Wygoda – trend, który zmienia gospodarkę
Podróżujący szybko zapomnieli o pandemii i coraz częściej ruszają na zagraniczne wyjazdy, a potrzeba wakacyjnego wypoczynku jest większa niż przeszkody natury finansowej. Jak wynika z badania Visa, tylko 20% podróżnych z Europy Środkowo-Wschodniej stwierdziło, że zrezygnuje z planów wyjazdowych w przypadku dalszego wzrostu kosztów życia. Zamiast odmawiać sobie odpoczynku za granicą, wybierają tańszą opcję zakwaterowania lub zdecydują się skrócić swój pobyt.
Aż 4 na 5 turystów z badanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej będąc na miejscu, wybierze płatności cyfrowe kartą, smartfonem i smartwatchem. Zrobią to, by w pełni cieszyć się zagranicznymi wakacjami, w tym płatnościami – tak samo wygodnymi i bezpiecznymi, jak w kraju. Używając kart Visa, mogą zapłacić w ponad 180 walutach w milionach miejsc na całym świecie. Według badania Visa – kartą, smartwatchem lub smartfonem za granicą najczęściej zapłacą Węgrzy i Rumuni. Polacy nie odstają od tego trendu i podobne preferencje ma aż 80% z nas. Doceniamy tę metodę płatności za wygodę, szybkość i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki. To kolejne potwierdzenie, że konsumenci oczekują spersonalizowanego, intuicyjnego i bezproblemowego doświadczenia płatniczego – takiego, które pozwoli im odpowiednio zarządzać swoimi finansami.
E-commerce w podróży
Sprzedawcy, którzy nie sprostają stworzeniu doświadczeń zakupowych odpowiadających zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów, zaczną tracić klientów, i dotyczy to także rynku turystycznego. Ludzie oczekują, że wszystko odbywać się będzie w sposób tak płynny i bezproblemowy, jak to tylko możliwe.
Nic więc dziwnego, że w przypadku podróży aranżowanych przez Polaków samodzielnie, usługi wakacyjne – jak zakwaterowanie czy transport – będą chętnie kupowane w sieci (odpowiednio 70% i 43%). Co ciekawe, samodzielne organizowanie i rezerwacja wakacji jest najpopularniejszym sposobem aranżowania podróży wśród ogółu badanych turystów z regionu. Z kolei ze wszystkich wycieczek planowanych przez Polaków, tylko niecałe dwie piąte przybierze formę wyjazdu zorganizowanego, którego zakup najczęściej odbędzie się online.
– Spersonalizowane i intuicyjne doświadczenie płatnicze w sieci jest warunkiem zachowania konkurencyjności – także na rynku turystycznym. Najlepiej sprawdzą się te rozwiązania cyfrowe, w których wykorzystanie danych dotyczących płatności i proces uwierzytelnienia będą integralną częścią doświadczenia zakupowego – powiedział Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce.
Płacąc Visa za produkty czy usługi, konsumenci są także chronieni przed oszustwem oraz utratą czy kradzieżą karty. Ponadto, gdy płatności w sieci dokonali właśnie kartą Visa, a coś pójdzie nie tak, na przykład padną ofiarą oszustwa internetowego, mają oni możliwość odzyskać swoje pieniądze (szczegółowe zasady określa regulamin świadczenia usług danego banku). Co ciekawe, aż 15% polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem, wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach przynajmniej raz odzyskali pieniądze od podmiotu zagranicznego z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi.
Trendy w turystyce
Podróżni z Europy Środkowo-Wschodniej planują spędzić tegoroczne zagraniczne wakacje głównie w Europie: w słonecznej Italii, Grecji i Chorwacji. Podczas podróży chcą się zrelaksować, odpocząć i czytać (61%), a także zwiedzać lokalne atrakcje czy muzea (56%). Chętnie spędzą czas również na plaży, nad morzem albo nad jeziorem. Nic dziwnego zatem, że najwięcej pieniędzy spodziewają się wydać na jedzenie i napoje (73%) oraz rozrywkę (46%). Co ciekawe, spośród wszystkich przebadanych narodowości, to Polacy zamierzają wydać średnio najwięcej na osobę na najdłuższy wyjazd zagraniczny w tym roku – ok. 1000 euro.
A jak turyści zapatrują się na ideę zrównoważonego podróżowania? Okazuje się, że urlopowicze z Rumunii (28%) i Węgier (24%) są najbardziej skłonni płacić więcej za rozwiązania przyjazne dla środowiska, podczas gdy Słowacy (14%) i Polacy (16%) przejawiali w tym względzie najmniejszy entuzjazm. Jednocześnie, jedna trzecia Polaków i Chorwatów jednoznacznie stwierdziła, że w ramach wyjazdu chętniej korzystałaby z ekologicznych rozwiązań, jeśli wiązałoby się to z oszczędnościami.
[1] Dane przytoczone w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024. Badanie objęło Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację, i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK Polonia – spółkę NIQ w kwietniu 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.
Materiał sponsorowany przez Visa Polska