecyzowuje badanie w ramach projektu PROM, przeprowadzone m.in., przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy oraz Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego. W każdej sekundzie w całym łańcuchu żywnościowym wyrzucamy blisko 153 kg jedzenia, z czego aż 92 kg w gospodarstwach domowych. To tak, jakby każdego dnia i w każdej sekundzie Polacy wyrzucali 184 bochenki chleba.
Do kosza najczęściej trafia właśnie pieczywo. Na kolejnych miejscach znajdują się owoce, wędliny i warzywa. Powód? Przegapienie terminu ważności i zła jakość produktów, ale też kupowanie większej niż potrzebujemy ilości jedzenia. Statystycznie polska rodzina w ciągu roku wyrzuca jedzenie o wartości 2,5 – 3 tys. zł.
Szanujemy, nie marnujemy!
Chcąc ograniczyć ten proces, Grupa Eurocash, a więc największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG), wystartowała z kolejną edycją kampanii "Szanujemy, nie marnujemy!". To społeczno-edukacyjny projekt realizowany we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności.
Eurocash publikuje filmy z przepisami na dania zero waste, które można samodzielnie przygotować w domu (m.in. na zielony koktajl, kolorowy makaron i ciasto brownie z resztek) oraz cykl podcastów dla przedsiębiorców o prawnych aspektach niemarnowania żywności. Poruszane są w nich m.in. kwestie zawierania i realizowania umów z organizacjami pożytku publicznego, opłat i kontroli związanych z regulacjami w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności oraz praktyczne aspekty zarządzania sklepem.
Właściciele lokalnych sklepów, współpracujący z Grupą Eurocash, mogą dodatkowo wziąć udział w webinarach z ekspertami (program skierowany jest do zarejestrowanych użytkowników Akademii Umiejętności Eurocash). W projekt "Szanujemy, nie marnujemy!" zaangażowały się sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Delikatesy Centrum , Euro Sklep, Gama, ABC oraz Lewiatan, a także abc na kołach i Frisco.
W kampanii Grupa Eurocash zachęca przedsiębiorców nie tylko do usprawnienia działań w obszarze niemarnowania żywności, ale też aktywizowania i edukowania klientów. 59 proc. konsumentów lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i zapobiegający wyrzucaniu jedzenia.
Jak wynika z "Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 r." ponad połowa współpracujących z Grupą właścicieli lokalnych sklepów już teraz podejmuje działania zmierzające do ograniczenia marnowania jedzenia. Sklepy coraz częściej sprzedają produkty w obniżonych cenach, oddają żywność z pewnymi niedostatkami lub ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia organizacjom charytatywnym. Aktualnie z Grupą Eurocash współpracuje ok. 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce.
Wszystkie materiały edukacyjne zamieszczane są na stronie kampanii "Szanujemy, nie marnujemy!".
Materiał partnera: Eurocash