Poczta Polska jest gotowa do nowych regulacji unijnych, które wchodzą w życie 1 lipca. Chodzi nowelizację ustawy o VAT, wdrażającą w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. Ma to ujednolicić procedury i zasady obowiązujących na terenie całej Unii Europejskiej.
”Z punktu widzenia konsumenta szczególnie istotną zmianą jest zniesienie progu 22 euro, poniżej którego – w większości krajów UE – przesyłki pocztowe, zawierające towary kupione w krajach trzecich, są obecnie zwolnione z podatku VAT" – czytamy w komunikacie Poczty Polskiej.
Nowe regulacje mają ograniczyć skalę nierównej konkurencji w przypadku sprzedawców online spoza UE.
Nowelizacja prawa to także nowe obowiązki celno-podatkowe operatorów pocztowych w krajach UE. "Od lipca operatorzy, w tym również Poczta Polska, będą odprawiać przesyłki o wartości do 150 euro, które są zwolnione od cła, ale podlegają podatkowi VAT na zmienionych zasadach. W Polsce takie przesyłki pocztowe będą zgłaszane organom celnym przez Pocztę do systemu AIS/e-COMMERCE" – informuje polski operator pocztowy.
Od 1 lipca Poczta Polska będzie zgłaszała także elektronicznie do systemu przesyłki o wartości 150-1.000 euro, podlegające nie tylko podatkowi VAT, ale także obowiązkom celnym.
Pocztowcy oferują też pełną obsługę i pomoc odbiorcom przesyłek spoza UE. W jednym z wariantów usługi wszystkimi rzeczami związanymi z odprawą celno-podatkową paczki zajmą się pracownicy poczty.
Jak od 1 lipca będzie wyglądał obsługa według nowych regulacji dotyczących towarów kupionych poza UE?
Po dotarciu do Polski paczki zamówionej spoza UE pracownik poczty zgłosi towary w imieniu odbiorcy. Następnie na podstawie danych zawartych w zgłoszeniu, Krajowa Administracja Skarbowa obliczy i przekaże Poczcie Polskiej informację o kwotach należności podatkowych albo celno-podatkowych, które Poczta pobierze i odprowadzi do KAS.