Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w 2023 roku wykazało, że najczęściej płatności bezgotówkowe były realizowane w sklepach z obuwiem i odzieżą, supermarketach i księgarniach. Z raportu wynika, że ponad dwie trzecie transakcji w tych miejscach były realizowane bez użycia gotówki.
65 proc. wszystkich płatności w sklepach bez gotówki
Jak wskazują wyniki badania "Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie", przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa, ponad 65 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce jest realizowanych bezgotówkowo. W 2023 roku udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 3 punkty procentowe do poziomu 35 proc. Z drugiej strony, zauważalnie wzrosła grupa klientów korzystających z płatności mobilnych i mobilnych aplikacji bankowych — jak podkreślono w informacji prasowej poświęconej badaniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Autorzy badania zwrócili uwagę, że w 2023 roku klienci najczęściej korzystali z cyfrowych form płatności w sklepach z obuwiem i odzieżą (70 proc.), supermarketach i hipermarketach (69 proc.), księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych (65 proc.), drogeriach, aptekach oraz na stacjach paliw (64 proc.).
Z kolei gotówką najczęściej płaciliśmy za usługi realizowane w domu (60 proc.), u fryzjera (56 proc.) oraz za naprawy w warsztatach i salonach samochodowych (52 proc.).
"Nasze badanie pokazuje, że udział płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych w Polsce wzrósł rok do roku o 3 punkty procentowe, a w porównaniu do 2013 roku zwiększył się znacznie — z poziomu 20 proc. do 65 proc." - powiedziała prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa, Joanna Erdman. Podkreśliła, że w ciągu ostatnich 10 lat nastąpiła rewolucyjna zmiana w zachowaniach konsumenckich. "Podczas zakupów coraz chętniej sięgamy po karty i smartfony, ponieważ postrzegamy je jako szybkie, bezpieczne i wygodne. Prognozujemy, że ta zmiana zachowań z roku na rok będzie się tylko umacniać – co pokazuje również wzrost w poziomie ubankowienia (o 3 punkty procentowe)" - dodała.
Badanie wykazało również, że w 2023 roku za pomocą płatności z użyciem technologii NFC i mobilnych aplikacji płatniczych zrealizowano łącznie 23 proc. wszystkich transakcji na terminalach. W porównaniu do roku 2022, kiedy to było to 14 proc., oznacza to wzrost o 57 proc. w udziale liczby transakcji rok do roku. Zwrócono uwagę, że na popularności zyskują również mobilne aplikacje bankowe – w 2023 roku korzystanie z nich zadeklarowało 60 proc. dorosłych Polaków, co jest dwukrotnie więcej niż w 2018 roku. Za pomocą technologii NFC zrealizowano 71 proc. wszystkich płatności mobilnych na terminalach.
Mimo systematycznego wzrostu udziału płatności cyfrowych, autorzy badania zauważyli, że konsumenci wciąż wskazują na luki w płatnościach kartą i mobilnych. W wielu sektorach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują ograniczenia zasięgu akceptacji kart, a postrzeganie dostępności jest na niższym poziomie.
Fundacja Polska Bezgotówkowa, która zleciła przeprowadzenie badania, została powołana do rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Jej działania obejmują m.in. rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Wśród interesariuszy Fundacji znajdują się: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.