Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Telefonia VoIP - rynek rośnie błyskawicznie

0
Podziel się:

Operatorzy telefonii internetowej od początku roku notują wzrost liczby klientów od 40 do nawet 1000 procent - wynika z analizy Money.pl.

Telefonia VoIP - rynek rośnie błyskawicznie
(PAP/Marek Zimny)

Operatorzy telefonii internetowej od początku roku notują wzrost liczby klientów od 40 do nawet 1000 procent - wynika z analizy Money.pl.

Według analityków, światowy rynek VoIP w 2006 roku wart był prawie 16 miliardów dolarów. W roku 2011 ma osiągnąć 44 miliardy.

W Polsce największy operator - EasyCall - obsługuje blisko 200 tysięcy abonentów, którzy wydzwaniają kilkanaście milionów minut miesięcznie. Od początku roku liczba aktywnych kont wzrosła o 40 procent.

_ Korzystając z telefonii VoIP można zaoszczędzić nawet 1730 złotych rocznie na połączeniach telefonicznych. źródło: ipfon.pl _ Mniejsi operatorzy mogą pochwalić się jeszcze bardziej imponującymi wzrostami. FreecoNet ma obecnie dziesięciokrotnie więcej klientów, niż na początku roku. Liczba klientów HopIn co miesiąc rośnie o ponad 10 procent.

Na rynku podobne usługi oferuje już kilkadziesiąt firm. VoIP jest atrakcyjny - nie ma abonamentu, nie ma umowy, minuta rozmowy z dowolnym numerem stacjonarnym na świecie kosztuje kilka groszy.

Argument: cena

Podstawowe kryterium wyboru operatora, to naturalnie cena połączeń. Najtańsze oferty - nie uwzględniając promocji i opcji darmowych minut u operatorów pobierających abonament - zaczynają się już od 5 groszy za minutę połączenia.

Ranking niezawodności:

_ easyCALL - 100% Tlenofon *- 100% *Callfromweb *- 99,989% *Teleaikon *- 99,978% *Actio *- 99,944% *Inotel *(Ipfon) - 99,899% *Freeconet *- 99,899% *Dialog Newfon *- 99,798% *Alekontakt *- 99,742% *Moje telefony - 99,709% Gadu Nagłos - 99,698% Netia (Fonea) - 99,328% Televoice *- 99,922% *MyFon *- 99,160% *HaloŚwiat - 98,846% Sieć T2 - 99,474% Hopin (Ifon) - 98,432% Ipcall - 96,841 % Słuchawka - 96,371 % źródło: Aviaa.com _

Przeważnie cena minuty rozmowy oscyluje w granicach 8 groszy. O ile w przypadku rozmów lokalnych różnica cen między VoIP a tradycyjną telefonią nie jest oszałamiająca, to już porównanie cen połączeń międzymiastowych i międzynarodowych wypada zdecydowanie na korzyść technologii internetowej.

Stawki połączeń międzymiastowych u tradycyjnych operatorów - w podstawowych planach taryfowych - to średnio 30 groszy za minutę. Międzynarodowych - od 1,5 zł do krajów Europy Zachodniej do nawet 7,5 zł w przypadku połączeń do krajów afrykańskich czy Azji. W przypadku VoIP zapłacimy odpowiednio 5-10 groszy za minutę połączenia międzymiastowego i od 5 groszy do 1,5 zł za rozmowę międzynarodową.

Naturalnie, stawki u tradycyjnych operatorów można obniżyć, wybierając odpowiedni plan taryfowy, jednak wiążę się to z reguły z wyższym abonamentem, którego nie pobiera większość operatorów VoIP.

Dodatkowym plusem telefonii internetowej jest to, że rozmowy z numerami jednego operatora są z reguły bezpłatne. Dla firm, które mają kilka oddziałów, oznacza to ograniczenie kosztów komunikacji wewnętrznej do minimum.

Kuszenie abonenta

Rynek telefonii internetowej ma również tę zaletę, że abonent nie jest w żaden sposób związany z operatorem. W każdej chwili można zrezygnować z usług jednej firmy i zmienić dostawcę na innego. Jedyna strata w przypadku takiej operacji to aktualny stan konta pre-paid.

WARTO WIEDZIEĆ:

_ Nie wszyscy operatorzy oferują połączenia z numerami alarmowymi pogotowia, policji czy straży pożarnej. Pamiętaj o tym, jeśli chcesz całkowicie przejść na VoIP. _Operatorzy kuszą więc abonentów promocjami i gratisami nie gorszymi niż sieci komórkowe. Bezpłatny numer miejski, poczta głosowa, możliwość korzystania z VoIP przez komórkę - to już w zasadzie standard każdej oferty. Ale śledząc uważnie serwisy operatorów można trafić na dodatkowe atrakcje.

Gadu na Głos zachęca do swoich usług ofertą Happy Hours - co dziennie od 18:00 do 21:00 połączenia z numerami stacjonarnymi w Polsce są bezpłatne. HaloInteria obiecuje zwrócić na konto użytkownika całą kwotę, jaką wydał na połączenia z numerami Netii. Freeconet w październiku wśród nowych użytkowników losował doładowania konta, a osoby, które poleciły usługi operatora swoim znajomym mogły wygrać nawet sylwestrową wycieczkę do Egiptu.

Słuchawki i mikrofony

Aby korzystać z telefonii VoIP wystarczy połączenie z internetem. Teoretycznie - nawet połączenie modemowe, jednak zadowalające efekty uzyskuje się przy prędkościach od 256 kbs w górę. Oczywiście im bardziej stabilne i szybsze łącze, tym lepiej.

