NFOŚiGW informuje w swoim programie, że "właściciele pojazdów mogą otrzymać 10 tysięcy złotych za zezłomowanie samochodu, którym jeździli minimum trzy lata. Program obejmuje również osoby, które oddały swój pojazd na złom po 1 lutego 2020 roku". Warunkiem otrzymania dopłaty jest jednak zakup nowego pojazdu elektrycznego.
System dopłat dla osób prywatnych
Zgodnie z założeniami programu, każdy kupujący samochód elektryczny może otrzymać podstawową dopłatę w wysokości 18 750 złotych. Dodatkowe wsparcie w kwocie 11 250 złotych przewidziano dla osób, których roczny dochód nie przekracza 120 tysięcy złotych. Dochód jest weryfikowany na podstawie zeznania podatkowego za rok poprzedzający złożenie wniosku.
Program Mój elektryk 2.0, jak podaje NFOŚiGW, umożliwia więc obniżenie ceny zakupu auta elektrycznego nawet o 40 tysięcy złotych, wliczając w to premię za złomowanie starego pojazdu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wsparcie dla przedsiębiorców
NFOŚiGW w swoim programie przewidział również wsparcie dla przedsiębiorców. "osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą otrzymać 30 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego, niezależnie od formy finansowania - zakup za gotówkę, leasing czy wynajem". Dodatkowo przedsiębiorcy mogą uzyskać 10 tysięcy złotych za zezłomowanie posiadanego wcześniej pojazdu.
Fundusz zaznacza jednak, że "nabywca pojazdu elektrycznego musi najpierw zapłacić pełną kwotę, a dopiero potem może ubiegać się o zwrot części kosztów". Na program przeznaczono 1,6 miliarda złotych ze środków unijnych. Eksperci zwracają uwagę, że "środki mogą zostać niewykorzystane, ponieważ główni nabywcy aut elektrycznych w Polsce - firmy - zostały wykluczone ze wsparcia w ramach programu Mój Elektryk 2.0". W przypadku niewykorzystania fundusze przepadną.