"Rząd przykręca podatkową śrubę" - twierdzi Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska w opublikowanym na swojej stronie komunikacie. W ten sposób TLP odnosi się do rządowych planów nałożenia podatku od nieruchomości na transport intermodalny, od czego logistyka jest teraz zwolniona. W transporcie intermodalnym wykorzystuje się więcej niż jeden środek transportu.
Celem projektu zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalny Ministerstwa jest zapewnienie odpowiedniej przejrzystości i jasności definicji budynku i budowli na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Jak informował w lipcu "Dziennik Gazeta Prawna" tzw. intermodal "rozwijał się w Polsce w tempie kilku procent rocznie. W ten sposób jest obsługiwanych 85 mln t ładunków, a Polska ma dostać na rozwój tego typu transportu 180 mln euro z UE".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Mowa o 2 proc. od wartości początkowej inwestycji, ale definicja, na podstawie której będzie naliczony podatek, nie jest jasna. Firmom trudno więc oszacować skalę ewentualnej opłaty - wyjaśnił Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska w rozmowie z "DGP".
Podatek na logistykę
"Jest to decyzja, która nie będzie sprzyjała rozwijaniu transportu intermodalnego w Polsce, a wydaje się, że z punktu widzenia logistyki i promocji zielonego transportu jest to kierunek, który powinien być wspierany" - uważa serwis etransport.pl.
TLP podkreśla, że "proponowane w projekcie ustawy nowe definicje budynku, budowli i obiektu budowlanego spowodować mogą drastyczne podwyżki podatków, których ostateczna wysokość będzie znana dopiero po wykrystalizowaniu się linii orzeczniczej". Związek dodaje, że może to negatywnie wpłynąć na planowanie firm i ich rentowność. TLP pisze też o "ryzyku związanym z niewłaściwym określeniem wartości przedmiotu opodatkowania".
"Po drugie planowane usunięcie zwolnienia z opodatkowania kolejowych terminali towarowych, jest całkowicie sprzeczne z krajową i unijną polityką klimatyczną oraz transportową, a także będzie miało zdecydowanie negatywny wpływ na rentowność inwestycji w transport intermodalny, multimodalny oraz kombinowany, zarówno tych zrealizowanych w ostatnich latach, jak i również tych w toku oraz planowanych" - czytamy dalej stanowisko TLP, które opublikowano na stronie internetowej Związku.
Pomysł rządu krytykują również Północna Izba Gospodarcza i Konfederacja Lewiatan, która w swoim stanowisku pisze o "całkowicie nieakceptowalnym bardzo szerokim opodatkowaniu urządzeń technicznych, całości sieci telekomunikacyjnych wraz z urządzeniami peryferyjnymi, urządzeń energetycznych służących produkcji ekologicznej energii elektrycznej (instalacje OZE)".
– W naszej ocenie przyjęcie, że wskazane urządzenia stanowią przedmiot opodatkowania 2 proc. podatkiem od budowli, doprowadzi do wstrzymania transformacji energetycznej i teleinformatycznej. Spowoduje nieopłacalność tego typu przedsięwzięć, ograniczenie nowych inwestycji, a wiele z już zrealizowanych zostanie zlikwidowana. Usunięcie zwolnienia z opodatkowania kolejowych terminali towarowych także jest sprzeczne z krajową oraz unijną polityką klimatyczną i transportową. Będzie miało negatywny wpływ na rentowność inwestycji w bardziej ekologiczny transport intermodalny, multimodalny i kombinowany - ocenił Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.