Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Zmiany w lex deweloper. Parkingi mają być nieobowiązkowe

92
Podziel się:

Będą zmiany w specustawie mieszkaniowej - wynika z ustaleń "Dziennika Gazety Prawnej". Tego domagać się mają deweloperzy. Ministerstwo rozwoju skłonne jest znowelizować przepisy "lex deweloper", co miałoby pozwolić na budowę przynajmniej 30 tys. mieszkań.

Zmiany w lex deweloper. Parkingi mają być nieobowiązkowe
Wyśrubowane normy dotyczące miejsc parkingowych znikną? (o2)

Działanie specustawy mieszkaniowej, nazywanej "lex deweloper", nie zostanie przedłużone - pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna". Zmienić się mają przede wszystkim te zapisy dotyczące norm dotyczących miejsc parkingowych.

Resort rozwoju jest skłonny znowelizować przepisy, które wprowadziły centralny wskaźnik miejsc parkingowych. To "pozwoliłoby na budowę przynajmniej 30 tys. mieszkań, które dzisiaj nie mogłyby powstać, gdyż projekty nie uwzględniły norm związanych z miejscami parkingowymi" - czytamy.

Przypomnijmy, że ostatnie zmiany w "lex deweloper" wprowadzono w maju 2023 roku, wprowadzając wymóg budowy przynajmniej jednego miejsca parkingowego na jedno mieszkanie dla inwestycji w strefie śródmiejskiej, a poza nią – półtora miejsca. Wcześniej decyzje o tym, ile miejsc parkingowych ma powstać przy inwestycji, podejmowały samorządy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Według deweloperów wyśrubowane normy dotyczące miejsc parkingowych zatopią inwestycje lub znacznie podbiją ceny mieszkań.

Jedna kondygnacja parkingu to ok. 12-13 proc. kosztów przeciętnego siedmiokondygnacyjnego budynku - wynikało z szacunków Soho Development.

Średni koszt budowy miejsca parkingowego to 70 tys. zł. Stanowiska są sprzedawane po ok. 35-40 tys. zł. Ok. 35 tys. zł jest dodawane do ceny mieszkania, aby pokryć stratę.

Jak argumentował w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Maciej Wandzel, prezes Soho Development, budowa 1,5 miejsca postojowego na jedno nowe mieszkanie znacząco wpłynie na koszty inwestycji. Zdaniem deweloperów w niektórych przypadkach inwestycja może się okazać nieopłacalna.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(92)
WYRÓŻNIONE
Deweloper
9 miesięcy temu
Zero parkingów, zero chodników , zero okien, będzie taniej.
Tomasz
9 miesięcy temu
Zapraszam na śląskie i zagłębiowskie blokowiska z PRL-u. Zastawiony każdy wolny kawałek. Rozjechane trawniki, pozastawiane chodniki, osiedlowe sklepy zastawione z każdej strony, a ludzie i tak parkują czasem daleko od domu. Wszystko poniżej jednego miejsca parkingowego to po prostu głupota rządu i zachłanność deweloperów.
Alek Gdańsk
9 miesięcy temu
Czyli jedno miejsce na jedno mieszkanie to za dużo według deweloperów? Nie rozumiem.To chcą sprzedawać mieszkania bez zapewnionych miejsc postojowych.Gdzie ludzie mają zatem parkować? Deweloper sprzeda mieszkanie i się zawinie a ludzie będą dojeżdżać autobusami do samochodu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (92)
Lam
9 miesięcy temu
Absolutnie nie można do tego dopuścić! Brak miejsc parkingowych spowoduje jeszcze większy tłok na sąsiednich ulicach. Business deweloperów nie może się rozwijać kosztem sąsiednich posesji!!!
Kawcio
9 miesięcy temu
Dam przykład ,że to wina deweloperów. Wyobraźmy sobie , że uchwalono ustawę ,że blok nie może mieć więcej niż dwa piętra. Na każdy lokal 5 miejsc parkingowych i 90% to ma być teren biologicznie czynny(zielony) a drogi dojazdowe 8 metrów szerokości i 1,5 m chodnik z każdej strony. I metraż od 70 m2 w górę. Pokoje nie mniejsze niż 20 m2. I co deweloper powie. A to mieszkanie będzie kosztować 3 a nawet 5 milionów. Ale dziś człowiek za całe życie zarobi 2 do 3 milionów. Więc nikt nie będzie kupował a wszyscy będą chcieli sprzedać. I uwierzcie , że przy tych przepisach mieszkania dalej będą kosztowały tyle co teraz a będą znacznie większe i otoczenie będzie naprawdę piękne.
Edit
9 miesięcy temu
Czy to oznacza, że miasto weźmie na siebie konieczność wyznaczania czy budowania nowych parkingów? Jeśli nie będzie rozwiązań by samochody mieć gdzie zaparkować, nawet nie na parkingu podziemnym lecz na wolnym powietrzu to patologiczna developerka będzie jeszcze bardziej patologiczna. Zabuduja 100% działki, bo przecież można parkować na ulicy. Samochód dla mnie to konieczność. Biuro firmy dla której pracuję jest 50 km od mojego miasta bez możliwości użycia transportu publicznego. Nie zamierzam przeprowadzić się "za praca" zatem parking pod moim mieszkaniem/gdziekolwiek by to nie bylo, czy na parkingu podziemnym czy w innym miejscu/ to dla mnie konieczność. Podejrzewam, że nie jestem jedyna osoba w takiej sytuacji.
n00ne
9 miesięcy temu
Debilizm. W takim Krakowie są tysiące pustych mieszkań. A stoją puste, ponieważ właściciele w obawie przed pasożytami boją się ich wynajmować. Dopóki będzie działać ustawa chroniąca niepłacących naciągaczy, dopóty będzie problem!
nik
9 miesięcy temu
Model developerski musi zostać jaknajszybciej zakazany i zarzucony bo funkcjonuje ze szkodą dla mieszkańców, przyszłych właśćicieli mieszkań,społeczeństwa, ładu urbanistycznego, polityki społecznej, i wielu, wielu innych aspektów życia. Jedyną stroną,która zyskuje jest prywatny developer, który ma tylko zysk na myśli i nic więcej go nie obchodzi. Buduje byle jak, byle co i byle było. Budują z pogwałceniem podstawowych zasad Karty Ateńskiej, ośiągnięć urbanistycznych z 19 i 20 wieku (miasta ogrody - Bauhaus - modernizmu). To developerzy są odpowiedzialni za kryzys mieszkalnictwa w Polsce, a w zasadzie wszystkie kolejne rządy, które ten ważny wycinek życia społecznego oddały w pachtę niedouczonym, pazernym prywaciarzom zamiast samemu zabrać się za kształtowanie tego jak będzie wyglądała urbanistyka polska. No i oczywiście winni są sami architekci i ich brak wizji społecznej i roli tego czym projektowanie powinno być. Skundlili się - na ogół wszyscy.
...
Następna strona