Najprostszy zestaw, umożliwiający rozmowy przez VoIP, to słuchawki i mikrofon, wpięte do karty dźwiękowej komputera. To wystarczy, aby dzwonić i odbierać rozmowy za pomocą komputera - czy to korzystając z programu udostępnionego przez operatora, czy też z jednego z dowolnych programów do obsługi telefonii VoIP.

_ Najprostszą bramkę VoIP, która umożliwia korzystanie z telefonu bez włączonego komputera można kupić za mniej niż 100 złotych. _Bardziej wymagający użytkownicy mogą kupić specjalny telefon, podpinany do komputera przez port USB, albo - jeśli są przywiązani do swojego analogowego aparatu - adapter USB, który umożliwia podłączenie "zwykłego" telefonu.

Takie rozwiązanie ma jeden, ale poważny minus - do korzystania z telefonu potrzebny jest komputer, połączony z internetem. Na dłuższą metę to rozwiązanie niewygodne. Jeśli zatem potrzebujemy telefonu, z którego możemy zadzwonić i odebrać połączenie niezależnie od komputera, rozwiązaniem jest bramka VoIP. Urządzenie takie umożliwia podłączenie telefonu do internetu niezależnie od komputera. Po skonfigurowaniu według wytycznych operatora, podpięty do bramki telefon działa samodzielnie.

Urządzenia przystosowane i odpowiednio skonfigurowane można zamówić na stronie poszczególnych operatorów. Warto przyjrzeć się tej ofercie, zamawiając usługę. Bardzo często powiązana jest bowiem z bonusami - doładowaniem konta lub darmowymi minutami.

Nie ma róży bez kolców, VoIP to nie ideał

Telefonia internetowa ma również ograniczenia. Jakość połączeń zależy między innymi od łącz, stabilności sieci i obciążenia serwerów, a z tym bywa różnie. Najczęściej spotykane problemy podczas korzystania z VoIP, to właśnie niestabilna jakość dźwięku, która może nawet uniemożliwiać rozmowę, echo w słuchawce czy problemy z nawiązaniem połączenia w godzinach szczytu. Niskie koszty rozmów nie zawsze rekompensują te mankamenty.

ZOBACZ TAKŻE:

VoIP coraz popularniejszeNie wszyscy operatorzy oferują na przykład połączenia z numerami alarmowymi pogotowia, policji czy straży pożarnej. W przypadku rezygnacji z tradycyjnego telefonu na rzecz VoIP to bardzo istotna sprawa. Warto więc wziąć ją pod uwagę już na etapie wyboru operatora.

Podobnie rzecz ma się z wysyłaniem faksów - to również nie jest standardowy element oferty i nie każdy operator w tej chwili umożliwia tę formę przesyłania informacji. Jeśli usługa jest dostępna, najczęściej operator pobiera za nią dodatkowe opłaty.

Jak wybrać operatora?

Każdy szanujący się operator VoIP daje możliwość bezpłatnego sprawdzenia jakości swojej oferty. Dzięki temu możemy porównać usługi kilku dostawców i wybrać ofertę, która najbardziej odpowiada naszym oczekiwaniom.

Z pomocą w wyborze przychodzi też internetowy serwis Aviaa.com, który w październiku przeprowadził testy niezawodności poszczególnych operatorów. Test trwał cały miesiąc. Stuprocentową niezawodność osiągnęły tylko dwie sieci - EasyCall i Tlenofon. Pozostałym operatorom jeszcze trochę do ideału brakuje.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na rzecz zdawało by się prozaiczną - jak skontaktować się z operatorem. Adres mailowy nie zawsze wystarcza. Czasem potrzebny jest kontakt błyskawiczny, a niestety nie każdy operator VoIP podaje swoim klientom... numer telefonu.

dane wykorzystane w raporcie pochodzą od operatorów
oraz z serwisów internetowych sieci VoIP

Porównanie oferty wybranych operatorów VoIP (ceny podane w złotych)
operator PL S PL K UK S UK K USA sek alert fax
Actio 0,09 0,7 0,09 0,99 0,05 tak tak nie
AleKontakt 0,06 0,35 0,06 0,99 0,06 tak nie nie
EasyCall 0,08 0,55 0,08 1,79 0,08 tak nie nie
GaduNaGłos 0,09 0,49 0,09 1,13 0,08 nie nie nie
HaloInteria 0,09 0,65 0,09 0,99 0,09 tak tak nie
HopIn 0,09 0,69 0,07 0,87 0,07 tak nie tak
IPFon 0,09 0,49 0,11 1,21 0,11 tak tak tak
neofon tp* 0,12 0,67 0,10 1,00 0,12 tak nie nie
newfon 0,10 0,60 0,10 1,22 0,10 tak tak nie
T2 - eFon 0,09 0,49 0,07 od 0,79 0,70 tak tak tak
Tlenofon 0,09 0,61 0,06 od 0,76 0,06 tak nie tak
HaloNet od 0,07 od 0,68 0,07 1,20 0,07 tak nie tak
Freeconet od 0,05 od 0,55 0,08 0,65 0,09 tak tak tak
Skype** 0,08 0,92 0,08 0,95 0,08 nie nie nie
_ źródło: dane operatorów __ * - w porównaniu wykorzystano cennik opcji bez abonamentu ** - stawka zależna od aktualnego kursu euro _ _ LEGENDA: PL S - połączenia z polskimi numerami stacjonarnymi PL K - połączenia z polskimi numerami komórkowymi UK S - połączenia z numerami stacjonarnymi w Wielkiej Brytanii UK K - połączenia z numerami komórkowymi w Wielkiej Brytanii USA - połączenia z numerami stacjonarnymi i komórkowymi w USA sek - naliczanie sekundowe alert - obsługa połączeń z numerami alarmowymi fax - obsługa faksu _
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)