Umowa z konsorcjum Budimex, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt i Gülermak opiewa na 1,93 mld zł netto. Tureckie firmy, które wspólnie z Budimeksem tworzą konsorcjum wykonawcze do małopolskiej inwestycji, zajmowały się też np. tunelem pod Świną. Inwestycja w Małopolsce ma zrewolucjonizować regionalne przejazdy kolejowe.
- Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 min - powiedział podczas podpisania umowy Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Dodajmy, że obecnie najkrótszy czas przejazdu pociągiem między Nowym Sączem a stolicą Małopolski to nieco ponad 2,5 godziny. W ramach modernizacji, jak powiedział szef resortu, powstanie "najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zakres prac wykonawców PKP PLK
Na wykonanie prac ujętych w kontrakcie wykonawca zadania będzie miał 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie oraz - jak wspomniano - tunelem.
W ramach inwestycji na odcinku Limanowa - bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości ponad 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony zostanie wspomniany tunel o długości 3,6 km.
Ponadto w Mordarce powstanie nowy przystanek, nowy peron zostanie wybudowany także w Chomranicach, a stacja w Męcinie powstanie w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zaznacza PKP PLK. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma natomiast ostać zagospodarowany przez lokalne samorządy.
Istotnym elementem projektu, jak podkreślają kolejarze, jest przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowo-drogowe zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne, dzięki czemu skończy się czekanie na rogatkach.
Bezpieczeństwo się dzięki temu poprawi, ale nie kosztem czasu przejazdu. Pociągi pasażerskie po realizacji inwestycji będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.
Co się dzieje na linii kolejowej 104?
Modernizacja odcinka Chabówka - Nowy Sącz, jak wspomniał minister, to część większego projektu "Podłęże - Piekiełko". Po zakończeniu całości, czyli mniej więcej w 2029 r., najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Zakopane w ok. 1,5 godz.
Nie zostawili nikogo. Cały zarząd PKP PLK odwołany
Co się dzieje na pozostałych elementach? PKP PLK informują, że obecnie prace budowlane toczą się na trzech fragmentach linii kolejowej 104. To: bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte - Mszana Dolna.
Zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce prowadzi także przetarg na przebudowę stacji Limanowa.