Najlepsze konto osobiste 2015
Ranking Money.pl
  • Konrad Pluciński, Anna Frankowska, Mateusz Ratajczak, Sebastian Ogórek
    Ekspert direct.money.pl

  • 24.02.2015,godz. 06:00

Najlepsza bankowość mobilna. Ranking Money.pl

Money.pl znów wziął pod lupę 20 aplikacji mobilnych, które do wyboru mają klienci banków w Polsce. Tworząc ranking najlepszego oprogramowania pod uwagę wzięliśmy 20 kryteriów. Największe znaczenie miała nie tylko liczba funkcjonalności, które zapewnia aplikacja, ale także jej użyteczność. Zobacz, który bank oferuje swoim klientom najlepszą aplikację mobilną.

Bankowe aplikacje mobilne są już dostępne w 20 z 32 analizowanych przez Money.pl banków. Uwzględnialiśmy tylko te aplikacje, które już zostały wprowadzone. Wszystkie analizowane programy dają możliwość szybkiego sprawdzenia salda na smartfonie, podglądu karty, wykonania przelewu zdefiniowanego czy zlokalizowania placówki lub bankomatu oraz umożliwiają kontakt z bankiem.

Jednak dostępne aplikacje różnią się nie tylko interfejsem, ale również dodatkowymi funkcjami. W końcu już od dawna tak zwana lekka wersja strony internetowej, z której łatwo korzystać na niewielkich ekranach telefonów, jest niewystarczająca. Dziś istotne są takie funkcje jak przelewy bez znajomości numeru konta, czy wypłata pieniędzy bez noszenia karty w portfelu. Sprawdziliśmy, która aplikacja daje największe możliwości i ma szanse sprostać nieustannie rosnącym oczekiwaniom klientów.

Co ocenialiśmy? Pod uwagę wzięliśmy między innymi, na jakie systemy mobilna aplikacja jest dostępna oraz przede wszystkim - co oferuje. Sprawdziliśmy zatem, czy na smartfonie można wykonać przelew dowolny, a także czy jest możliwość zlecenia go bez znajomości numeru rachunku - na przykład na numer telefonu, adres e-mail, czy konto na profilu społecznościowym.

Interesowały nas również ułatwienia w zakładaniu nowych rachunków, lokat, możliwość składania wniosków o kredyt i wglądu w posiadanie inwestycje. Niektóre aplikacje pozwalają też na sprawdzenie kursu walut, zmiany numeru PIN lub hasła oraz zastrzeżenie karty.

 

Najlepsza Bankowość Mobilna

Bank Punkty
1 Bank Zachodni WBK 26,64
2 Bank Pekao 26,08
3 Bank Millennium 24,82
4 Bank PKO BP 23,28
5 mBank 22,90
6 Alior Bank 21,96
7 Inteligo Bank 21,50
8 ING Bank 21,32
9 Orange Finanse 20,08
10 Raiffeisen Polbank 19,46
11 Meritum Bank 18,96
12 Plus Bank 18,84
13 Eurobank 17,08
14 SMART Bank 16,54
15 Getin Bank 16,34
15 Getin OnLine 16,34
17 T-Mobile Usługi Bankowe 15,54
18 BNP Paribas 15,52
19 Bank Citi Handlowy 10,84
20 Bank BPH 9,06

 

Zwycięzcą klasyfikacji na najlepszą bankowość mobilną, zdobywając 26,6 z 30 możliwych punktów, został Bank Zachodni WBK. Aplikacją zapłacimy w sklepie, dodatkowo możemy wypłacić pieniądze z bankomatu bez karty lub przelać je znając jedynie numer telefonu komórkowego odbiorcy. To jednak nie koniec jej możliwości. Kilka kliknięć pozwoli kupić bilety komunikacji miejskiej lub zapłacić za parking. Aplikacja posiada również funkcję skanuj i płać, dzięki której w prosty sposób można opłacić fakturę, na której nadrukowany jest kod QR.

Drugie miejsce zajął Bank Pekao z minimalnie gorszym wynikiem - uzyskał 26,1 punktu. Interesującym dodatkiem aplikacji Pekao24 jest funkcja szukania bankomatów i sklepów z promocjami w ramach rozszerzonej rzeczywistości. Wyszukiwarka pozwala na odnalezienie punktów z perspektywy naszych oczu i zaprezentowanie ich na obrazie z kamery. Dodatkowo oprócz bankowości mobilnej Pekao24, bank posiada również system mobilnych płatności PeoPay, który jest uzupełnieniem oferty i służy między innymi do płacenia w sklepach.

Trzecie miejsce w rankingu zajął Bank Millennium. W ramach aplikacji umożliwia swoim klientom zaciągnięcie pożyczki gotówkowej lub podwyższenie dostępnego limitu na karcie kredytowej. Proces przebiega całkowicie on-line, a pieniądze są dostępne na koncie w ciągu kilku minut.

 

Na zakupach wystarczy telefon

Wszystkie aplikacje pozwalają łatwo i szybko sprawdzić stan rachunku. Niektóre banki (między innymi Eurobank, mBank, Bank ING i Millennium) rozszerzają tę podstawową funkcję aplikacji i oferują dodatkowy widget, dzięki któremu saldo może być cały czas widoczne na ekranie urządzenia.

Prawie każda z przeanalizowanych aplikacji umożliwia wykonanie przelewu na dowolny rachunek. Jedynie użytkownicy aplikacji Banku Citi Handlowy nie mają takiej możliwości - im bank oferuje wyłącznie realizację wcześniej zdefiniowanych przelewów i transfer środków pomiędzy własnymi rachunkami.

Co natomiast, jeśli nie znamy numeru rachunku bankowego odbiorcy? W erze mobilnej bankowości nie jest to już problem. Przelew bez niego - za to na przykład z wykorzystaniem numeru telefonu komórkowego lub konta na portalu społecznościowym umożliwia osiem banków (Bank Pekao, Bank Zachodni WBK, Inteligo, mBank, Meritum Bank, Bank Millennium, Bank PKO i Orange Finanse).

Jedną z bardziej przydatnych funkcji jest możliwość płacenia telefonem w terminalach w punktach handlowych. Transakcje dokonywane przy pomocy smartfonów to przyszłość płatności. Część banków - między innymi Getin Bank, Raiffeisen Bank, mBank i Eurobank wykorzystują do takich transakcji technologię zbliżeniową NFC.

Nie wszystkie banki zdecydowały się jednak na wykorzystanie technologii NFC. Bank Pekao S.A. w aplikacji PeoPay oraz bank PKO BP w IKO wykorzystują inne rozwiązania. W przypadku PeoPay transakcja jest realizowana poprzez skan kodu QR wyświetlanego na ekranie terminalu. Z kolei aby zapłacić za pomocą IKO trzeba skorzystać z wygenerowanego przez aplikację kodu. Dokładnie w ten sam sposób odbywa się wypłata pieniędzy w bankomacie.

Zarówno IKO jak i PeoPay są rozwiązaniami dostępnymi zarówno dla klientów banku, jak i osób nie posiadających w nim konta. Aplikację można podpiąć do rachunku, ale można również zasilać przelewem i traktować wyłącznie jak elektroniczną portmonetkę.

Nowością na rynku jest system Blik stworzony przez spółkę Polski Standard Płatności, która powstała dzięki porozumieniu sześciu banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski. To właśnie klienci tych banków jako pierwsi mogą skorzystać z systemu. Z Blik płatności można realizować telefonem niewyposażonym w moduł NFC. Jak to działa? Mając zainstalowaną aplikację wystarczy kasjerowi w sklepie podać kod, który wyświetla się na ekranie smartfona.

 

Płatności to nie wszystko

Powszechną funkcją jest geolokalizacja - praktycznie każdy bank ułatwia klientom odnalezienie najbliższej placówki lub bankomatu. Część z nich (np. Bank Citi Handlowy) dodatkowo podpowiada, gdzie w najbliższej okolicy znajdują się punkty usługowe lub sklepy oferujące zniżki.

Do ciekawszych i już zdecydowanie mniej popularnych funkcji w aplikacjach bankowych możemy również zaliczyć możliwość wyświetlenia numeru rachunku w postaci kodu QR - takie narzędzia przygotował dla klientów między innymi Alior Bank lub Bank Millennium.

Bankowcy postarali się również, by ułatwić wysłanie numeru rachunku do kontrahentów lub znajomych, na przykład za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS. Taką funkcjonalność oferują np. Bank ING lub Plus Bank. Dodatkowo połowa banków przygotowała dla klientów możliwość wysłania przelewu po zeskanowaniu kodu QR lub wykonaniu zdjęcia faktury (np. Plus Bank lub Bank CITI Handlowy).

 

Banki stawiają na najpopularniejsze smartfony

Najpopularniejszymi systemami, na których działają aplikacje to Android oraz iOS. O użytkowników tych systemów operacyjnych zadbały wszystkie banki, które oferują aplikację mobilną. To nie powinno dziwić - oprogramowanie Apple i Google jest zainstalowane na 9 z 10 produkowanych na świecie telefonów.

Dlatego zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja użytkowników smartfonów z innym oprogramowaniem. Aplikacje na system Windows (mobile lub phone) oferuje 12 banków. Pozostałe są już wyraźnie mniej popularne - na Black Berry znajdziemy 6 aplikacji, a na Symbian tylko 2.