Tegoroczny test, prowadzony przez firmę Maison&Partners dla platformy Kapitalni.org wypadł najgorzej od trzech lat.
- W porównaniu do badań z 2018 roku ocena własnej wiedzy okazała się niższa i wróciła do poziomu z 2017 roku. Egzamin z wiedzy finansowej Polacy zdają od 3 lat dostatecznie. W tym roku uzyskali średnio 13,33 poprawnych odpowiedzi na 27 pytań - mówi cytowana w komunikacie Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska, odpowiedzialna za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
80 proc. badanych dobrze ocenia swoje kompetencje w zarządzaniu domowym budżetem. Uczestnicy testu deklarują, że znają się na transakcjach bezgotówkowych czy płatnościach internetowych.
Zaledwie 5 proc. ocenia swoją wiedzę o prowadzeniu firmy jako dużą.
Ponad połowa deklaruje, że czuje się bezradna w kwestiach związanych z podatkami, pożyczkami, kredytami czy wychodzeniem z długów.
Ponad połowa badanych nie potrafi znaleźć najkorzystniejszej oferty pożyczki, a 61 proc. nie wie, co to jest okres bezodsetkowy. Ponad połowa nie ma świadomości, że w przypadku negatywnej decyzji w sprawie wniosku kredytowego ma prawo domagać się uzasadnienia.
Ponad połowa ankietowanych nie zdaje sobie sprawy z tego, że z powodu inflacji pieniądze na nieoprocentowanym koncie tracą na wartości.
Znacznie lepiej Polacy radzą sobie z zagadnieniami dotyczącymi ochrony danych osobowych. 85 proc. badanych wie, że w przypadku posłużenia się przez kogoś ich danymi osobowymi powinni zgłosić się na policję i unieważnić dowód osobisty.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl